2023-10-19, 14:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Vi kan även ställa oss frågan varför ingen i detta sällskap av minst två, förmodligen tre personer, träder fram och säger att "det måste vara oss hon hört någon dag tidigare".

Exakt så. Det finns ingenting så här långt som pekar på att "Hanna" skulle ha tagit fel på vilken natt hon hörde bråket.
Citera
2023-10-19, 17:40
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om kvinnoskriket “Hanna” hörde avslutades med att en bildörr smälldes igen och bilen körde iväg, hur får du då in legan vid lekplatsen i händelsen?

Från SR-förhöret:

"När hon kom ut utanför bostaden hörde hon oväsen i riktning mot Ekuddenvägen. Hon gick då ut på cykelvägen med hunden och hörde då en kvinna illskrika. Skriket var i samma riktning och ungefär mot Ekuddenvägen. E*n pekar ut vilken riktning hon hörde kvinnoskriket. Det var ungefär i riktning ifrån hennes bostad mot stigen som är nedanför lekplatsen, således innanför vändplatsen vid Hällristningsvägen. Skriket kom från samma plats hela tiden och varade i 5 minuter. Det var en kvinna som skrek och så gjordes ett uppehåll och så skrek hon igen och detta pågick i ca 5 min. Hon hörde också minst två mansröster från samma ställe".

"Kvinnoskriket hörde E*n och det avslutades med att en bildörr knäpptes igen. E*n uppger att det var ett sådant ljud så som en bildörr låstes eller stängdes igen. S**** E*n hörde dock ingen bilmotor som var igång och såg heller ingen bil. E*n vill framhålla att bildörren stängdes med en kraftig smäll"
.

Emellan dessa två utdrag så förklarar S.E ("Hanna") att hon hörde kvinnan skrika "nej,nej" och "så får ni inte göra" och att hon var säker på¨att det var Helena Andersson hon hörde , att hon heller inte ropade "HJÄLP" . Att hon är säker på tiden och att det var denna natt den 14 juni.

Det andra citerade stycket är då av Polisen en sorts sammanfattning. Att först var det kvinnoskrik och arga mansröster uppe vid skogstigen, sedan avslutades detta med att bildörrar stängs med en kraftig smäll. Det är allså så det jag har fetat att de befinner sig alltså inne på skogstigen och ända framme vid legan kan man nog helt klart tänka sig, när allt detta händer. Det är helt klart någon form av våldtäcksförsök eller fullbordad våldtäckt som har ägt rum , de vibbarna får jag här efter att ha tittat ännu en gång på detta.

Det är ju så polismannen skriver/sammanfattar. Detta betyder ju inte att det är en sekund emellan kvinnoskrik och en bildörr åker igen. Det är här det är en stor lucka i detta polisförhör. Varför bara avslutas alltihop med att ingenting händer med efter att bildörrar stängs efter en sådan händelse ? Varför frågar inte polismannen vidare, att han kan nöja sig med att allt blir tyst efter att bildörr åker igen. make NO sense. Det är en stor lucka här, någonting saknas.

"Hanna" har då sina 100 meter cirkus att gå hem efter detta då med sin nosande hund, detta tar då kanske 1-3 minuter hem då. Vad gör de då i bilen på vägen om det är tyst denna tid ? Helenas kropp ligger i legan uppe vid lekplatsen just då. Det finns absolut ingen anledning för att denna bil skall vara tyst ens 1 minut efter en sådan händelse.

Nej, hur man än vänder och vrider på det så är det så att denna bil omeldebart åker rakt fram och vänder vid Bäcken och sedan drar in mot stan igen. De kan ju inte fortsätta gärna rakt fram mot Ekuddenscamping där efterfestare finns och som blir en återvändsgränd där heller ingen bor.
Citera
2023-10-19, 23:26
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Från SR-förhöret:

[i]"När hon kom ut utanför bostaden hörde hon oväsen i riktning mot Ekuddenvägen. Hon gick då ut på cykelvägen med hunden och hörde då en kvinna illskrika. Skriket var i samma riktning och ungefär mot Ekuddenvägen. E*n pekar ut vilken riktning hon hörde kvinnoskriket. Det var ungefär i riktning ifrån hennes bostad mot stigen som är nedanför lekplatsen, således innanför vändplatsen vid Hällristningsvägen. Skriket kom från samma plats hela tiden och varade i 5 minuter. Det var en kvinna som skrek och så gjordes ett uppehåll och så skrek hon igen och detta pågick i ca 5 min. Hon hörde också minst två mansröster från samma ställe".

När man ser detta "Hanna" berättar om så handlar ju detta inte om någon sorts "olycka" inte. Denna händelse ovan här omsluts ju av ett sorts bottenlöst mörker. Hon dör inte som en för GMs synvinkel, praktiskt slumpartad olycka. Jag säger faktiskt detta cyniska "praktiskt slumpartad olycka" här för att som död kan hon inte tala om för någon vem som gjort detta mot henne. Hon dör alltså för att GM ser till att det blir så.

Tyvärr är det så illa ,krasst och ondskefullt, för det kan inte lämna ett vittne. För säkerhets skull tar det också med kroppen ifall det finns spår från dem på den. Klinisk noggrannhet om man så vill, vem var det nu som t e x "var så noga med bilen" på den tiden. Hmm... ett visst mönster kan passa in...

"De brukade åka runt och tuta och söka kontakt med tjejer", den meningen från PM-avsändaren påkallar min uppmärksamhet och "han byggde med anabola/ryssfemmor".

Danskarna sitter fast som i ett skruvstäd och kommer inte loss från detta.
Citera
2023-10-20, 09:45
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
--

Nej, hur man än vänder och vrider på det så är det så att denna bil omeldebart åker rakt fram och vänder vid Bäcken och sedan drar in mot stan igen. De kan ju inte fortsätta gärna rakt fram mot Ekuddenscamping där efterfestare finns och som blir en återvändsgränd där heller ingen bor.

Är det något som hindrar att bilen som “Hanna” inte hörde åka iväg stod parkerad åt andra hållet vid Ekuddenvägen?
Senast redigerad av Sculley 2023-10-20 kl. 10:16.
Citera
2023-10-20, 11:56
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

"De brukade åka runt och tuta och söka kontakt med tjejer", den meningen från PM-avsändaren påkallar min uppmärksamhet och "han byggde med anabola/ryssfemmor".

Danskarna sitter fast som i ett skruvstäd och kommer inte loss från detta.

Att folk kan få okontrollerade raserianfall, tappa kontrollen och bli som galna av anabola och sånt skit är välkänt men kan det styrkas att en eller flera av danskarna använde sånt skit från trovärdig källa?

Obs! Trovärdig källa alltså.

Fråga två blir då hur i h-e kunde polisen missa det i så fall?
Citera
2023-10-20, 20:46
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Är det något som hindrar att bilen som “Hanna” inte hörde åka iväg stod parkerad åt andra hållet vid Ekuddenvägen?

Mmm. Då tänker du i så fall att gärningsmännen först varit en vända på efterfesten på campingen på Ekudden förslagsvis, får i så fall syn på ensam gåendes Helena. Som sagt kanske då ensam för om en man som kan ha setts gåendes med en Helena från Österlånggatan eller en pilotglasögon försedd man från bron för den delen, kan väl då inte ha gått med henne då. I så fall bör han redan från början varit i maskopi med GM om han inte kunnat avskräcka dem/skyddat Helena eller hört av sig till Polisen om detta efteråt.

Jag tänker mig att bilen vänd åt detta håll blir då mindre troligt även då sett till iden då att Helena då redan vid torgets slut vid Österlånggatan träffade på sina banemän. Med bil i beredskap redan här parkerad vid torget. En går då med henne, enligt ett vittne "en trolig Helena går med en man på Österlånggatan"(P4,dok.). Bilen kan då komma strax efter bakom dem, de åker med. Eller en bil hinner ikapp henne då hon går ensam hemåt. Något av det.

Bilen blir då parkerad på högersida vägen vid skogsstigen med nosen pekandes åt norr. Samt det "Hanna" sade till Reimer i intervjun med honom, att bilen vände vid Bäcken och sedan körde in mot stan till.
Citera
2023-10-20, 22:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Att folk kan få okontrollerade raserianfall, tappa kontrollen och bli som galna av anabola och sånt skit är välkänt men kan det styrkas att en eller flera av danskarna använde sånt skit från trovärdig källa?

Obs! Trovärdig källa alltså.

Fråga två blir då hur i h-e kunde polisen missa det i så fall?

Ja, jag anser denna PM-avsändare hade koll på läget i Mariestad då, han är ju därifrån också. För mig är han trovärdig i det han skriver om.

Vi vet ju att ErAn var en dokumenterad narkotikamissbrukare då, detta framgår ju från officiella källor med bl a Ulrika som uttalar sig i tidningen att Helena aldrig skulle åkt med en narkotikamissbrukare, syftande på den av media omnämnde häktade "dansken"(ErAn).

Denne PM avsändare omnämner ju även PN som hade missbruksproblem redan med sig från Ålborg och han hade inget körkort heller. Att komma till Sverige som 22-åring 1989 utan körkort, det är ju bara det, lite suspekt. Luktar trubbel, då han ändå ägde bil. Ett visst bilintresse då, men att kanske inte då kvalificera sig för lämplighetsintyg o s v ,p g a någonting är min misstanke. Drogrelaterat, är en gissning.

Vi vet att han styrketränade enligt tråden på Vadsbo, det får jag heller ingen anledning att betvivla då han är även nu idag är tränad som en byggare . Jag får heller ingen anledning att betvivla att han dopat sig på den tiden. Då han nyttjade droger för övrigt ,så är det inget steg att dra ryssfemmor/anabola i samband med skrotlyftning. Det var som denne PM-avsändare även skriver, mycket populärt då även bland "vanliga" grabbar.

Själv kände jag en kille då helt vanlig, han hade fått för sig då att bli stor antagligen på kort tid då han ändå var lite otålig i grunden. Sedan hörde jag efter ett tag att han hade varit på det lokala feststället, förtärt alkohol givetvis och senare flippat ut totalt och blivit våldsam mot en tjej där inne, fick bäras ut av vakter. Han slutade omgående med detta brukande sedan, skämdes som en hund efter detta givetvis...

Pe*r N är nog den bilpoleringskompis med tre bokstäver i förnamnet till ErAn på Söndagen den 14 juni 1992 som omnämns i SR-förhöret. En annan tänkbar kandidat kan vara hans bror Ol*e men han skall i alla fall ha bott i Töreboda då. Inte omöjligt ,men det lutar mest åt att det var PN.

Polisen hade säkert även fått fram att denne PN också var narkotikamissbrukare som ErAn, men kanske inte anabola-gubbe. Jag tror Mariestadspolisen endast sökte en GM för detta dåd. Då var det ErAn man fokuserade på som ensam GM. Det var ju nästan bara en GM till sådana här brott. Att det skulle varit två och kanske fler var och fortfarande är mycket ovanligt. Detta kunde man nog inte ens tänka sig. KF med Peter Thylen jobbade också med hypotesen med endast en GM inblandad som bekant, liksom de andra Länskriminalen (KM) och Rikskrim (PR).

Det är också detta med att vittnet "Hanna" hörde flera mansröster som också motsäger denna ide med den ensamme gärningsmannen. Även i betänkandet då av denna ide, med "den ensamme gärningsmannen" blir då vittnet "Hanna" lite "jobbig" för Polisen.
Senast redigerad av IB03 2023-10-20 kl. 22:56.
Citera
2023-10-21, 10:44
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ja, jag anser denna PM-avsändare hade koll på läget i Mariestad då, han är ju därifrån också. För mig är han trovärdig i det han skriver om.

Vi vet ju att ErAn var en dokumenterad narkotikamissbrukare då, detta framgår ju från officiella källor med bl a Ulrika som uttalar sig i tidningen att Helena aldrig skulle åkt med en narkotikamissbrukare, syftande på den av media omnämnde häktade "dansken"(ErAn).

Denne PM avsändare omnämner ju även PN som hade missbruksproblem redan med sig från Ålborg och han hade inget körkort heller. Att komma till Sverige som 22-åring 1989 utan körkort, det är ju bara det, lite suspekt. Luktar trubbel, då han ändå ägde bil. Ett visst bilintresse då, men att kanske inte då kvalificera sig för lämplighetsintyg o s v ,p g a någonting är min misstanke. Drogrelaterat, är en gissning.

Vi vet att han styrketränade enligt tråden på Vadsbo, det får jag heller ingen anledning att betvivla då han är även nu idag är tränad som en byggare . Jag får heller ingen anledning att betvivla att han dopat sig på den tiden. Då han nyttjade droger för övrigt ,så är det inget steg att dra ryssfemmor/anabola i samband med skrotlyftning. Det var som denne PM-avsändare även skriver, mycket populärt då även bland "vanliga" grabbar.

Själv kände jag en kille då helt vanlig, han hade fått för sig då att bli stor antagligen på kort tid då han ändå var lite otålig i grunden. Sedan hörde jag efter ett tag att han hade varit på det lokala feststället, förtärt alkohol givetvis och senare flippat ut totalt och blivit våldsam mot en tjej där inne, fick bäras ut av vakter. Han slutade omgående med detta brukande sedan, skämdes som en hund efter detta givetvis...

Pe*r N är nog den bilpoleringskompis med tre bokstäver i förnamnet till ErAn på Söndagen den 14 juni 1992 som omnämns i SR-förhöret. En annan tänkbar kandidat kan vara hans bror Ol*e men han skall i alla fall ha bott i Töreboda då. Inte omöjligt ,men det lutar mest åt att det var PN.

Polisen hade säkert även fått fram att denne PN också var narkotikamissbrukare som ErAn, men kanske inte anabola-gubbe. Jag tror Mariestadspolisen endast sökte en GM för detta dåd. Då var det ErAn man fokuserade på som ensam GM. Det var ju nästan bara en GM till sådana här brott. Att det skulle varit två och kanske fler var och fortfarande är mycket ovanligt. Detta kunde man nog inte ens tänka sig. KF med Peter Thylen jobbade också med hypotesen med endast en GM inblandad som bekant, liksom de andra Länskriminalen (KM) och Rikskrim (PR).

Det är också detta med att vittnet "Hanna" hörde flera mansröster som också motsäger denna ide med den ensamme gärningsmannen. Även i betänkandet då av denna ide, med "den ensamme gärningsmannen" blir då vittnet "Hanna" lite "jobbig" för Polisen.

Kastar man iväg någonting så håller man rätt hårt i det och då är nog chansen god att man lämnar spår (typ dna) efter sig och med stor sannolikhet var det samma kille som slängde iväg bägge skorna kan man anta.
Så med andra ord går det inte förklara bort ifall danskt dna tillhörande Pe*r N återfinns på skorna.

Skorna= Sista chansen komma vidare med fallet.
Citera
2023-10-21, 13:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Kastar man iväg någonting så håller man rätt hårt i det och då är nog chansen god att man lämnar spår (typ dna) efter sig och med stor sannolikhet var det samma kille som slängde iväg bägge skorna kan man anta.
Så med andra ord går det inte förklara bort ifall danskt dna tillhörande Pe*r N återfinns på skorna.

Skorna= Sista chansen komma vidare med fallet.

Nej, ingen dansk inblandad i detta kan ju förklara bort detta dna-spår om det hittas något från dem på skon.

De kan aldrig närmare ha känt Helena, att de hade umgåtts tidigare på kvällen förslagsvis eller något. De är också denna låsning många haft att Helena måste tvunget ha känt sin baneman så bra. Detta är bl a grundat ur faktumet att det nästan alltid är en närstående som ligger bakom ett sådant här brott, samt att det nästintill uteslutande är en baneman inblandad.

Det är nog detta också som gör att detta brott blir så infernaliskt knepigt och underligt mystiskt. Att det kan vara personer som Helena känt till högst ytligt och att de kan ha varit flera inblandade. Det är mycket märkligt men det pekar åt detta håll.

Ja, det är ju denna sista chansen KF har att lösa detta fall. Om de tycker att de inte orkar och hinner med detta, vad är det då som säger att pärmarna inte kan köras tillbaka till Skövde och de inrättar ett Helena-rum med några engagerade utredare ? När man kan ha ett sådant här kraftigt komprometterande bevis som skon tycker jag inte att man bara skall strunta i allt ihop, särskilt inte när man snart kan få familjesöka på den. Att bara ge upp detta nu det anser jag vara mycket konstigt och även djupt orätt mot Helena samt hennes familj. Nej, fortsätt framåt !
Citera
2023-10-21, 16:50
Medlem
Citat:
Om kvinnoskriket “Hanna” hörde avslutades med att en bildörr smälldes igen och bilen körde iväg, hur får du då in legan vid lekplatsen i händelsen?

Intelligent fråga.

Under de första åren efter försvinnandet var det aldrig tal om någon lega. Det var istället i flera år tal om att skorna säkert var planterade och att ringarna eventuellt var det också.

Den som introducerade tanken om en lega var inte alls inblandad i fallet på den tiden. Denne polis måste ha fått en andrahandsberättelse, kanske om att det möjligen har funnits en lega. Jag ifrågasätter starkt att det har funnits en lega som har anknytning till en människa.
Citera
2023-10-21, 19:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Intelligent fråga.

Under de första åren efter försvinnandet var det aldrig tal om någon lega. Det var istället i flera år tal om att skorna säkert var planterade och att ringarna eventuellt var det också.

Den som introducerade tanken om en lega var inte alls inblandad i fallet på den tiden. Denne polis måste ha fått en andrahandsberättelse, kanske om att det möjligen har funnits en lega. Jag ifrågasätter starkt att det har funnits en lega som har anknytning till en människa.

Det är mycket som det inte var tal om under de första åren. Den observante (!) har noterat att polisen sakta och undan för undan har släppt på information.

Skorna var inte "utplanterade" i betydelsen att någon hade varit senare. Kan du bara någon gång sluta med ditt trams? Vill du leda tråden fel? "Utplanterade" betyder "utkastade", och utkastningen skedde med 100 procents säkerhet redan när brottet begicks. Bara lägg ner.

Tror du på fullaste allvar att Jenvén står i en tv-dokumentär och visar platsen för legan om den inte identifierades och lades in i förundersökningen redan när det begav sig? Tror du att Jenvén hittar på eller sprider rykten? Sluta!

"Jag ifrågasätter starkt att det har funnits en lega som har anknytning till en människa."
Ok, du tycker inte att det är konstigt att en del av Helenas tillhörigheter hittades i legan? Eller du kanske menar att rådjur går omkring med till exempel cerat?

I övrigt svarade jag Sculley på hans fundering och förklarade ett mycket sannolikt förlopp. Backa och läs!
Citera
2023-10-21, 19:41
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Intelligent fråga.

Från P4 Skaraborg

“Stigen den slutar sen vid en lekplats. Då fanns det en linbana fäst mellan två stora träd och det är här i gräset som Helenas ringar ligger, gräset är upptrampat som en lega.”

Kan det verkligen vara så illa att det Pelle Jenvén kallar “nedtrampade buskar i en människas storlek”, bara är upptrampat gräs under en linbana?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in