2023-10-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Håper det kommer flere bilder. Da vet vi ihvertfall at det han spiste etter økten var Tapas.
Undrer på hvilket kamera de brukte for å ta de bildene. Kameraet på THs gamle Nokia?

Politiet har nok åstedsfotografier av mye bedre kvalitet enn de VG offentliggjorde i dag.

Men, jeg lurte også på hvem som har tatt disse bildene, og hvordan bildene havnet hos VG.
Citera
2023-10-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Media kommer sikkert til å være ganske "på" og hype opp saken igjen de neste par ukene, men det eneste som egentlig er "spennende" med 5-årsdagen for forsvinningen er om noen kommer til å fremme en dødsformodning, siden AE er oppført som antatt drept, med dødsdato 31.10.2018.

Flere har jo ofte vært inne på dette med skifte av bo, arv, også videre, men jeg er nysgjerrig på om noen egentlig kommer til å foreta seg noe i forhold til dette når den "magiske grensen" på 5 år er nådd.

Kan f.eks AE's bistandsadvokat fremme dette på selvstendig grunnlag, eller må det være pårørende/arvinger?

Hva er det som er interessant med 5 år, dødserklæring og arven🤔 Det er vel løsningen på drapet, med påfølgende tiltale, rettssak, dom og rettferdighet for drapsofferet AEH som er sakens kjerne🧐
Senast redigerad av Troverdig 2023-10-21 kl. 19:01.
Citera
2023-10-21, 18:50
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja. Når de har funnet dna fra kumøkk, så har de nok funnet dna fra personen som har brukt tørkepapiret også.

Om tørkepapiret er toalettpapir, hvorfor kastet han det ikke i toalettet og spylte det ned? Men kastet ett tørk i restavfallet, og ett tørk til i papiravfallet. ??

Ser at også Dagbladet Pluss har en artikkel i dag. Her er ingenting nytt. Bare en oppramsing av kjente aktiviteter, som alle er beskrevet tidligere, om kvelden før og om selve forsvinningsdagen. En slags ufullstendig tidslinje. Og absolutt ingenting nytt.

Ett poeng til om muren av naturstein i hagen. Dette må være en gammel kjeller, fra tidligere bebyggelse. Enten det var hus eller hytte eller fjøs som har stått der.

Om kjelleren hadde vært fylt opp med feks utgravingsmasse fra byggingsarbeidet da S4 ble oppført, tror jeg at regnvann og tele ville ha sprengt muren og strukturen ville ha falt sammen. Derfor tror det må finnes et hulrom skjult mellom steinveggene der.

Det lille huset står der fremdeles i 1984, for man kan skimte skygger av huset på vestsiden. Det ville ikke blitt skygge hvis huset var revet. Får du opp historiske bilder på 1881? Først se på bildet fra 1977, så ser du huset mye klarere, men i 1984 er det kommet en del trær rundt. Huset er på størrelse med THs garasje, og man kan skimte pipen, så det må være et hus. Det kan hende at det var en kjeller her.
Citera
2023-10-21, 18:53
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Det er et slags flimmer på bildene som for meg ser ut som noen har tatt bilde av bildene på en pc-skjerm, hvis det gir mening.

aaa, slik må det være.
Citera
2023-10-21, 18:55
Medlem
Citat:
Politiet har nok åstedsfotografier av mye bedre kvalitet enn de VG offentliggjorde i dag.

Men, jeg lurte også på hvem som har tatt disse bildene, og hvordan bildene havnet hos VG.

Dette er politiet sine bilder. Kan ikke se noen annen forklaring.
Citera
2023-10-21, 19:00
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Hva er det som er interessant med 5 år, dødserklærning og arven🤔 Det er vel løsningen på drapet, med påfølgende tiltale, rettssak, dom og rettferdighet for drapsofferet AEH som er sakens kjerne🧐

Selvfølgelig, men etterforskningsmessig og generelt så er ikke 5-årsdagen noe som helst spesielt, i praktisk betydning.

Alle ønsker jo at saken skal bli løst, eller helst skulle vært løst, lenge før det hadde gått 5 år.

Det hadde jo selvfølgelig vært flott om det skjedde et slags gjennombrudd, men at det skal være noe spesielt med at det har gått 5 år, og ikke 2 eller 4 ser jeg ingen grunn til.

Bortsett fra det som er nevnt ang. lov om forsvunne personer og dødsformodning, men som kornblomst sier så kan visst påtalemyndigheten be om dødsformodningskjennelse på eget initiativ, uten at det må ha gått 5 år.
Citera
2023-10-21, 19:00
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

Ja, hvis det er slik som Niffy sier at man kanskje har tatt bilde av en PC-skjerm, så må det jo være en grunn til det, at man ikke har sendt høyoppløsningsbilde i e-post f.eks.
edit: tror de sitter med en lang rekke andre bilder også, som bare venter på å bli offentliggjort i VG. Ser ut som at det er samme oppløsning på bildet av søppelbøtta som på bildet av badet.
Så de har sikkert bilde av trappa, våpnene, osv osv.
Senast redigerad av Skaanseth 2023-10-21 kl. 19:09.
Citera
2023-10-21, 19:06
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Nei, den passer ikke inn. Men det merkelige er THs advokaters svar. Hvorfor finne en forklaring på en hendelse som kunne være helt logisk, og det er merkelig. Dessuten var det snø og slaps den 31.10, tviler på at den spinkle, lille whippet’en løp rundt i kumøkk...
Kan være flere dager gammelt, kanskje?

Ikke truet, manipulert. Dette er utspekulert og iskaldt.

Jeg tror ikke TH ville ta sjansen på å drepe henne i huset når det var lyst. Kontrollbehov tilsa kveld, natt, mørkt. Dersom noe skulle gå galt.
Å villede drapstidspunktet var avgjørende for at planen ville lykkes.

Ja, det er merkelig at en forsvarsadvokat kommenterer funnet så konkret.
Særlig når det vanlige svaret fra Holden har vært "ingen kommentar" det siste året.
Whippet er som sagt tidligere en skjør hundetype, de er heller ikke særlig kravstore
til mosjonering og er vel strengt tatt regnet som "sofahunder".

Hvis møkka er relevant, kan det tenkes at det peker mot at noen har vært på et
jorde eller i beitemark den natten, og at det har hengt igjen på skoene da de
returnerte til huset?

Noen nevnte tidligere en gang at det fins et "bunnløst" myrhull nær Losby gård, og
at hvis man dumper noe der blir det "aldri" funnet.
Citera
2023-10-21, 19:11
Medlem
Citat:
Det lille huset står der fremdeles i 1984, for man kan skimte skygger av huset på vestsiden. Det ville ikke blitt skygge hvis huset var revet. Får du opp historiske bilder på 1881? Først se på bildet fra 1977, så ser du huset mye klarere, men i 1984 er det kommet en del trær rundt. Huset er på størrelse med THs garasje, og man kan skimte pipen, så det må være et hus. Det kan hende at det var en kjeller her.

Jeg skjønner ikke, men jeg greier ikke å se det huset. Det må altså ha stått et gammelt hus på tomten Tom Hagen bygde på i S4.

Da må det være Tom Hagen som har fjernet huset også. I dag er det bare hustuftene som står igjen. Gamle natursteinsmurer. Som TH har tatt vare på. Av en eller annen grunn.

Citat:
Ursprungligen postat av Pessoa86
Dette er politiet sine bilder. Kan ikke se noen annen forklaring.

Som andre har skrevet tidligere, dette er nok heller bilder av politiets bilder.

Citat:
Selvfølgelig, men etterforskningsmessig og generelt så er ikke 5-årsdagen noe som helst spesielt, i praktisk betydning.

Alle ønsker jo at saken skal bli løst, eller helst skulle vært løst, lenge før det hadde gått 5 år.

Det hadde jo selvfølgelig vært flott om det skjedde et slags gjennombrudd, men at det skal være noe spesielt med at det har gått 5 år, og ikke 2 eller 4 ser jeg ingen grunn til.

Bortsett fra det som er nevnt ang. lov om forsvunne personer og dødsformodning, men som kornblomst sier så kan visst påtalemyndigheten be om dødsformodningskjennelse på eget initiativ, uten at det må ha gått 5 år.

Under visse betingelser trenger man ikke vente til det er gått fem år før man går til retten.

Jeg orker ikke linke til snl-sidene om lov om forsvunnet person nå, men, jeg tror politiet må ha bestemt seg for å vente ut minimumstiden på fem år. I håp om å unngå nye og meningsløse treneringer fra Tom Hagens side.
Citera
2023-10-21, 19:14
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Jeg skjønner ikke, men jeg greier ikke å se det huset. Det må altså ha stått et gammelt hus på tomten Tom Hagen bygde på i S4.

Vent litt, så skal jeg legge det inn på IMgur.
Citera
2023-10-21, 19:18
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Går ikke an å gjøre noen match-test nå ihvertfall. Da måtte det blitt gjort den gang.
Men jeg vil tro at en møkkakjeller har forskjellige områder med forskjellige sammensetninger.
På vinteren spiser de gress som er tilsatt maursyre. Altså silogress. På våren slipper de ut på beite, og da blir konsistensen en annen.
Men dette er vel forskjellig fra gård til gård. Og så fylles jo all møkka som blandes med urin, i møkkakjelleren. Der blir det en flytende grøt som brukes til å gjødsle åkrene. Møkkakjellerne har en stor elektrisk pumpe som pumper møkka over i disse grønne tank-hengerne som hektes på traktorer.
Men liket blir jo liggende igjen.
Men jeg tenker at hvis hun er droppet i en møkkakjeller, så vil det bli veldig vanskelig for TH å reversere denne handlingen, å ta opp liket og legge det et annet sted. Så hvis hun er dumpet i en møkkakjeller, så ligger hun nok der fremdeles.
Han trenger heller ikke å kjenne gårdeieren. De fleste gårder står vel åpne og uten noe sikkerhet, så de er vel bare å gå rett inn der, åpne luken i gulvet, og så dumpe henne nedi, festet til et tungt blybatteri. Men jeg vil tro at han har sett seg ut dette stedet på forhånd.
Hvis gården drives av en enslig gammel mann, så er sjansen liten for å bli oppdaget osv.
Men hvilken gård kan det være snakk om?
Et sted ved Robsrudgjordene?

Eller hva med et biogassanlegg? Gass produsert av kumøkk. Kan man dumpe et lik i en kumøkkdam på et slikt anlegg?
Citera
2023-10-21, 19:23
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:

https://imgur.com/a/EIIK3fD

Mener jeg ser skygge som kan se ut som at det står der ennå i 1984, men mulig jeg tar feil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in