2023-10-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kunne ikke se i artikkelen at det var funnet kumøkk på AE sine klær?

Det stemmer at det ikke er nevnt i artikkelen, men det fremkommer i dagens Krimpodden.

Det ukjent sporet i Lørenskog
Krimpodden 21. oktober 2023.
Når politiet likevel går inn og beveger seg mot toalettet i 1. etg, ligger klærne til AE der.
Et av plaggene har spor av storfemøkk på seg. Det er også funnet dyreavføringer andre
steder på åstedet.
Fra 1:32 blir det opplyst om sporene fra toalettet:
https://www.vg.no/podkast/vgtv/program/100417
Citera
2023-10-21, 13:19
Medlem
Endelig noe nytt! Og interessant nytt i tillegg. Kumøkk på et av Fru Hagens plagg og i søppelkasser.

Man kan spørre seg hva som gjorde at de først tre år inn i etterforskningen kobla funnene av det som skulle vise seg å være avføring fra storfe, til å være av mulig viktighet i saken og da endelig fikk møkka undersøkt. Det går ikke akkurat unna. Men ting skjer jo. Om enn sent.
Tenker at møkkasporet vil kunne lede til funn av Fru Hagens levninger. Men jeg tror ikke hun blir å finne i en møkkakjeller. Men en match på møkka fra SV mot møkk i en møkkakjeller er selvfølgelig en mulighet. Og da er området matchen gjøres høyaktuell.
Citera
2023-10-21, 13:19
Medlem
Nå har flere av oss vært engasjert i denne saken i snart fem år. Hvis jeg skal komme med mine betraktninger i forhold til hva jeg har lært av krim- astrologi i løpet av denne tiden, er min konklusjon følgende:
Det var absolutt ikke en «rolig tankestund ved vinduet» etter teaterbesøket. Det kan se ut som om hundepasseren fremdeles var i S4 på den tiden, mye aggresjon i huset etter kl 23.00. Jeg tror hun ble drept da.
Sønnen har noe med dette å gjøre, TH har brukt en han har full kontroll på. AE var på en måte helt alene mot alle..
Det kan også være noe med et bilbytte dagen etter, hun kan ha blitt hentet rett før 10.07.

Jeg har to teorier om hvor hun kan være, enten fraktet vekk av VE mot hans hytte i Sverige( som han solgte 2022) eller murt inn i den enorme betongterrassen VE satte opp i samme tidsrom når han pusset opp huset i Ski.

Tviler på om saken noensinne blir løst. Det går nok et år til før det skjer noe.
Citera
2023-10-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det stemmer at det ikke er nevnt i artikkelen, men det fremkommer i dagens Krimpodden.

Når politiet likevel går inn og beveger seg mot toalettet i 1. etg, ligger klærne til AE der.
Et av plaggene har spor av storfemøkk på seg. Det er også funnet dyreavføringer andre
steder på åstedet.

Kanskje Fru Hagen, gjestfri som hun alltid var, hjalp en «besøkende» den dagen med å kvitte seg med møkk på skoa. Bare et forslag med tanke på at hun har fått det på klær.
Citera
2023-10-21, 13:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Nå har flere av oss vært engasjert i denne saken i snart fem år. Hvis jeg skal komme med mine betraktninger i forhold til hva jeg har lært av krim- astrologi i løpet av denne tiden, er min konklusjon følgende:
Det var absolutt ikke en «rolig tankestund ved vinduet» etter teaterbesøket. Det kan se ut som om hundepasseren fremdeles var i S4 på den tiden, mye aggresjon i huset etter kl 23.00. Jeg tror hun ble drept da.
Sønnen har noe med dette å gjøre, TH har brukt en han har full kontroll på. AE var på en måte helt alene mot alle..
Det kan også være noe med et bilbytte dagen etter, hun kan ha blitt hentet rett før 10.07.

Jeg har to teorier om hvor hun kan være, enten fraktet vekk av VE mot hans hytte i Sverige( som han solgte 2022) eller murt inn i den enorme betongterrassen VE satte opp i samme tidsrom når han pusset opp huset i Ski.

Tviler på om saken noensinne blir løst. Det går nok et år til før det skjer noe.

Jeg har ikke peiling på astrologi, hverken i kriminell eller lovlydig sammenheng.
At AE var alene mot alle er vel ganske åpenbart, gitt familiens reaksjoner.

Kan TH muligens ha truet sin sønn med pistol til å drepe AE?

Men den kumøkka gir ikke mening overhodet. Hvordan passer den inn i "stjernekartet"?
Citera
2023-10-21, 14:30
Medlem
Absolutt alt av innsats og anstrengelser som politiet har gjort for å finne levningene av Anne-Elisabeth, vil til sammen danne grunnlag for rettslig kjennelse om grovere ransakninger i Sloraveien 4.

Om politiet ikke hadde fulgt opp møkkasporet, ville det ha kunnet forsinke kjennelse om ytterligere ransakninger i S4.

Slik oppfatter jeg det.
Citera
2023-10-21, 14:47
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Dersom møkkafunnet skulle ha sammenheng med bortføringen av AE, må GM ha vært innom S4 etter at han var på en gård for å kvitte seg med AE i møkkakjelleren. Det blir vanskelig å få det til å gå opp at GM har reist tilbake til S4 etter bortføringen, og tørket av seg møkk der. Da vil det i alle fall være kumøkk i bilen GM brukte.

Men bilen til TH ble jo som kjent ikke undersøkt. Ikke før halvannet år etterpå, etter at han hadde blitt siktet.
Citera
2023-10-21, 14:59
Medlem
Citat:
Dersom møkkafunnet skulle ha sammenheng med bortføringen av AE, må GM ha vært innom S4 etter at han var på en gård for å kvitte seg med AE i møkkakjelleren. Det blir vanskelig å få det til å gå opp at GM har reist tilbake til S4 etter bortføringen, og tørket av seg møkk der. Da vil det i alle fall være kumøkk i bilen GM brukte.

Jo, det går opp. For å fullføre planen sin dro TH hjem på ettermiddagen, full av bekymring, og skal angivelig ha lett i hele huset. Bilen hans skal ikke ha blitt undersøkt. Om han kvittet seg med kroppen i løpet av dagen, kan han ha dratt med seg møkk.

Og sånn apropos, tviler på at en få mnd gammel Whippet-valp graver opp eller ruller seg i kompost. Den hadde sikkert oppsyn under lufting dessuten. De er skraptynne, skjelver lett av kulde, og er kjent for å være engstelige og litt forsiktige. Tipper tisseturene ble holdt på et minimum av tid slik været var. Så nei, den må TH nok lenger ut på landet med.
Citera
2023-10-21, 15:01
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Endelig noe nytt! Og interessant nytt i tillegg. Kumøkk på et av Fru Hagens plagg og i søppelkasser.

Man kan spørre seg hva som gjorde at de først tre år inn i etterforskningen kobla funnene av det som skulle vise seg å være avføring fra storfe, til å være av mulig viktighet i saken og da endelig fikk møkka undersøkt. Det går ikke akkurat unna. Men ting skjer jo. Om enn sent.
Tenker at møkkasporet vil kunne lede til funn av Fru Hagens levninger. Men jeg tror ikke hun blir å finne i en møkkakjeller. Men en match på møkka fra SV mot møkk i en møkkakjeller er selvfølgelig en mulighet. Og da er området matchen gjøres høyaktuell.

Går ikke an å gjøre noen match-test nå ihvertfall. Da måtte det blitt gjort den gang.
Men jeg vil tro at en møkkakjeller har forskjellige områder med forskjellige sammensetninger.
På vinteren spiser de gress som er tilsatt maursyre. Altså silogress. På våren slipper de ut på beite, og da blir konsistensen en annen.
Men dette er vel forskjellig fra gård til gård. Og så fylles jo all møkka som blandes med urin, i møkkakjelleren. Der blir det en flytende grøt som brukes til å gjødsle åkrene. Møkkakjellerne har en stor elektrisk pumpe som pumper møkka over i disse grønne tank-hengerne som hektes på traktorer.
Men liket blir jo liggende igjen.
Men jeg tenker at hvis hun er droppet i en møkkakjeller, så vil det bli veldig vanskelig for TH å reversere denne handlingen, å ta opp liket og legge det et annet sted. Så hvis hun er dumpet i en møkkakjeller, så ligger hun nok der fremdeles.
Han trenger heller ikke å kjenne gårdeieren. De fleste gårder står vel åpne og uten noe sikkerhet, så de er vel bare å gå rett inn der, åpne luken i gulvet, og så dumpe henne nedi, festet til et tungt blybatteri. Men jeg vil tro at han har sett seg ut dette stedet på forhånd.
Hvis gården drives av en enslig gammel mann, så er sjansen liten for å bli oppdaget osv.
Men hvilken gård kan det være snakk om?
Et sted ved Robsrudgjordene?
Citera
2023-10-21, 15:07
Medlem
Citat:
Hvordan underbygger kumøkksporet at siktelsen mot TH er korrekt?
Politiet sitter på en stor haug av spor, indisier, bevis og informasjon som alle peker mot at siktelsen mot TH er korrekt. Alt henger sammen med alt, og det vil også bli TH sin bane i denne saken🧐
Citera
2023-10-21, 15:11
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Absolutt alt av innsats og anstrengelser som politiet har gjort for å finne levningene av Anne-Elisabeth, vil til sammen danne grunnlag for rettslig kjennelse om grovere ransakninger i Sloraveien 4.

Om politiet ikke hadde fulgt opp møkkasporet, ville det ha kunnet forsinke kjennelse om ytterligere ransakninger i S4.

Slik oppfatter jeg det.

Jeg håper de trapper opp søket i tiden fremover. Uansett hvor de måtte finne det mest egnet å lete.
Det er ihvertfall beroligende at Milli understreker at politiet fortsetter etterforskningen aktivt, og at
de følger samme hypotese om drap.
Citera
2023-10-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce

steder på åstedet.

Det hadde vært interessant å vite hvor på åstedet det er funnet dyreavføring. Og hva slags type dyreavføring det er snakk om på det enkelte sted.

Vi vet at Tassen skal ha gjort fra seg i gangen i 2. etasje. Men, ut fra artikkelen så er det mulig å skille feks storfeavføring fra hundeavføring. Hvis vi skal tro på vitenskapen. Altså, dna-eksperter ved UiO.

Og når vi først er i på detalj-pirke-modus. Hva med tørkepapiret. Er tørkepapiret av vanlig type til bruk i husholdninger, og som hvermannsen kan kjøpe i dagligvarebutikker.

Jeg mener at bønder kjøper enkelte forbruksartikler i større kvanta, og i noen tilfeller, produkter spesialprodusert for landbruket. Det kan være selve papirkvaliteten som skiller seg fra andre typer tørkepapir, og eller forpakning og eller emballasje.

Jeg ser at VG-artikkelen er av typen VG-får-opplyst. Altså, det er ingen personer fra politi eller påtalemyndighet som bekrefter opplysningene.

Etterforskningslederen er sitert, men, det er uklart hvilken dato uttalelsen hans stammer fra. Mener å ha lest den tidligere. Enten har VG gjengitt en tidligere uttalelse, eller, så ha etterforskningsleder selv gjentatt nokså ordrett en av han egne tidligere uttalelser. Vanskelig for meg som leser å vite noe sikkert om hva som er hva her.
Politiinspektør i Øst politidistrikt, Lars Reinholdt-Østbye, sier at politiet har lav terskel for å utføre søk etter Hagen.

– Søk har blitt utført på mange steder, men av hensyn til etterforskningen ønsker jeg ikke å gå inn på detaljer rundt hvor mange lokasjoner vi har søkt på, eller hvor og når søkene har foregått.
Én ting er sikkert. Og det er at vi kan forvente stadig flere artikler om saken frem mot femårsdagen for drapet på Anne-Elisabeth.

Kilde: VG i dag, 21. oktober 2023
Opplysninger til VG om Lørenskog-saken: Undersøkte møkkakjellere etter åstedsfunn
Senast redigerad av kornblomst 2023-10-21 kl. 15:25. Anledning: skrivefeil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in