Citat:
Vet inte om jag håller med i analysen om LJ synlighet när GM passerar Luntmakargatan.LJ kryper aldrig fram ur något gömsle. Enligt vallningen står han i det sydvästra hörnet av korsningen Luntmakargatan och Tunnelgatan när han ser en kropp falla framåt. Han står alltså förmodligen synlig för GM när denne passerar Luntmakargatan en 20 sekunder senare.
Precis som i Striptease-rekonstruktionen, cirka 8:17: https://youtu.be/vKt4u5sESb8?t=471
(Detta kan förklara varför SE kan beskriva LJ så i detalj.)
Kort efter att GM passerat korsningen blir han skymd av skjulet med container för LJ:s blick. LJ byter då sida till det nordöstra hörnet av korsningen (Kulturhuset). LJ ser då hur GM springer uppför andra halvan av trappen. Medan detta sker tittar LJ mot Sveavägen minst en gång.
När GM tittar ner från krönet flyttar sig LJ något, men såvitt jag förstår är han synlig på vänster sida om barackerna, från Sveavägen sett, under 35 sekunder. Medan GM springer i andra halvan av trappen och medan LJ tittar ner mot Sveavägen och funderar under 20 sekunder.
Ungefär 30 sekunder senare sammanstrålar LJ med YN/AZ nära eller vid krönet på trappen.
Precis som i Striptease-rekonstruktionen, cirka 8:17: https://youtu.be/vKt4u5sESb8?t=471
(Detta kan förklara varför SE kan beskriva LJ så i detalj.)
Kort efter att GM passerat korsningen blir han skymd av skjulet med container för LJ:s blick. LJ byter då sida till det nordöstra hörnet av korsningen (Kulturhuset). LJ ser då hur GM springer uppför andra halvan av trappen. Medan detta sker tittar LJ mot Sveavägen minst en gång.
När GM tittar ner från krönet flyttar sig LJ något, men såvitt jag förstår är han synlig på vänster sida om barackerna, från Sveavägen sett, under 35 sekunder. Medan GM springer i andra halvan av trappen och medan LJ tittar ner mot Sveavägen och funderar under 20 sekunder.
Ungefär 30 sekunder senare sammanstrålar LJ med YN/AZ nära eller vid krönet på trappen.
Hur LJ markeras i klippet är inte baserat på fakta utan på vilket filmat material dom hade att lägga grafiken på.
Mer tillförlitligt känns det att utgå från den väldigt exakta beskrivningen att han ser OP "falla in i bild"
Detta skapar en synvinkel som placerar LJ ett par meter in mellan barackerna och husfasaden på S38.
Med tanke på händelsen är högst rimligt att LJ är försiktig när han hör de springande stegen och rör sig med ljuden och tittar ut från spannet mellan barackerna och S38 och det GM passera Luntmakargatan.
Ser det som extremt osannolikt att GM ser LJ när han passerar Luntmakargatan.
GM skylle i min bedömning behöva stannat och vänt sig om, och hans ansikte skulle bli synligt för LJ.