2023-10-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Jag hade planer på att göra en stuga med tvp våningar först, men då skulle ju stugan bli typ 7 meter hög istället för 3 och jag ville ha den lite mer diskret om man tänker så.
Jag ska använda källaren för att, precis som på övervåningan/markplan, kunna sova och vara i, så det ska inte bara vara nåt kallföråd där man har mat.
Källaren ska vara i sama mått som våningen ovanför.

Jag har inte riktigt förstått än.. är själva stugan byggd?!
Eller ska du bygga alltihop från grunden?

Det är ju en rätt stor skillnad på att börja bygga källaren, eller att försöka bygga en källare under en redan befintlig stuga!
Citera
2023-10-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag har inte riktigt förstått än.. är själva stugan byggd?!
Eller ska du bygga alltihop från grunden?

Det är ju en rätt stor skillnad på att börja bygga källaren, eller att försöka bygga en källare under en redan befintlig stuga!

Stugan är inte byggd, så allt ska göras från start.
Att bygga en källare i en stuga som redan står där hade jag aldrig gjort.
Vilket helvete det hade varit känns det som.
Man hade väl fått flytta hela stugan först och sen borra bort cementplattan också..
Citera
2023-10-20, 17:38
Medlem
Citat:
Stugan är inte byggd, så allt ska göras från start.
Att bygga en källare i en stuga som redan står där hade jag aldrig gjort.
Vilket helvete det hade varit känns det som.
Man hade väl fått flytta hela stugan först och sen borra bort cementplattan också..

Okej, då är jag med!
Ja det hade varit mycket jobb, om än inte helt omöjligt med stugan på plats.

Det ska väl inte alls vara omöjligt att bygga en källare till en kallställd stuga, det gäller ju dock att vara väldigt noggrann med dränering och ventilering så att det inte bildas svamp och mögel.

Exakt hur man ventilerar på bästa sätt har säkert någon annan bättre koll på än vad jag har.
Vad gäller isolering så skulle jag nog använda cellplast och liknande i största möjliga mån och undvika all form av isolering som kan suga åt sig fukt.
Citera
2023-10-21, 09:45
Medlem
Citat:
Jag hade planer på att göra en stuga med tvp våningar först, men då skulle ju stugan bli typ 7 meter hög istället för 3 och jag ville ha den lite mer diskret om man tänker så.
Jag ska använda källaren för att, precis som på övervåningan/markplan, kunna sova och vara i, så det ska inte bara vara nåt kallföråd där man har mat.
Källaren ska vara i sama mått som våningen ovanför.

Ja, ta en spade o börja gräv då.
Se till att stugan står stabilt under tiden så den inte rasar ner i hålet bara.

Edit: Såg nu att du inte ens byggt stugan. Trodde du skulle gräva en källare under en befintlig stuga.
Så allt är bara tomt prat?
Internet är fullt av drömmare som frågar om allt möjligt.
Ditt prat kommer troligen inte resultera i något konkret alls utan du tar bara upp folks tid med meningslösa drömmar.

Men som svar på din fråga, ja det går att bygga en varm o torr källare.
Har du aldrig varit nere i i en källare förut? Finns under sjukhus, hyreshus och även en del villor.
Senast redigerad av 45Lokar 2023-10-21 kl. 09:48.
Citera
2023-10-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, ta en spade o börja gräv då.
Se till att stugan står stabilt under tiden så den inte rasar ner i hålet bara.

Edit: Såg nu att du inte ens byggt stugan. Trodde du skulle gräva en källare under en befintlig stuga.
Så allt är bara tomt prat?
Internet är fullt av drömmare som frågar om allt möjligt.
Ditt prat kommer troligen inte resultera i något konkret alls utan du tar bara upp folks tid med meningslösa drömmar.

Men som svar på din fråga, ja det går att bygga en varm o torr källare.
Har du aldrig varit nere i i en källare förut? Finns under sjukhus, hyreshus och även en del villor.

Är uppväxt i en källare då jag hade mitt pojkrum där, med den källaren låg i en vanlig eluppvärmd villa.
Citera
2023-10-21, 12:05
Medlem
Citat:
Är uppväxt i en källare då jag hade mitt pojkrum där, med den källaren låg i en vanlig eluppvärmd villa.

Du har bott i en källare med vet inte att man kan få dem varma?
Varför skall du ha en kamin om du ändå inte skall bo där på vintern?
Kall-luft stiger inte utan sjunker. Du behöver således inte ha en lucka på grund av detta.
Skall du bo i källaren så är det bättre att luften kan cirkulera fritt/friare.
Sedan förstår jag inte varför du prompt skall bo i källaren och inte i själva huset.

En modern stuga med isolering kommer vara lagom varm även i källaren, så du vinner ingenting på att bo där, om det nu är svalheten du vill åt.

Börja med att rita upp hur du vill ha stugan o begär bygglov på den.
Sedan kan du fundera på de tekniska lösningarna efteråt.
Allt annat är bara fantasier o drömmar.
Citera
2023-10-21, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du har bott i en källare med vet inte att man kan få dem varma?
Varför skall du ha en kamin om du ändå inte skall bo där på vintern?
Kall-luft stiger inte utan sjunker. Du behöver således inte ha en lucka på grund av detta.
Skall du bo i källaren så är det bättre att luften kan cirkulera fritt/friare.
Sedan förstår jag inte varför du prompt skall bo i källaren och inte i själva huset.

En modern stuga med isolering kommer vara lagom varm även i källaren, så du vinner ingenting på att bo där, om det nu är svalheten du vill åt.

Börja med att rita upp hur du vill ha stugan o begär bygglov på den.
Sedan kan du fundera på de tekniska lösningarna efteråt.
Allt annat är bara fantasier o drömmar.

Du har bott i ett hus/lägenhet men vet inte att man måste elda i en stuga för att få den varm?
Samma idiotiska logik.

En modern stuga gissar jag komer vara svinkall i källaren om kaminen är endast där uppe.
Värmen stiger uppåt, men det vet väl kanske du också.
Förstår inte vad det är du inte förstår.
Är du verkligeni så inavlad att du inte förstå att en liten stuga på 6x8 meter får dubbelt så stort utrymme med en lika stor källare?
Drar du med några kompisar eller syskon med familj kommer på besök kanske det är roligare om det finns 3 sovrum istället för ett?
Tror du är muslim och att dina flräldrar är syskon.
Citera
2023-10-21, 12:59
Medlem
Citat:
Om man tar en typisk sommarstuga på typ 6x8meter, kan man ha en källare/undervåning då?

Tänker det kommer bli fukt och jävligt om man låter den stå helt tom/oeldad under vintern.
Eller kan man isolera och så på ett bra sätt?

Tänker också man måste ha kaminen i källaren , eller 2 olika kaminer.
Man kanske skulle kunna göra en 2x1m lucka som leder till källaren så man inte släpper in kalluft på övervåningen/markplan.
Jag ska alltså inreda och bo även i källaren, så det ska inte bara vara förvaring/förråd.

Förslab mottages på hur man bör göra då jag har noll erfarenhet.

Jag har källare under min "stuga". Inte ens i närheten av att vara bebolig! Källaren är oisolerad och nersprängd i berggrunden. Vatten sipprar in, speciellt vid snösmältning. Har inte byggt själv, men förbättrat på så sätt att jag har "grävt ut" till ett djup på ca 3,5 meter, lagt in dräneringsrör till en evakueringsbrunn, fyllt upp med 1 meter grov makadam, flyttat ner frysbox, varmvattenberedare, panndelen till värmepumpen för att ta vara på spillvärme och satt in en luftavfuktare. Utrymmet funkar numera utmärkt till förvaring!
Ska en källare funka för boende, måste den vara 100% vattentät och isolerad. Dvs. du behöver tänka på att ta till ett utrymme på ca 1 meter under och runt alla väggar för att fixa detta. Jag skulle ALDRIG våga ha boende i en källare i ett hus där man eldar med ved! Risken för kol-mono/di-oxid förgiftning pga. dålig ventilation är för stor.
Mitt tips: - Bygg hela stugan över mark. Ta till 1-2 meter i längd och/eller bredd för plats till gäster i vardagsutrymme. Bygg med sadeltak och inred upp till nock med extra sovutrymme. Köp en vattenmantlad kamin och sätt in radiatorer så du kan transportera värmen till de olika utrymmena på ett bekvämt sätt. Har du inte el draget, sätt solceller på taket.
Kostnaden lär bli den samma som att fixa en källare att bo i, men kunskapen att bygga som jag föreslår är högre, så risken för misstag minskar.
Citera
2023-10-21, 13:07
Medlem
paskharens avatar
Källare blir ju varmare på vintern om huset är uppvärmt. En jäkla bra isolering blir det ju.

Sedan är det klart. snackar vi om en potatiskällare där det är ett par decimeter vatten så kan det ju blir lite ruggigt. Annars blir det varmt på vintern om det finns element där.
Citera
2023-10-21, 13:22
Medlem
Citat:
Du har bott i ett hus/lägenhet men vet inte att man måste elda i en stuga för att få den varm?
Samma idiotiska logik.

En modern stuga gissar jag komer vara svinkall i källaren om kaminen är endast där uppe.
Värmen stiger uppåt, men det vet väl kanske du också.
Förstår inte vad det är du inte förstår.
Är du verkligeni så inavlad att du inte förstå att en liten stuga på 6x8 meter får dubbelt så stort utrymme med en lika stor källare?
Drar du med några kompisar eller syskon med familj kommer på besök kanske det är roligare om det finns 3 sovrum istället för ett?
Tror du är muslim och att dina flräldrar är syskon.

Varför är du så otrevlig?
Du behöver hjälp för du är för korkad för att förstå själv hur man skall gå till väga. Att då förolämpa de som försöker hjälpa dig är ingen bra början.

Nej man måste inte elda i en stuga för att få den varm. Det finns flera olika uppvärmningssätt.
En källare blir inte svinkall då jorden runt omkring kommer värma källaren. Det kanske inte är en bekväm temperatur men svinkall blir den inte.
En modern källare som är isolerad kommer hålla värmen mycket bättre.
Värme stiger egentligen inte uppåt, det är den kalla luften som sjunker ner och pressar den varmare luften uppåt. Hårklyveri förvisso.

Man kan dessutom ha en vattenmantlad kamin som på så sätt cirkulerar värmen via rör, även ner till källaren.
Men med din attityd så får du nog klara dig själv i ditt fantasibygge, som mest troligen aldrig kommer bli av. Internetkrigare där.
Citera
2023-10-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Jag har källare under min "stuga". Inte ens i närheten av att vara bebolig! Källaren är oisolerad och nersprängd i berggrunden. Vatten sipprar in, speciellt vid snösmältning. Har inte byggt själv, men förbättrat på så sätt att jag har "grävt ut" till ett djup på ca 3,5 meter, lagt in dräneringsrör till en evakueringsbrunn, fyllt upp med 1 meter grov makadam, flyttat ner frysbox, varmvattenberedare, panndelen till värmepumpen för att ta vara på spillvärme och satt in en luftavfuktare. Utrymmet funkar numera utmärkt till förvaring!
Ska en källare funka för boende, måste den vara 100% vattentät och isolerad. Dvs. du behöver tänka på att ta till ett utrymme på ca 1 meter under och runt alla väggar för att fixa detta. Jag skulle ALDRIG våga ha boende i en källare i ett hus där man eldar med ved! Risken för kol-mono/di-oxid förgiftning pga. dålig ventilation är för stor.
Mitt tips: - Bygg hela stugan över mark. Ta till 1-2 meter i längd och/eller bredd för plats till gäster i vardagsutrymme. Bygg med sadeltak och inred upp till nock med extra sovutrymme. Köp en vattenmantlad kamin och sätt in radiatorer så du kan transportera värmen till de olika utrymmena på ett bekvämt sätt. Har du inte el draget, sätt solceller på taket.
Kostnaden lär bli den samma som att fixa en källare att bo i, men kunskapen att bygga som jag föreslår är högre, så risken för misstag minskar.

Min morfar hade vedeldad kamin i sin källae i deras villa och det var aldrig något problem.
Går det inte elda med vet och ha kaminen i ett avskillt rum, och sen dra rör in i de andra rummen så värmen leds dit? Eller nåt.
Bara så man slipper risken att dö.
Citera
2023-10-21, 20:48
Medlem
Citat:
Min morfar hade vedeldad kamin i sin källae i deras villa och det var aldrig något problem.
Går det inte elda med vet och ha kaminen i ett avskillt rum, och sen dra rör in i de andra rummen så värmen leds dit? Eller nåt.
Bara så man slipper risken att dö.

Det är skillnad på vad man kan och vad som är lämpligt. Varför inte bara ha kaminen på markplan och leda värmen ner i källaren, om du nu ändå ska leda värme? En stuga med de måtten du tänker på värms lätt upp av en normalstor kamin iaf.
Jag kan berätta en historia från verkligheten som inträffade för många år sedan då jag ägde ett suterränghus. En del av nedervåningen/källaren var en inredd sk. gillestuga med öppen spis. En höstdag startade vi en eld och gick upp på markplan för att fixa kaffe mm. Några minuter senare gick brandlarmet igång och vi upptäckte att vi rökfyllt källaren. Kråkor eller skator hade byggt bo i skorstenen .... Nu reagerade vårt brandlarm på röken. Kolmono-/dioxid är osynlig, luktar inte och det enda du eller de som är i källaren märker, är ... inget.
Har du bestämt dig för att bygga källare trots allt, kör på, men tänk dig för och gör vad som behövs för att bygga säkert under markplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in