Citat:
Ursprungligen postat av
kryptonitmannen
Om man tar en typisk sommarstuga på typ 6x8meter, kan man ha en källare/undervåning då?
Tänker det kommer bli fukt och jävligt om man låter den stå helt tom/oeldad under vintern.
Eller kan man isolera och så på ett bra sätt?
Tänker också man måste ha kaminen i källaren , eller 2 olika kaminer.
Man kanske skulle kunna göra en 2x1m lucka som leder till källaren så man inte släpper in kalluft på övervåningen/markplan.
Jag ska alltså inreda och bo även i källaren, så det ska inte bara vara förvaring/förråd.
Förslab mottages på hur man bör göra då jag har noll erfarenhet.
Jag har källare under min "stuga". Inte ens i närheten av att vara bebolig! Källaren är oisolerad och nersprängd i berggrunden. Vatten sipprar in, speciellt vid snösmältning. Har inte byggt själv, men förbättrat på så sätt att jag har "grävt ut" till ett djup på ca 3,5 meter, lagt in dräneringsrör till en evakueringsbrunn, fyllt upp med 1 meter grov makadam, flyttat ner frysbox, varmvattenberedare, panndelen till värmepumpen för att ta vara på spillvärme och satt in en luftavfuktare. Utrymmet funkar numera utmärkt till förvaring!
Ska en källare funka för boende, måste den vara 100% vattentät och isolerad. Dvs. du behöver tänka på att ta till ett utrymme på ca 1 meter under och runt alla väggar för att fixa detta. Jag skulle ALDRIG våga ha boende i en källare i ett hus där man eldar med ved! Risken för kol-mono/di-oxid förgiftning pga. dålig ventilation är för stor.
Mitt tips: - Bygg hela stugan över mark. Ta till 1-2 meter i längd och/eller bredd för plats till gäster i vardagsutrymme. Bygg med sadeltak och inred upp till nock med extra sovutrymme. Köp en vattenmantlad kamin och sätt in radiatorer så du kan transportera värmen till de olika utrymmena på ett bekvämt sätt. Har du inte el draget, sätt solceller på taket.
Kostnaden lär bli den samma som att fixa en källare att bo i, men kunskapen att bygga som jag föreslår är högre, så risken för misstag minskar.