2023-10-19, 23:45
Medlem
Om man tar en typisk sommarstuga på typ 6x8meter, kan man ha en källare/undervåning då?

Tänker det kommer bli fukt och jävligt om man låter den stå helt tom/oeldad under vintern.
Eller kan man isolera och så på ett bra sätt?

Tänker också man måste ha kaminen i källaren , eller 2 olika kaminer.
Man kanske skulle kunna göra en 2x1m lucka som leder till källaren så man inte släpper in kalluft på övervåningen/markplan.
Jag ska alltså inreda och bo även i källaren, så det ska inte bara vara förvaring/förråd.

Förslab mottages på hur man bör göra då jag har noll erfarenhet.
Citera
2023-10-20, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Om man tar en typisk sommarstuga på typ 6x8meter, kan man ha en källare/undervåning då?

Tänker det kommer bli fukt och jävligt om man låter den stå helt tom/oeldad under vintern.

Man kanske skulle kunna göra en 2x1m lucka som leder till källaren så man inte släpper in kalluft på övervåningen/markplan.
Jag ska alltså inreda och bo även i källaren, så det ska inte bara vara förvaring/förråd.

Hur tänker du att du ska bygga en källare på en befintlig stuga?
Vad är det för grund på stugan idag?

Angående fukt så har jag precis lärt mig att det är fuktigast på vår och sommar, åtminstone luftfuktigheten. Oavsett så behöver du ju bygga så som andra hus med källare har, med andra ord dränering i form av makadam (grus) under plattan.
Citera
2023-10-20, 01:27
Medlem
pn222jws avatar
Googla luftavfuktning - Torrbollen, Luftrenare...torrt & varmt är bäst.
Citera
2023-10-20, 01:47
Medlem
Jag har en Woods avfuktare i min källare, den är jävligt effektiv. Leder ner vattnet direkt i en golvbrunn så man behöver inte tänka på att tömma den
Citera
2023-10-20, 02:37
Medlem
Onanikrems avatar
Kan och kan.. stugan brukar vanligen vara byggd på torpargrund eller en gjuten platta. Har torpargrund på min stuga med "källare" men den är stor som en matkällare.. funkar mest som fälla ifall man får besök av tjuvar (matta över den öppna luckan)
Citera
2023-10-20, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Googla luftavfuktning - Torrbollen, Luftrenare...torrt & varmt är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellsaw
Jag har en Woods avfuktare i min källare, den är jävligt effektiv. Leder ner vattnet direkt i en golvbrunn så man behöver inte tänka på att tömma den

Really?! Är ni seriösa?

Killen undrar om byggråd kring en källare som inte är byggd än och ni rekommenderar honom att Googla/köpa en luftavfuktare?!

Gå och lägg er så kan ni försöka igen imorgon..
Citera
2023-10-20, 05:57
Medlem
Citat:

Varför skall du ha en källare?
Är det som ett skyddsrum, eftersom du tycks vilja bo i källaren?
I så fall är det bättre att gräva ett hål en bit från stugan o sedan bygga en gång mellan huset o skyddsrummet.

Hus tenderar att bli måltavlor för flygbomber. Har du en byggnad under byggnaden lär den stryka med.

Men ja, det går att gräva ut o även isolera o få varm o torr.
Citera
2023-10-20, 06:09
Avslutad
Citat:

Det blir ett för stort projekt som inte kommer vara värt investeringen i pengar. Bygg ut huset istället plus bygg en jordkällare separat för förvaring av mat, vin etc

Generellt är det inte så bra att bo i källare alls, du kommer alltid ha en högre invändig luftfuktighet i och med kontakten med marken och dess fukt. Du ska absolut inte börja tro att du kan ha trägolv eller panel på väggarna i en källare-som gjort för mögel, aktinomyceter och annat jox som är hälsofarligt

Visst kan du ha en kamin och avfuktare. De hjälper. Men ändå... du kommer oavsett ha en högre risk. Men du måste fundera på ventilation... kamin kräver till luft, avfuktare måste ha utsläpp. Hela bostaden totalt kommer få ett förändrat luftflöde
Citera
2023-10-20, 09:45
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Vad ska du ha källaren till?
Separat jordkällare är ju annars det som använts i hundratals år när man byggde husen på torpargrund.
Citera
2023-10-20, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Really?! Är ni seriösa?

Killen undrar om byggråd kring en källare som inte är byggd än och ni rekommenderar honom att Googla/köpa en luftavfuktare?!

Gå och lägg er så kan ni försöka igen imorgon..

Haha,ja, inte direkt de smartaste människorna här på flashback.
Citera
2023-10-20, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Vad ska du ha källaren till?
Separat jordkällare är ju annars det som använts i hundratals år när man byggde husen på torpargrund.

Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag ska inreda den och kunna bo även i källaren.
Citera
2023-10-20, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför skall du ha en källare?
Är det som ett skyddsrum, eftersom du tycks vilja bo i källaren?
I så fall är det bättre att gräva ett hål en bit från stugan o sedan bygga en gång mellan huset o skyddsrummet.

Hus tenderar att bli måltavlor för flygbomber. Har du en byggnad under byggnaden lär den stryka med.

Men ja, det går att gräva ut o även isolera o få varm o torr.

Jag hade planer på att göra en stuga med tvp våningar först, men då skulle ju stugan bli typ 7 meter hög istället för 3 och jag ville ha den lite mer diskret om man tänker så.
Jag ska använda källaren för att, precis som på övervåningan/markplan, kunna sova och vara i, så det ska inte bara vara nåt kallföråd där man har mat.
Källaren ska vara i sama mått som våningen ovanför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in