2023-10-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om jag inte hade förstått, så skulle jag väl inte reagerat. Tänker mig att de som inte reagerar har minsta aning.

Det jag vill få fram är att det kan ses som okej om kvällspressen blandar ihop begreppen, men att en "bankman" skulle göra det ser jag som osannolikt.

Men du anser alltså att det är okej att man kallar procentenheter för procent? Skulle det vara okej om det står så även på ditt lån? Vore det okej om Riksbanken använde sig av ett felaktigt begrepp?

Var någonstans anser du att man ska kunna skriva totalt fel?
Det är inte okej när media skriver fel, eller Riksbanken.

Men att gå berserk för att någon skriver fel, men begripligt, på ett anonymt forum är att gå lite för långt.

Om nu personen inte jobbar på bank så är den en jäkel på att googla korrekt svar på folkets frågor, så oavsett är det onödigt att bråka om det. Vänd dig till någon annan tråd om du stör dig så fruktansvärt mycket på det, kan inte vara bra för hjärtat ditt att hänga här!
Citera
2023-10-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Men att gå berserk för att någon skriver fel, men begripligt, på ett anonymt forum är att gå lite för långt.
Går inte berserk, men tycker nog inte att någon ska tro att det är en erfaren bankman som ger ekonomiska råd.
Citat:
Om nu personen inte jobbar på bank så är den en jäkel på att googla korrekt svar på folkets frågor, så oavsett är det onödigt att bråka om det.
Tycker nog att råden tyder på att någon inte har riktig koll. Titta på min fråga om att dela upp lånen med bundet respektive löpande ränta, där fick jag intrycket av att hen inte ens riktigt tänkt på den möjligheten.

Men det var grejen att Riksbanken skulle höja räntan med 0.25% i november som gjorde att jag blev säker. 25 punkter eller 0.25 procentenheter hade en riktig bankman skrivit.
Citera
2023-10-21, 11:25
Bannlyst
Citat:
Swedbanks snittränta på rörligt har gått från 1,49 i april 2022 till 4,75 i september 2023, en uppgång på 3,26. Under samma tid har styrräntan gått från 0 till 4.
Håller ditt resonemang?

Bankernas bolånemarginaler är mer pressade nu än på väldigt många år.
Nej. Ifall dina siffror stämmer så är jag helt ute och cyklar.
Citera
2023-10-21, 11:30
Bannlyst
Citat:
Kan vi inte på Flashback besluta att använda oss av korrekta begrepp vad gäller procent och procentenheter? Tack.
OK.. lovar att göra det.
Vad betyder punkter btw?

En höjning med 200 basis punkter resulterar i hur många procentenheter?
Citera
2023-10-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
OK.. lovar att göra det.
Vad betyder punkter btw?

En höjning med 200 basis punkter resulterar i hur många procentenheter?
Får intrycket av att du inte riktigt hänger med på skillnaden.

Tråden ligger under "privatekonomi", och då är det viktigt att vara korrekt vad gäller ekonomisk vokabulär. Att blanda ihop begreppen kan orsaka stor skada.

En räntepunkt är en hundradels procentenhet. Tror dock inte problemet ligger där, utan på skillnaden mellan procent och procentenhet. Något som ts inte verkar ha riktig koll på.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-21 kl. 11:38.
Citera
2023-10-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Taxeringsvärdet har obefintlig betydelse i frågan.

En följdfråga, med tanke på att jag renoverar kåken innifrån och ut; isolering, ytskickt, nytt tak, och fasad:

Äger fastighetsmäklare hela värderingsfrågan vid färdigställandet eller finns det något jag bör göra undertiden det pågår?

Tack för dina raka svar, uppskattas!
Citera
2023-10-21, 11:40
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Då det är rörigt på marknaden så tänkte jag svara på frågor angående bank och banklån för bostäder om intresset finns. Fråga på!!

I vilken del av landet jobbar du?

Upplever du att bolånetagare generellt har fått det svårare ekonomiskt och åt vilket håll trendar det?

Hur många betalar de aktuella räntorna? Dvs hur stor del av lånen har lagts om på ett ungefär?
(Jag läste att 70% ska betala de aktuella räntorna när 2023 är klart men ingen solid källa)

Tror du på en nedgång i bostadsmarknaden utifrån din syn?
Citera
Bannlyst
Citat:
Får intrycket av att du inte riktigt hänger med på skillnaden.

Tråden ligger under "privatekonomi", och då är det viktigt att vara korrekt vad gäller ekonomisk vokabulär. Att blanda ihop begreppen kan orsaka stor skada.
Har du en npf diagnos?

Att blanda ihop vokabulären gör inte skada ifall budbäraren och mottagaren bägge förstår vad som avses.
Citera
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Vissa banker tillåter det hos andra måste du ha säljkontrakt.

Ok, har en liten följdfråga: Kan banken själv bestämma om man kan få uppskov på amorteringar medans man har dubbla bostäder?
Citera
2023-10-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
Har du en npf diagnos?

Att blanda ihop vokabulären gör inte skada ifall budbäraren och mottagaren bägge förstår vad som avses.
Så om jag säger att ränta gått upp två procent, så vet du hur mycket räntan gått upp?

Förstår du ens skillnaden på två procent och två procentenheter? Jag tror faktiskt inte det.

En elektriker skulle aldrig säga att strömmen är på 220 Volt, men kanske kompisen skulle kunna ha sagt det, och du skulle förstå att det handlar om spänning och troligen om 230V.

Om man har koll, som en bankman torde ha, så failar man inte, som jag påpekat. Men du får såklart anse att hen är trovärdig.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-21 kl. 11:47.
Citera
2023-10-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.0
En följdfråga, med tanke på att jag renoverar kåken innifrån och ut; isolering, ytskickt, nytt tak, och fasad:

Äger fastighetsmäklare hela värderingsfrågan vid färdigställandet eller finns det något jag bör göra undertiden det pågår?

Tack för dina raka svar, uppskattas!
Det är mäklaren som äger värderingsfrågan.
Citera
2023-10-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
I vilken del av landet jobbar du?

Upplever du att bolånetagare generellt har fått det svårare ekonomiskt och åt vilket håll trendar det?

Hur många betalar de aktuella räntorna? Dvs hur stor del av lånen har lagts om på ett ungefär?
(Jag läste att 70% ska betala de aktuella räntorna när 2023 är klart men ingen solid källa)

Tror du på en nedgång i bostadsmarknaden utifrån din syn?
Jag upplever att låntagare får svårare ekonomisk. Jag har också läst att cirka 70% av bolånen omsätts under 2023
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in