2023-10-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
En fråga till

Hur ser bankerna idag på hyresinkomster när de beviljar lån? Är i färd med att köpa en bostad som kommer att hyras ut. Hyresintäkten kommer att täcka finansierings- och driftskostnader. Gör affären privat. Räknas kommande hyresintäkt in i kvalp-kalkylerna, tillsammans med mina övriga inkomster?
Olika bland banker. Grundregeln skulle jag säga har du inget påskrivet hyresavtal räknas det inte till kalkylen.
Citera
2023-10-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.0
Jag köpte tidigare i år ett småhus med 85% belåning, skambud som med knapp marginal löste förre ägarens lån (en bra bit under redan utställda pantbrev).

För några veckor sedan fick jag ett brev från SKV där de höjer taxeringvärdet till nästintill samma summa som köpeskillingen, vilket SKV påstår ska motsvara 75% av marknadsvärdet.

Innebär det att belåningsgraden nu, hypotetiskt, minskat till 70%? Är det något jag bör framföra i framtida ränteförhandlingar?

Tack!
Taxeringsvärdet har obefintlig betydelse i frågan.
Citera
2023-10-20, 19:44
Medlem
sigurts avatar
Tjena!

Hur stor vikt läggs vid hur pass ekonomiskt man är? Jag är en vanlig hederlig arbetare som knegat och sparat ihop 2M på börsen. Har ett blancolån på 400k, måste jag bli av med blancolånet vid bostadsköp? Gäller isåfall ombildning där bostaden kommer vara värd 2,5M

Känns som att banker är ganska hårda att följa "mallen", eller hur pass stor fördel är det att jag lyckats själv få ihop den slanten?
Citera
2023-10-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Tjena!

Hur stor vikt läggs vid hur pass ekonomiskt man är? Jag är en vanlig hederlig arbetare som knegat och sparat ihop 2M på börsen. Har ett blancolån på 400k, måste jag bli av med blancolånet vid bostadsköp? Gäller isåfall ombildning där bostaden kommer vara värd 2,5M

Känns som att banker är ganska hårda att följa "mallen", eller hur pass stor fördel är det att jag lyckats själv få ihop den slanten?
400 k blanco belastar kelkylen ganska negativt. Jag hade löst blancot om jag skulle maximera lånelöftet.
Citera
2023-10-20, 19:52
Medlem
sigurts avatar
Blir det stor skillnad i maxlån beroende på om jag ska betala 20% kontant eller 50% kontant?
Citera
2023-10-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Blir det stor skillnad i maxlån beroende på om jag ska betala 20% kontant eller 50% kontant?
Maxlån beror på kalkylen och bostadens värde inte av eventuell kontantinsats
Citera
2023-10-20, 20:03
Medlem
Säg en person har en utdelningsportfölj med ett värde på 10 milj sek med ett snitt på 4% i direktavkastning. Det är personens enda inkomstkälla. Hur ställer sig dessa inkomster i relation till en person med en årlig nettolön på 400 000 sek? Kommer vi både ha samma villkor vid ett bolån förutsatt att allt annat är lika?
Citera
2023-10-20, 20:06
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Är det du/ni som enskilda banktjänstemän som sätter varje enskild bolånekunds ränta? D.v.s att ni dels subjektivt och dels objektivt bedömer en helhetsbild av en kund och erbjuder en ränta utifrån hur mycket ni tror kunden vara "värd" er som bank?

Eller skriver ni in kundens ekonomiska nyckeltal i en räknesnurra och vidarebefordrar en färdig ränta till att börja med? Sedan får ni förhandla manuellt om kunden inte är nöjd?
Citera
2023-10-20, 20:11
Medlem
Vi pratade om att söka amorteringsfritt idag på jobbet. Om man säger att man är överbelånad och inte klarar av att amortera får man då mindre ränterabatt när lånet skrivs om nästa gång? Risken för banken är ju mycket högre så det borde påverka villkoren.
Citera
2023-10-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchsensitive
Säg en person har en utdelningsportfölj med ett värde på 10 milj sek med ett snitt på 4% i direktavkastning. Det är personens enda inkomstkälla. Hur ställer sig dessa inkomster i relation till en person med en årlig nettolön på 400 000 sek? Kommer vi både ha samma villkor vid ett bolån förutsatt att allt annat är lika?
Nä portföljmannen har inte lika bra möjligheter
Citera
2023-10-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Är det du/ni som enskilda banktjänstemän som sätter varje enskild bolånekunds ränta? D.v.s att ni dels subjektivt och dels objektivt bedömer en helhetsbild av en kund och erbjuder en ränta utifrån hur mycket ni tror kunden vara "värd" er som bank?

Eller skriver ni in kundens ekonomiska nyckeltal i en räknesnurra och vidarebefordrar en färdig ränta till att börja med? Sedan får ni förhandla manuellt om kunden inte är nöjd?
Vi har en snurra som inte är perfekt och rabatterar utifrån den.
Citera
2023-10-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Vi pratade om att söka amorteringsfritt idag på jobbet. Om man säger att man är överbelånad och inte klarar av att amortera får man då mindre ränterabatt när lånet skrivs om nästa gång? Risken för banken är ju mycket högre så det borde påverka villkoren.
Om ni skriver till banken att ni har ekonomiska problem så finns det risk att det kommer påverka er rabatt negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in