2023-10-21, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Gör något av dig själv
Förstår inte vad du menar.

Anser du att en bankman som inte vet skillnaden mellan procent och procentenheter, eller som använder begreppet procent när det handlar om procentenheter, är förtroendeingivande?

Om du inte känner till skillnaden är förståeligt, du kanske missade matematiken i år 8, men en bankman...

Citat:
https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9/procent/procent-och-procentenheter
Citat:
I det här avsnittet ska vi repetera hur vi räknar med procent och procentenheter.
Citera
2023-10-21, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Brukar du aktivt kolla i folkbokföringen hur många barn folk som söker har och jämföra med vad de uppgett? Varje gång eller enstaka tillfällen?
I princip alltid.
Citera
2023-10-21, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekanon
Tacksam för lite klarhet gällande omvärdering av hus och se över lån.
Köpte hus för ca 6 år sen för 2 miljoner.
Idag ligger på vårt totala lånebelopp på 1,5 miljoner uppdelat i två delar:
688 500kr räntesats 3,98 3 års bindningstid
850 000 räntesats 4,9 3 månaders bindningstid.
Snart dags att lägga om det sista lånet igen.
Enligt de ”offentliga” uppgifter jag tagit del av så är huset nu värt ca 2,7 miljoner. Men det måste såklart värderas av mäklare osv.
Vad har jag att vinna på att göra en omvärdering av huset nu sett till räntor etc? Är alltså inte intresserad av att låna mer pengar utan mer om man kan förbättra räntekostnad/månadskostnad.

Tack på förhand
Om du inte harbkontakt med mäklare så kolla med banken först vad dom anser huset vara värt.
Citera
2023-10-21, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjerak
Har du dina vänner samt släkt som kunder, dvs förhandlar du bolån med dem?

Och i så fall hur mycket bättre ränta kan du ge dem säg kontra en motsvarande random kund som du ej känner?

Byter ni anställda kunder sinsemellan i situationer då det tex kommer in jobbiga kunder som förväntar sig superlåga räntor av dig bara för att ni är ytligt bekanta?

Vad har ni bankanställda för ränterabatt?
Vi hanterar inte bekanta utan lämnar över ärendet till kollegor. Bankanställda har rabatter på räntan. Hur den ser ut är olika på olika banker.
Citera
2023-10-21, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Situation: par under 30, sparat ihop tillsammans ca 2mkr genom jobb. Köpt ny bostad, gick in med 1,5mkr i kontantinsats, lånat 1,1mkr. Får in ca 90k brutto per månad tillsammans. Banken hade önskemål om att vi skulle ta deras försäkringar men räntan var den ”bästa” vi kunde få oavsett om vi gjorde det eller inte.

Vi fick 1 års ränta på 4,66% (detta nu i oktober). I dealen fick sambon även byta bank. Amorterar 3k per månad.

Två frågor:

1. Hur låter denna ränta för vår situation?
2. Borde vi göra något särskilt inför omförhandlingen om 1år för att få så bra ränta som möjligt?
Räntan lät helt ok. Fortsätt sköta er ekonomi så får ni nog bra erbjudande även nästa år.
Citera
2023-10-21, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Varför tappar dom mig hellre som kund än ger mig en rimlig ränta? Känns som det skar sig i personkemin snarare än att det var deras bästa affärsmässigta erbjudande.

För dom skiter fullständigt i dig. För banken är du bara en liten myra som är jobbig, och det märks inte för fem öre om du går till en annan bank.

Vad jag har lärt mig de senaste 15 åren är stt man är en förlorare om man är "trogen sin bank". (Samma sak gäller arbetsgivare)
Citera
2023-10-21, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n0xn89
Frågan är väl fri?

Bankerna har inte pengarna som man lånar ut utan skapar dessa ur en knapptryckning och sedan kräver man mer tillbaka än man skapat totalt.
Varifrån ska dessa pengar tas? När alla digitala pengar är skapade på exakt samma sätt?

Det blir ett evigt underskott som tillslut får hela ekonomin att falla på grund av sin egen evigt växande räntekostnad?

Känns bak och fram detta.

Man kan ju skrämma upp Bankerna genom att ta ut sina pengar? en massa människor går och plockar ut sina besparingar så ska du få se på panik! Fast är inte helt säker på vem det kommer drabba hårdast? Troligtvis inte banken iaf.
Citera
2023-10-21, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
För kund så nä tror absolut inte det
Både the Fed och ECB läcker till financial times om hur de redan planerar ränte sänkningar.

För Sverige har jag förstått att varje 0.25% höjning av styrräntan från riksbankens sida, resulterar i 1% höjning till slutkund från bankens sida.

Jag må ha fel men jag hettar på att bolån räntan sjunker i början av nästa år.

Det som jag verkligen inte förstår är hur bostadspriserna i region sthlm står stilla?
Tex 4 or i Upplands bro kommun, Upplands väsby, radhus i Älvsjö mm.
Eller västra hamnen och sorgenfri i Malmö.
Alla som köpt in sig på dyra nybyggen och vars bostäder förblir osålda på hemnet men aldrig går ner i pris.
Det känns som vi väntar på ett fritt fall som aldrig verkar ske?

Winter is coming, och ingen jag känner har råd att betala räntor på 4 procent samt elräkningar runt 5kr kilowattimmen för uppvärmning... Hur lyckas så många bo kvar i sthm?
Citera
2023-10-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
För Sverige har jag förstått att varje 0.25% höjning av styrräntan från riksbankens sida, resulterar i 1% höjning till slutkund från bankens sida.
Kan vi inte på Flashback besluta att använda oss av korrekta begrepp vad gäller procent och procentenheter? Tack.
Citera
2023-10-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kan vi inte på Flashback besluta att använda oss av korrekta begrepp vad gäller procent och procentenheter? Tack.
Har du någon npf-diagnos? Det skulle förklara en hel del.

Jag tror annars att du är ganska ensam om att inte förstå sammanhanget, även om folk nu skulle använda fel begrepp.
Citera
2023-10-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Har du någon npf-diagnos? Det skulle förklara en hel del.

Jag tror annars att du är ganska ensam om att inte förstå sammanhanget, även om folk nu skulle använda fel begrepp.
Om jag inte hade förstått, så skulle jag väl inte reagerat. Tänker mig att de som inte reagerar har minsta aning.

Det jag vill få fram är att det kan ses som okej om kvällspressen blandar ihop begreppen, men att en "bankman" skulle göra det ser jag som osannolikt.

Men du anser alltså att det är okej att man kallar procentenheter för procent? Skulle det vara okej om det står så även på ditt lån? Vore det okej om Riksbanken använde sig av ett felaktigt begrepp?

Var någonstans anser du att man ska kunna skriva totalt fel?
Citera
2023-10-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
Både the Fed och ECB läcker till financial times om hur de redan planerar ränte sänkningar.

Jag må ha fel men jag hettar på att bolån räntan sjunker i början av nästa år.

Det som jag verkligen inte förstår är hur bostadspriserna i region sthlm står stilla?
Tex 4 or i Upplands bro kommun, Upplands väsby, radhus i Älvsjö mm.
Eller västra hamnen och sorgenfri i Malmö.
Alla som köpt in sig på dyra nybyggen och vars bostäder förblir osålda på hemnet men aldrig går ner i pris.
Det känns som vi väntar på ett fritt fall som aldrig verkar ske?

Winter is coming, och ingen jag känner har råd att betala räntor på 4 procent samt elräkningar runt 5kr kilowattimmen för uppvärmning... Hur lyckas så många bo kvar i sthm?
Swedbanks snittränta på rörligt har gått från 1,49 i april 2022 till 4,75 i september 2023, en uppgång på 3,26. Under samma tid har styrräntan gått från 0 till 4.
Håller ditt resonemang?

Bankernas bolånemarginaler är mer pressade nu än på väldigt många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in