2023-10-21, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makuhira
Långskott
1:ätit bären på liljekonvalj eller gjort te på blommorna.
2:blandat ihop odört med hundkex för att torka o göra te

Vad har vi mer för giftigt som inte är svamp och som man skulle kunna få för sig att äta eller tagit fel på?

Pappan i familjen är väl redan förhörd? All form av närtida förtäring medelst natura torde framkommit där.
Citera
2023-10-21, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Läkemedelsförgiftningar har expertisen stenkoll på. Känns inte troligt att det handlar om något du finner på apotek eller i hushåll i gemen för den delen. Myndighetskroppar som Giftinformationscentralen och Rättsmedicinalverket (vilka här båda är engagerade) har en enorm kunskapsbank. Vad det än rör sig om är det nog inget vi brainstormar här på fb. Får se vad som sägs efter obduktionen av den avlidna.

Hm ja det är nog bara att avvakta och se vad som kommer fram.

Vi får hoppas på att det inte är något som avsiktligt har orsakat dödsfall och de övriga i familjen.
Citera
2023-10-21, 03:19
Medlem
Tidningen Expressen ägnar sig åt svag journalistik när man i en artikel i ämnet skriver att man i utredningen nu kontaktat "internationella experter" för att lösa den medicinska gåtan.

Som nyfiken och vetgirig läsare vill jag ju gärna ha lite mer specifikation än så: Vilka myndigheter? Nationalitet? Laboratorier? Etc.

Om det inte är säkerhetsklassat förstås. Då må det vara hemligstämplat, men då kan man ju skriva ut det?
Citera
2023-10-21, 06:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Tidningen Expressen ägnar sig åt svag journalistik när man i en artikel i ämnet skriver att man i utredningen nu kontaktat "internationella experter" för att lösa den medicinska gåtan.

Som nyfiken och vetgirig läsare vill jag ju gärna ha lite mer specifikation än så: Vilka myndigheter? Nationalitet? Laboratorier? Etc.

Om det inte är säkerhetsklassat förstås. Då må det vara hemligstämplat, men då kan man ju skriva ut det?

Är du på riktigt? Det pågår en utredning där ett barn dött. Det här är ingen hitta-på-händelse på TV utan på riktigt. Jag antar att om du förlorat ditt barn så hade du gladeligen låtit myndigheterna delat med sig av allt till random folk som är så nyfiken att dom glömmer människors värden on integritet
GRIS
Citera
2023-10-21, 06:54
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makuhira
Långskott
1:ätit bären på liljekonvalj eller gjort te på blommorna.
2:blandat ihop odört med hundkex för att torka o göra te

Vad har vi mer för giftigt som inte är svamp och som man skulle kunna få för sig att äta eller tagit fel på?
Digitalis - växer både vilt o odlas i trädgårdar. Mkt giftig.
Citera
2023-10-21, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Digitalis - växer både vilt o odlas i trädgårdar. Mkt giftig.

Men det hade sjukvården upptäckt fort när de började misstänka förgiftning. Det ger typiska labbsvar och samma förgiftning kan ju ske med läkemedel med samma ämne.
Citera
2023-10-21, 07:46
Medlem
Ja du kommit fram nått lansvaren borde kommit fram nu
Citera
2023-10-21, 09:18
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Jag undrar om det kommer fram om det visar sig att ett ev. naturligt ämne är det som är orsaken. Svårfunnet och förmodligen lätt att förtära utan att känna något när 4 personer intar det. Bara en tanke och jag hoppas att det kommer fram en annan förklaring.
Citera
2023-10-21, 10:19
Medlem
Ta inte mitt nick för att jag skulle vara någon doktor, det är tvärtom, jag är nämligen
en vanlig kvacksalvare.
Jag vet inget om denna utredning, och skriver här bara allmänna svar.
Några långa inlägg varav en del är helt OT:

Citat:
Ursprungligen postat av krims80
Yes för att symtomen hos familjen stämde in på något av dem. Men det kan ju vara annat ändå.

Listeria? Stafylykocker?

De flesta bakterieinfektioner tar tid på sig att utvecklas. Det är inga snabba processer.
Däremot slutstadiet, dvs sepsis (= blodförgiftning) kan gå snabbt,
dvs några timmar.
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Typiskt Sammens att uttrycka sig så. Tala klarspråk har aldrig varit hans grej. Uttalanden som leder till spekulationer däremot, det är han mästare på.

Christer Sammens gör sig däremot bra i rättssalen när han ska förklara saker. Dvs när utredningen är klar.
Citat:
Ursprungligen postat av Totallynormaltree
Listeria ger ofta bara svår sjukdom hos till exempel spädbarn, de med nedsatt immunförsvar, nedgångna alkoholister osv. Att alla skulle få meningit och eller sepsis är osannolikt.

Stafylokocker har jag skrivit om flera gånger redan i tråden. Ger oftast mild magsjuka pga att de bildar toxiner, går över snabbt. Ger sällan sepsis.

Det finns bakteriesorter som är riktigt allvarliga men sällsynt att alla blir sjuka samtidigt.
Då måste de komma in via svalget, lungorna eller magen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ifaransriktning
Hade familjen med sig djur från hemlandet? Typ orm eller om det följt med någon mindre trevlig spindelart i packningen?

Spindlar brukar inte lyckas bita fyra personer på en gång.
De flesta spindelarter verkar behöva bygga upp giftmängden efter ett enda bett.
Men det kunde ju ha funnits många spindlar i bostaden, och i så fall kan det vara en förklaring ?

Flera av de livsfarliga spindlarna så går förgiftningen i regel snabbt.
Men en långsam förgiftning är "funnel web spider" = trattminörspindeln, som där giftet både förstör muskelvävnad och dessutom försämrar blodets levringsförmåga.
Märket på kroppen där spindeln har bitit syns mycket tydligt.
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Mjöldryga?

Mjöldryga är verkligen ett longshot, långskott, som ofta missar.
Ämnet kännetecknas av sin adstringerande effekt. Dvs kapillärerna drar ihop sig. Det kan bli så illa att blodförsörjningen till händer och fingrar upphör och man mister de kroppsdelarna.
Förgiftningen kallades för Antonius Elden. Och som kunde bli mycket grym.
Under många sekler i Europa, Amerika och Ryssland inträffade då och då svåra missväxtår.
Då kunde det oturligt nog utvecklas mjöldryga i stora antal, en slags parasitsvamp som växte på sädesslaget råg.
Mjöldrygan utvecklades när sensommaren blev väldigt fuktigt och säden inte kunde torka ut och mogna normalt.
Hela samhällen kunde faktiskt duka under.
Något som var underligt med mjöldryga var att giftet kunde ta mycket olika på olika individer, eller så varierade nivåerna av giftet högst avsevärt.
Undrar om man inte även hittat mjöldryga bland stenåldersfynd ?
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
De mätte ju radioaktivitet så de hade kanske nån typ av brännskador. Sen finns det ju grader av brännskador.

Om man ska få tydliga brännskador av radioaktiv strålning så krävs jättedoser av strålning.
Det förekommer knappast i vanliga hushåll.
Men om afrikanen har en 400 kVolts vanlig kraftledning utanför huset så går det att dra en avledare och teoretiskt bygga ett superkraftigt röntgenrör som ger så massiv strålning att man kan röntga stenar och bilar med det.
Men innan dess så hade nog huset brunnit upp.
Röntgenröret lär nog bara hålla några timmar innan det smälter av värmen som utvecklas.
I och för sig så kan man mixtra med mikrovågsugnar, men det är
verkligen inte att rekommendera.
Citera
2023-10-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Tack för nyanserat inlägg.
Jag tänker såhär, det finns väl(?) fyra typer av förgiftning generellt. Biologiskt. Kemiskt. Radiologiskt. Nuklerärt.
Intaget genom andning, kontakt eller genom att de förtärts.

Biologisk eller kemiskt ämne borde det vara i detta fall som utlöst reaktionerna i kropparna.
De flesta vanliga förgiftningsämnen har väl svensk sjukvård och poliskår möjlighet att spåra?
I detta fall kliar sig myndigheterna i huvudet och kan inte hitta ämnet, första dagarna då patienterna kom till sjukvården. Nu kanske de vet, men inte allmänheten.
Det borde vara ämne som är potent eftersom alla fyra blivit extremt sjuka. Ett liv gick inte att rädda.
Vad tror du? Du verkar vara insat i kemi och biologi. Andning eller förtärts genom svalget?

Man kan skicka prover utomlands. Till exempel FBI och tyska BND och inte minst MI5/MI6 har tagit fram många olika program för att lokalisera och karakterisera giftiga ämnen.

Men det finns ett känt insektsmedel i Indien som jag antar också säljs i Afrika, och i övriga Asien.
En överdos av detta dör man av. Och har fått uppmärksamhet i Indien eftersom skuldsatta fattiga indiska bönder tar livet av sig med detta. Det är en så kallat organofosforförening,"organophosphorous compound".
Med det menas att molekylen har kol-fosfor-bindningar, vilket är mycket ovanligt i naturen.
Det luktar ungefär som vanligt malmedel fast lite skarpare och vassare i doften.
Fast nu finns det många varianter och kombinationspreparat av dessa.

Det har en helt annan giftverkan än cyaniderna. Insektsmedlet blockerar istället nervimpulserna.
Som ett intressant sidospår så kan nämnas att för länge sedan så fanns det i Indien ett vanligt tvättmedel som luktade nästan likadant som insektsmedlet.
Men de fick byta blandning och tillsätta parfym.

Ett problem med detta insektsmedel som har uppmärksammats är att analfabeter kan inte tillgodogöra sig vad som står på etiketterna. Och tar alltså fel dos.
Ibland tar de till och med fel paket.
Vilket var anledningen till att tvättmedelsfabrikanterna fick ändra blandning och tillsätta
parfym, för att förhindra förväxling.

Fanns bra beskrivning på indiska mediewebbsidor.

Insektsmedlet kan troligen även tas upp via huden, men vet ej hur snabbt det tar då ?
Rätt använt är dock insektsgiftet mycket användbart.

Afrika och Asien har ju helt andra mängder av insekter som dessutom verkligen är
aggressiva och är en riktig plåga.

I norra Europa däremot är vintrarna så långa och kalla, att insekterna bara hinner med 1-2 reproduktionscykler och kan därför inte bli så många till antalet.

Citat:
Ursprungligen postat av MissMitsouko
Jo, men om det skulle vara insulinöverdos så kan man konstatera det väldigt fort genom att testa blodsockret. Och det ingår alldeles säkert i den första undersökningen.

Ööh ? Insulin kan bara ges med spruta. Fanns det sådana i bostaden då ?
Det är ett typiskt förslag från sådana som mest bara läst deckare om giftmord.
Var kom i så fall insulinet ifrån ?
Senast redigerad av DrSvenne 2023-10-21 kl. 10:37.
Citera
2023-10-21, 10:22
Medlem
På expressen står det att flickan är obducerad men att dom fortfarande inte vet dödsorsak om jag minns rätt!
Jag är ny här och håller på att lära mig hur detta forum fungerar. Vet ej hur jag kopierar text från tidningen. Och man får väl kanske inte dela hela artikeln därifrån?
Citera
2023-10-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte hjärn- eller hjärnhinneinflammation heller då?

Svullna halsmandlar, hög feber, huvudvärk, kräkningar och patienten känner sig konstant yr.
Kräkningarna beror alltså inte i första hand på att maten varit dålig utan att yrselsystemet överbelastas och därför spyr man.
Det är i regel bättre om patienten halvligger som man brukar göra i sjukhussängar.
Än att man ligger platt alltså.
Hjärnhinneinflammation brukar övergå till att också bli en öroninflammation.
Eller att en hjärnhinneinflammationen har börjat som en öroninflammation.

Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag har ingen aning om vad som kan ha orsakat förgiftningen men funderar på fentanyl?

Kan det ge de symtom som har uppstått?

Fentanyl är en opiat dvs ett morfinliknande ämne, det ger inga svullna halsmandlar, ingen feber men ganska snabbt medvetslöshet och försvagad andning, så kallad andningsdepression.
Pupillerna är mycket små, knappnålsstora ungefär.
Förgiftningen kan hävas mycket snabbt med Naloxon.
Senast redigerad av DrSvenne 2023-10-21 kl. 10:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in