Ta inte mitt nick för att jag skulle vara någon doktor, det är tvärtom, jag är nämligen
en vanlig kvacksalvare.
Jag vet inget om denna utredning, och skriver här bara allmänna svar.
Några långa inlägg varav en del är helt OT:
Citat:
Ursprungligen postat av
krims80
Yes för att symtomen hos familjen stämde in på något av dem. Men det kan ju vara annat ändå.
Listeria? Stafylykocker?
De flesta bakterieinfektioner tar tid på sig att utvecklas. Det är inga snabba processer.
Däremot slutstadiet, dvs sepsis (= blodförgiftning) kan gå snabbt,
dvs några timmar.
Citat:
Ursprungligen postat av
pinneibrasan
Typiskt Sammens att uttrycka sig så. Tala klarspråk har aldrig varit hans grej. Uttalanden som leder till spekulationer däremot, det är han mästare på.
Christer Sammens gör sig däremot bra i rättssalen när han ska förklara saker. Dvs när utredningen är klar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Totallynormaltree
Listeria ger ofta bara svår sjukdom hos till exempel spädbarn, de med nedsatt immunförsvar, nedgångna alkoholister osv. Att alla skulle få meningit och eller sepsis är osannolikt.
Stafylokocker har jag skrivit om flera gånger redan i tråden. Ger oftast mild magsjuka pga att de bildar toxiner, går över snabbt. Ger sällan sepsis.
Det finns bakteriesorter som är riktigt allvarliga men sällsynt att alla blir sjuka samtidigt.
Då måste de komma in via svalget, lungorna eller magen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ifaransriktning
Hade familjen med sig djur från hemlandet? Typ orm eller om det följt med någon mindre trevlig spindelart i packningen?
Spindlar brukar inte lyckas bita fyra personer på en gång.
De flesta spindelarter verkar behöva bygga upp giftmängden efter ett enda bett.
Men det kunde ju ha funnits många spindlar i bostaden, och i så fall kan det vara en förklaring ?
Flera av de livsfarliga spindlarna så går förgiftningen i regel snabbt.
Men en långsam förgiftning är "funnel web spider" = trattminörspindeln, som där giftet både förstör muskelvävnad och dessutom försämrar blodets levringsförmåga.
Märket på kroppen där spindeln har bitit syns mycket tydligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
SagtVar
Mjöldryga?
Mjöldryga är verkligen ett longshot, långskott, som ofta missar.
Ämnet kännetecknas av sin adstringerande effekt. Dvs kapillärerna drar ihop sig. Det kan bli så illa att blodförsörjningen till händer och fingrar upphör och man mister de kroppsdelarna.
Förgiftningen kallades för Antonius Elden. Och som kunde bli mycket grym.
Under många sekler i Europa, Amerika och Ryssland inträffade då och då svåra missväxtår.
Då kunde det oturligt nog utvecklas mjöldryga i stora antal, en slags parasitsvamp som växte på sädesslaget råg.
Mjöldrygan utvecklades när sensommaren blev väldigt fuktigt och säden inte kunde torka ut och mogna normalt.
Hela samhällen kunde faktiskt duka under.
Något som var underligt med mjöldryga var att giftet kunde ta mycket olika på olika individer, eller så varierade nivåerna av giftet högst avsevärt.
Undrar om man inte även hittat mjöldryga bland stenåldersfynd ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Rullgardajna
De mätte ju radioaktivitet så de hade kanske nån typ av brännskador. Sen finns det ju grader av brännskador.
Om man ska få tydliga brännskador av radioaktiv strålning så krävs jättedoser av strålning.
Det förekommer knappast i vanliga hushåll.
Men om afrikanen har en 400 kVolts vanlig kraftledning utanför huset så går det att dra en avledare och teoretiskt bygga ett superkraftigt röntgenrör som ger så massiv strålning att man kan röntga stenar och bilar med det.
Men innan dess så hade nog huset brunnit upp.
Röntgenröret lär nog bara hålla några timmar innan det smälter av värmen som utvecklas.
I och för sig så kan man mixtra med mikrovågsugnar, men det är
verkligen inte att rekommendera.