2023-10-21, 00:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nog har jag väl skrivit ett antal gånger att hon bär ansvar för vad hon gjort?
Men jag har angett möjliga förklaringar till hennes agerande.
Fast du uttrycker dig genomgående på ett sätt som lägger allt ansvar på Johanna. Maja råkar ”oförskyllt” ut för något, hon ”lotsas in” på en väg av Johanna och hon ”görs medskyldig” av Johanna:
Citat:
Konflikten är Js, M är inte på minsta vis del av den. Ju drar sig undan och M mister oförskylt en vän som hon önskat ha kvar. J lotsar henne in på en väg av avståndstagande och involverar henne i konflikten. Utan Js påverkan hade hon sannolikt inte gjort sig ovän med Ju. Js hat eskalerar och hon har för avsikt att dra M med sig.
M reagerar på Js makabra lösning av konflikten och vägrar delta. Hon har själv ingenting emot Ju. Trots sina protester gör J henne medskyldig till mordförsök genom att uppmana henne att agera alibi. Det är inte Ms initiativ.
Du fråntar Maja allt ansvar i din beskrivning. Kan du istället beskriva vilket ansvar Maja har enligt dig?
Citera
2023-10-21, 00:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Allt kan väl inte bara handla om uppsåt

Tja, utan uppsåt inget mord.

Så visst hänger "allt" på uppsåt, även om det "handlar" om mycket mer.

Citat:
Tror du själv på att Maja sov?..
Majas sovschema

1.Sovtid max ca 15 min
2. Sovtid max ca 6-7 min.
3.sovtid ca max 5 min
Sen vad gjorde hon 02.33
Inte hört inte sett någonting under de ca 45 min som Tove blev mördad trots att hon är vaken och gör flera toabesök under dessa 45 min

Majas sovschema

1. Sovtid max 28 minuter, 0151-0219
2. Sovtid max 18 minuter, 0225-0243

Hon gjorde ett toabesök under de ca 40 minuter då mordet antas ha begåtts, mellan ca 0155 och ca 0235, och det skedde då i tiden mellan de två sovperioderna.

Klart att hon kan ha sovit de perioderna.

Men som EsmeraldaFelicia skrev och Gillberg sa, inte ens om Maja kan ha bevisats hållit i armarna, så kan domstolen fälla Maja för mord, så länge inte åklagaren också bevisar uppsåt. Något jag påtalat väldigt många gånger i tråden under väldigt lång tid.
Citera
2023-10-21, 00:50
Bannlyst
Citat:
Allt kan väl inte bara handla om uppsåt
Tror du själv på att Maja sov?..
Majas sovschema

1.Sovtid max ca 15 min
2. Sovtid max ca 6-7 min.
3.sovtid ca max 5 min
Sen vad gjorde hon 02.33
Inte hört inte sett någonting under de ca 45 min som Tove blev mördad trots att hon är vaken och gör flera toabesök under dessa 45 min

Jag har kanske fel, men jag tyckte i FUP att J och M använder sina mobiler tillsammans.
Så iså fall vet man väl inte vem som använt varandras telefoner o platta.
Varför var inte M's mobil igång när de var i skogen och lämna T i skogen, och slog på den igen i Vetlanda efteråt ....
Troligtvis för hon visste att man kan pejla mobiler var de har befunnits sig...
Jag tror att M kan vara den som attackera först då M var så energisk att få med sig T ifrån utestället...?
Kollar jag bilderna på M så i muskelatur, så ser riktigt hon stark ut.
Observera att det är jag som tror så här, då jag tycker det blev än snurrigt efter hovrätten och en likgiltig åklagare...
Varför fick inte Rulle ha kvar fallet förstår inte jag.
Är det någon som vet varför eller förklaring, om varför Rulle inte fick försätta...
Citera
2023-10-21, 00:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Men snälla du, Maja är inte släppt för att Maja inte har uppsåt.

Jo, precis så kan man också uttrycka det.

Maja är släppt för att hon inte är skyldig till Toves död, i det ingår att hon inte hade uppsåt. Jag har påtalat det flera gånger i tråden. Det spelar ingen roll om Maja höll i Toves armar eller inte, eftersom hon ändå inte hade något uppsåt. Följaktligen kan man mycket väl uttrycka det hela som att Maja är släppt för att hon inte hade uppsåt att döda Tove.

Citat:
Maja som jag likställer som gängkriminella, yrkekriminell och lustmördare har klarat sig undan genom teknikaliteter och genom att ljuga.

Hade man kunnat få fram DNA spår efter Maja hade Maja inte blivit frisläppt.

Uppsåt har inget med Majas frigång att göra, brist på teknisk bevisning endast.

Precis som med gängkriminella som påstår sig ha hållit i ett mordvapnen men vid ett annat tillfälle.

Usch säger jag, förstår innebörden av utan rimligt tvivel men när det är så uppenbart att den tilltalade ljuger så får man ett illamående.

Maja kanske inte är juridiskt Dömd till medhjälp på det sadistiska mordet på Tove men alla vet vad Maja har gjort.

Alla vet att Maja är oskyldig till mord på Tove.
Man har inte behövt leta efter DNA på Maja, eftersom man vet att Maja träffat Tove den natten och att hon var i lägenheten, och hon medger det själv också. Majas DNA hade inte sagt någonting mer än det man redan vet.

Uppsåt har mer med Majas frigivning att göra än avsaknaden av tekniska bevis för att hon deltog i mordet. Men i grund och botten är det den totala avsaknaden av bevis både för uppsåt och gärning som visar att Maja är oskyldig och lett till att hon släppts fri.

Hovrätten insåg ganska omgående att Maja inte bara var oskyldig till Toves död, utan också att Majas deltagande i gravfridsbrottet var begränsat, därav ifrågasatte rätten åklagarens rubricering grovt gravfridsbrott redan första rättegångsdagen.

Därför släppte också hovrätten Maja fri så fort rättegången var över. För de insåg det uppenbara, Maja hade inget med Toves död att göra.
Citera
2023-10-21, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tja, utan uppsåt inget mord.

Så visst hänger "allt" på uppsåt, även om det "handlar" om mycket mer.

Majas sovschema

1. Sovtid max 28 minuter, 0151-0219
2. Sovtid max 18 minuter, 0225-0243

Hon gjorde ett toabesök under de ca 40 minuter då mordet antas ha begåtts, mellan ca 0155 och ca 0235, och det skedde då i tiden mellan de två sovperioderna.

Klart att hon kan ha sovit de perioderna.

Men som EsmeraldaFelicia skrev och Gillberg sa, inte ens om Maja kan ha bevisats hållit i armarna, så kan domstolen fälla Maja för mord, så länge inte åklagaren också bevisar uppsåt. Något jag påtalat väldigt många gånger i tråden under väldigt lång tid.

Det är lite kymigt med obduktionen kan jag tycka..
J säger att M har hållit i T's armar, men om M har gjort det så borde väl blånader finnas kvar på armarna. Men jag har inte hittat något sådant... Dessutom när J säger att hon bara höll stryptag i 10 sekunder, så varför skulle M hjälpa till under de sekunderna....
Tycker det är snurrigt värre.
Citera
2023-10-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag har kanske fel, men jag tyckte i FUP att J och M använder sina mobiler tillsammans.
Så iså fall vet man väl inte vem som använt varandras telefoner o platta.
Varför var inte M's mobil igång när de var i skogen och lämna T i skogen, och slog på den igen i Vetlanda efteråt ....
Troligtvis för hon visste att man kan pejla mobiler var de har befunnits sig...
Jag tror att M kan vara den som attackera först då M var så energisk att få med sig T ifrån utestället...?
Kollar jag bilderna på M så i muskelatur, så ser riktigt hon stark ut.
Observera att det är jag som tror så här, då jag tycker det blev än snurrigt efter hovrätten och en likgiltig åklagare...
Varför fick inte Rulle ha kvar fallet förstår inte jag.
Är det någon som vet varför eller förklaring, om varför Rulle inte fick försätta...

Har för mig att Rullman avsa sig fallet frivilligt då han sökt annat jobb. Hans insats var ju iaf bättre än nya åklagaren vars insats var så otroligt lam. Han hade kunnat pressa de åtalade. Försökt att verkligen lyfta fram hela indiciekedjan från start till slut, då det är ännu viktigare i just indiciemål. Pressat Maja om hennes version. Ifrågasatt varför hon höll tyst så länge. Hänvisat till fup när svar avvek så man verkligen såg hur hennes osannolika sömnhistoria tog form. Ifrågasatt hur hon kunde missa ett lik som hon nästan snavat på. Finns så många saker som kunde lyftas fram istället för några menlösa frågor i två minuter. Med en bättre åklagare hade utgången kunnat bli annorlunda.
Citera
2023-10-21, 01:05
Medlem
Citat:

Maja är släppt för att hon inte är skyldig till Toves död, i det ingår att hon inte hade uppsåt. Jag har påtalat det flera gånger i tråden. Det spelar ingen roll om Maja höll i Toves armar eller inte, eftersom hon ändå inte hade något uppsåt. Följaktligen kan man mycket väl uttrycka det hela som att Maja är släppt för att hon inte hade uppsåt att döda Tove.

Man har inte behövt leta efter DNA på Maja, eftersom man vet att Maja träffat Tove den natten och att hon var i lägenheten, och hon medger det själv också. Majas DNA hade inte sagt någonting mer än det man redan vet.

Uppsåt har mer med Majas frigivning att göra än avsaknaden av tekniska bevis för att hon deltog i mordet. Men i grund och botten är det den totala avsaknaden av bevis både för uppsåt och gärning som visar att Maja är oskyldig och lett till att hon släppts fri.

Hovrätten insåg ganska omgående att Maja inte bara var oskyldig till Toves död, utan också att Majas deltagande i gravfridsbrottet var begränsat, därav ifrågasatte rätten åklagarens rubricering grovt gravfridsbrott redan första rättegångsdagen.

Därför släppte också hovrätten Maja fri så fort rättegången var över. För de insåg det uppenbara, Maja hade inget med Toves död att göra.

Du upprepar samma meningar om och om igen.
NEJ alla tror inte Maja är oskyldig. Några få i denna tråd upprepar det dock igen och igen och igen. Utanför denna tråd tror de flesta att hon är skyldig. Ja hon kommer inte dömas för mord. Men det innebär inte att hon per automatik år oskyldig. Ja hon är det enligt lag, men i samhällets ögon är hon en vidrig manipulativ mördare.
Citera
2023-10-21, 01:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Du upprepar samma meningar om och om igen.
NEJ alla tror inte Maja är oskyldig. Några få i denna tråd upprepar det dock igen och igen och igen. Utanför denna tråd tror de flesta att hon är skyldig. Ja hon kommer inte dömas för mord. Men det innebär inte att hon per automatik år oskyldig. Ja hon är det enligt lag, men i samhällets ögon är hon en vidrig manipulativ mördare.

Maja är oskyldig till Toves död, och det vet alla nu. Att det finns några få som mot bättre vetande försöker påstå något annat förändrar inte det faktum att Maja är oskyldig till Toves död, särskilt i samhällets ögon.
Citera
2023-10-21, 01:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det är lite kymigt med obduktionen kan jag tycka..
J säger att M har hållit i T's armar, men om M har gjort det så borde väl blånader finnas kvar på armarna. Men jag har inte hittat något sådant... Dessutom när J säger att hon bara höll stryptag i 10 sekunder, så varför skulle M hjälpa till under de sekunderna....
Tycker det är snurrigt värre.

Inget kymigt alls med obduktionen tycker jag. Det fanns inga tecken från fasthållning på Toves underarmar eller händer, eftersom Maja inte hållit i dem. Det är inte konstigare än så.

Rättsläkaren sa också att det är mer sannolikt att skadorna på Toves armbågar uppkommit av att Johanna satt på dem, än att Maja höll i dem.

Gillberg tog också upp det faktum att även om Maja var där och höll undan Toves händer, så var det väl för att skydda Johanna från Tove, inte för att döda Tove. Maja hade inget uppsåt, så även om hon hade varit där, så hade hon inte varit skyldig till mord.
Citera
2023-10-21, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Har för mig att Rullman avsa sig fallet frivilligt då han sökt annat jobb. Hans insats var ju iaf bättre än nya åklagaren vars insats var så otroligt lam. Han hade kunnat pressa de åtalade. Försökt att verkligen lyfta fram hela indiciekedjan från start till slut, då det är ännu viktigare i just indiciemål. Pressat Maja om hennes version. Ifrågasatt varför hon höll tyst så länge. Hänvisat till fup när svar avvek så man verkligen såg hur hennes osannolika sömnhistoria tog form. Ifrågasatt hur hon kunde missa ett lik som hon nästan snavat på. Finns så många saker som kunde lyftas fram istället för några menlösa frågor i två minuter. Med en bättre åklagare hade utgången kunnat bli annorlunda.

Tack för svar..
Stämmer som du säger, en sån lam åklagare vill nog de flesta brottslingar ha....
Om hon är oskyldig, varför springer hon inte ner till grannen som är vaken och bankar på dörren, o skriker när de öppnar att J har mördat T, o att de måste ringa polisen. Nej det görs inte... Morgonen efter så säger M ingenting till sina föräldrar, eller rådfrågar dem...
Sen vid anhållning så hade hon chans att säga var T låg. Höll tyst om det i veckor tills polisen konfrontera M med att T har hittats...
Jag tror att de har kommit överens att nu hade chansen att få bort T...
Så bägge är skyldiga till mord...
Men livstid tror jag dock inte... 14år med tanke på ålder, jo jag vet att straffrabatten är borta.
Tänker på killen Skåne som fick 14år på grund av indicier och saker i hans lägenhet som egentligen inte kunde vara bevis.
Citera
2023-10-21, 01:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Tack för svar..
Stämmer som du säger, en sån lam åklagare vill nog de flesta brottslingar ha....
Om hon är oskyldig, varför springer hon inte ner till grannen som är vaken

Och grannen hade skickat henne ett sms och berättat att han var vaken, så att hon skulle veta, just in case, eller?

Åklagare Vilhelmsson var "aningen" smartare än sin föregångare, och insåg att det enda resultatet av att ånga på som Rullman gjorde skulle bli att han gjorde sig själv till åtlöje. Han insåg läget och agerade därefter, precis som en kompetent åklagare skall göra. Vilhelmsson fick ett illa skött fall överlämnat av Rullman och, måste jag säga, gjorde ett hyfsat bra jobb utifrån de förutsättningar han fick, i att gå balansgång mellan Rullmans vilda satsningar och de odds som de facto förelåg.
Citera
2023-10-21, 01:24
Medlem
Citat:

Men lilla du! klipp inte i mina inlägg så att du tror det passar din agenda 😏

Uppsåt! Menar du nu att inte Johanna hade uppsåt att avrätta Tove?

Du flashmaner som har hur många inlägg som helst att Johanna är det stora monstret i det sadistiska mordet på Tove och Maja helt ovetande!

Du skriver ovan "utan också att Majas deltagande i gravfridsbrottet var begränsat"

Har du tillgång till Domen som inte är offentlig ännu?

Patetiskt!

Uppsåt och delaktig i avrättningen av Tove är två olika områden.

Hade Johanna uppsåt eller inte?

Och NEJ allmänheten vet att Maja är delaktig i det sadistiska avskyvärda mordet på Tove inte motsatsen.

Vi alla (flertalet) hoppas på att Maja blir utstött från det verkliga samhället Sverige, Maja kan kanske få stöttning av de extremister som finns inom pingskyrkan men från samhället Sverige aldrig.

Maja är en lögnare och sadist som borde sitta bakom en sluten avdelning inom psykiatrin och aldrig släppas ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in