Citat:
Ursprungligen postat av
PR400
Men snälla du, Maja är inte släppt för att Maja inte har uppsåt.
Jo, precis så kan man också uttrycka det.
Maja är släppt för att hon inte är skyldig till Toves död, i det ingår att hon inte hade uppsåt. Jag har påtalat det flera gånger i tråden. Det spelar ingen roll om Maja höll i Toves armar eller inte, eftersom hon ändå inte hade något uppsåt. Följaktligen kan man mycket väl uttrycka det hela som att Maja är släppt för att hon inte hade uppsåt att döda Tove.
Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
Maja som jag likställer som gängkriminella, yrkekriminell och lustmördare har klarat sig undan genom teknikaliteter och genom att ljuga.
Hade man kunnat få fram DNA spår efter Maja hade Maja inte blivit frisläppt.
Uppsåt har inget med Majas frigång att göra, brist på teknisk bevisning endast.
Precis som med gängkriminella som påstår sig ha hållit i ett mordvapnen men vid ett annat tillfälle.
Usch säger jag, förstår innebörden av utan rimligt tvivel men när det är så uppenbart att den tilltalade ljuger så får man ett illamående.
Maja kanske inte är juridiskt Dömd till medhjälp på det sadistiska mordet på Tove men alla vet vad Maja har gjort.
Alla vet att Maja är oskyldig till mord på Tove.
Man har inte behövt leta efter DNA på Maja, eftersom man vet att Maja träffat Tove den natten och att hon var i lägenheten, och hon medger det själv också. Majas DNA hade inte sagt någonting mer än det man redan vet.
Uppsåt har mer med Majas frigivning att göra än avsaknaden av tekniska bevis för att hon deltog i mordet. Men i grund och botten är det den totala avsaknaden av bevis både för uppsåt och gärning som visar att Maja är oskyldig och lett till att hon släppts fri.
Hovrätten insåg ganska omgående att Maja inte bara var oskyldig till Toves död, utan också att Majas deltagande i gravfridsbrottet var begränsat, därav ifrågasatte rätten åklagarens rubricering grovt gravfridsbrott redan första rättegångsdagen.
Därför släppte också hovrätten Maja fri så fort rättegången var över. För de insåg det uppenbara, Maja hade inget med Toves död att göra.