Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Försök släpp tanken för en sekund att Maja inte är ett offer för Johannas manipulation. Bortse från allt M sagt till polisen, efter den 15/11, då hon beslutade sig för att kasta J under bussen. M är en konstaterad lögnare och har förmågan att både undanhålla sanningen och även hitta på egna historier som gynnar hennes intressen. Det är precis det hon gör i dom senare förhören. Hon skyller ALLTING på J och är själv moraliskt oskyldig.
Falskheten är den jag hängt upp mig mest på. Den skakade om min bild av henne. Och jag hade förväntat mig att hon skulle öppna upp ganska snart, men där tog jag miste.
Båda ljuger och båda är falska och att då bortse ifrån allt vad M säger efter erkännandet och anamma allt J säger efter sitt erkännande , syns mig mycket skevt och märkligt.
Jag är tämligen övertygad om att M betraktar sig själv som oskyldig, att det är hennes sanning och inte någon lögn för att medvetet förminska sin skuld.
Att/Om det seda är en lögn, är en annan femma.
Jag tror fortfarande att huvudsyftet var att lyfta ur sig alla tunga hemlisar och inte att svartmåla J och slänga henne under bussen.
Det har vi tuggat igenom ett antal gånger och jag kan varken se att du har fler eller mer hållbara argument är jag.
Citat:
Vi har ett väldigt bra underlag för hur deras relation såg ut. Dels har J och M själva fått berätta, och den bild stöds av ett 10 tal vänner. Så det är egentligen märkligt att den bild ifrågasätts och ska diskuteras.
Jo, om man betraktar dem som två exakt likadana tomma ark när de träffas och ser allt som M berättar efter 15/11 som lögner och efterkonstruktioner så framkommer den bild du förmedlar.
Men om man tar deras ryggsäckar i beaktande och inte förkastar precis allt M berättar, så är bilden inte lika självklar.
Citat:
Givetvis påverkas vi alla av vår omgivning och miljö hela tiden. Om J och M haft en monumental skillnad i sin syn på hur en rättvis värld ser ut, och vilka som förtjänar att hämnas på, så hade dom hamnat i kollissionskurs för länge sedan. Nu har dom inte gjort det, och det beror inte på att M fogat sig, för det finns inga belägg för det. Det beror på att dom båda har en skev syn på omvärlden, båda har problem med empatin och båda saknar normala spärrar.
Kan det inte bero på att M inte är hämndbenägen över huvud taget och inte tänker I de banorna?
Finns det belägg för att M har en skev syn på omvärlden? Finns det i så fall belägg för att hon hade det även innan hon träffade J?