Citat:
Ursprungligen postat av
BlaBalk
Minst sagt katastrofläge vad gäller pendeltrafiken. Jag har försökt pendla sedan jag tog examen, men det går tamejfan inte att jobba inne i City om man bor en bit utanför och måste pendla in normala kontorstider. Jag kan jobba hemma ett par dagar i veckan, men de andra dagarna är alltid ångestfyllda för det finns noll och ingenting att göra annat än att hålla tummarna och hoppas att man inte fastnar någonstans i några timmar.
Jag kommer att säga upp mig från jobbet i City, letar nytt. Tänker ta mig ett jobb i kommunen jag bor i. Innan jag började plugga (för 10 år sedan) var det inte den här typen av problem. Det är helt vansinnigt hur dåligt det blivit.
Det mest frustrerande är bristen på information när det väl skiter sig. Man står på perrongen och det står att tåget ska gå om "8 minuter", sedan när det tickar ner mot "nu" så hoppar tiden tillbaka till "5 minuter" igen, om och om igen tills det står "inställt pga personalbrist" eller något annat idiotiskt. Självklart visste de om detta redan när det stod "8 minuter" första gången, eftersom tåghelvetet inte lämnat utgångspunkten ens.
Försöker man ha framförhållning och kollar i appen blir man lika lurad. Ibland hänvisar de istället till Trafikverket, som lika oftar hänvisar tillbaka till SL-appen som inte fungerar. Kontentan av det hela blir att man känner sig lurad och alternativa resvägar inte nyttjats. Det är säkert med flit också, eftersom det hade blivit svindyrt om folk visste hur försenade de skulle bli och hoppar in i en taxi för att skicka kvittot till SL.
Det är riktigt vidrigt att behöva pendla från förtorterna in till Stockholm. Det gör hela Stockholm oattraktivt.
Din beskrivning stämmer på pricken med den från de HR-ansvariga på de fem storföretag som nu kräver bättre kollektivtrafik.
Och din reflektion att den dåliga pendlingstrafiken gör hela Stockholm oattraktivt är precis det som oroar de fem storföretagen (och väldigt många andra företag, myndigheter, sjukhus etc).
Det här är på väg att bli ett riktigt svårt problem. Stockholm är beroende av att mängder med kompetent folk av alla sorter vill bo och jobba här. Är förhållandena för dåliga sprider sig ryktet och de dugliga söker sig till andra städer, eller länder. Har rykten och flyttströmmar väl kommit igång brukar det ta lång tid och hårt arbete att vända dem. Och steg ett i ett sådant arbete är att se till att det går att få bostad till rimligt pris och att transporterna fungerar mycket bra.
Känns som att Stockholm inte är inne på det spåret, tyvärr?