2023-10-20, 13:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
SE-Banken, Telia, Vattenfall, ICA-gruppen och Fabege är några av Stockholms största arbetsgivare. Tillsammans slår de nu larm om att Stockholms kollektivtrafik fungerar så dåligt att det har negativ inverkan på det dagliga arbetet, och att det gör det svårare att locka attraktiv kompetens till staden:

Citat:
– Det handlar om hur Stockholm kan vara en region som människor vill välja att bo i, en plats där man kan leva sitt liv på ett rimligt sätt. När kollektivtrafiken brister på det här sättet så påverkar det alla företag i regionen när det gäller kompetensförsörjningen.

Det handlar bl a om pendeltågen, där det råder så stor brist på förare att man fått dra ned kraftigt på turtätheten. Jag blir mållös när jag läser om hur klantigt detta hanterats:

Citat:
problemen med pendeltågen förvärrades i våras. Det var i samband med att MTR skulle avveckla tågvärdarna på pendeltågen och ersätta dem med kameror.

Lokförarna på pendeltågen har hela tiden motsatt sig detta och förändringen har inneburit att ett stort antal av dem sagt upp sig. Det förde i sin tur med sig en lokförarbrist

Den ansvarige politikern håller sig undan:

Citat:
SvD har sökt regiontrafikrådet Anton Fendert (MP), men han har inte varit tillgänglig för en intervju.

Men han har skickat ett mail:

Citat:
Den ljusglimt vi kan se är att MTR kommer att examinera en stor grupp nya lokförare under hösten och våren, vilket jag hoppas kommer ge en mer stabil pendeltågstrafik

Så politikerna ställer först till det så att en massa lokförare slutar, och istället för att försöka locka tillbaka dessa så sätter man igång och utbildar nya. Under tiden låter man trafiken vara undermålig.

Telias HR-ansvariga, som har en tung och viktig roll i näringslivs-Stockholm skräder inte orden:

Citat:
Det här gör mig upprörd. Här har vi en väldigt viktig fråga för människor i Stockholm, men det finns ingen som kliver fram och säger att det här är vårt ansvar och så här tänker vi lösa problemet. Det är det vi hoppas när vi nu tillsammans ställer krav: Att någon kliver fram och tar ansvar, säger Marie Ågren, HR-chef på Telia Sverige.

Vad tror ni; kommer politikerna att kliva fram och ta ansvar? Har de kompetens att göra det? Eller kommer strömmen av företag som lämnar Stockholm att växa?

https://www.svd.se/a/VPvEl3/seb-telia-och-ica-gruppen-rasar-mot-pendeltagskaoset
Citera
2023-10-20, 13:33
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
SE-Banken, Telia, Vattenfall, ICA-gruppen och Fabege är några av Stockholms största arbetsgivare. Tillsammans slår de nu larm om att Stockholms kollektivtrafik fungerar så dåligt att det har negativ inverkan på det dagliga arbetet, och att det gör det svårare att locka attraktiv kompetens till staden:

Det handlar bl a om pendeltågen, där det råder så stor brist på förare att man fått dra ned kraftigt på turtätheten. Jag blir mållös när jag läser om hur klantigt detta hanterats:

Den ansvarige politikern håller sig undan:

Men han har skickat ett mail:

Så politikerna ställer först till det så att en massa lokförare slutar, och istället för att försöka locka tillbaka dessa så sätter man igång och utbildar nya. Under tiden låter man trafiken vara undermålig.

Telias HR-ansvariga, som har en tung och viktig roll i näringslivs-Stockholm skräder inte orden:

Vad tror ni; kommer politikerna att kliva fram och ta ansvar? Har de kompetens att göra det? Eller kommer strömmen av företag som lämnar Stockholm att växa?

https://www.svd.se/a/VPvEl3/seb-telia-och-ica-gruppen-rasar-mot-pendeltagskaoset

Gissar att detta är ett sätt att få in nyanlända i jobb. Sparka de gamla "tvinga bort" och ersätt med nyadeln.
Citera
2023-10-20, 13:57
Bannlyst

Stockholm är ett jävla U-land när det kommer till kollektivtrafik och vägar, har du en tid och passa är det omöjligt att åka från ena änden till andra med bil, och det kan vara nästintill omöjligt att åka "vågrätt" mellan kommuner kollektivt, om ni förstår vad jag menar, en sträcka med bil som tar en kvart kan ta långt över en timme kollektivt.

Pendeltågen stod bitvis still hela våren i rusningstid, kaoset som uppstår när pendeltågsresenärer helt plötsligt ska på bussar och pressa ner sig i tunnelbanan är en katastrof!

Ovanpå detta så gick dom väl ut med att en höjning är på gång igen, vi kommer nu trilla över 1000kr i månaden för ett 30-dagars kort, kvaliteén på kollektivtrafiken blir sämre och med säkrare avgångar, likt förbannat ska vi öppna plånboken ännu mer, med inflation och landets högsta bostadspriser.

Det är skit, katastrof och under all kritik att vi förlitar oss på detta sköra skitbygge som balanserar på sytråd varje dag..

https://www.regionstockholm.se/verksamhet/kollektivtrafik/sl-trafiken-stockholmsregionen/

""Varje dag reser närmare 900 000 resenärer med SL-trafiken. SL bedriver trafik med tunnelbana, bussar, pendeltåg, lokalbanor och pendelbåtar i Stockholms län.""
Citera
2023-10-20, 13:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Gissar att detta är ett sätt att få in nyanlända i jobb. Sparka de gamla "tvinga bort" och ersätt med nyadeln.

Och du tror att de ska jobba på kontot menar du? Finns inte en chans.

Majoriteten av svenskar åker kollektivt till sitt arbete idag, men när tågen och bussarna kaosar så ja då dyker folket helt enkelt upp eller väljer bort arbetsgivare som ligger på platser sol kräver tåg/buss.
Citera
2023-10-20, 14:00
Medlem
Att ta bort tågvärdarna var dumt och ett riktigt bottennapp. En roll som faktiskt verkligen behövs på ett så stort fordon. Allt annat är en säkerhetsrisk i nuläget. Här hoppas jag att SLs styrning och politikerna anser det och återinför dem.

Problemet är dock inte bara att kollektivtrafiken krånglar en hel del och blivit mindre turtät utan även den konstiga idén om centraliserat kontorsarbete vilket jag vet att många av de klagande företagen förespråkar, att man därmed ska åka "från bostadsområdet till jobbet" 1-2 timmar om dagen i amerikansk stil med en kopp kaffe och någon såsig Jazz i lurarna - eller bilstereon, för de som är så bemedlade.
Jag är inte heller heller säker på att det är någon stor fördel att bemedla sig med bil i Stockholm förutom i undantagsfall, köbildningen är inte sällan hemsk och det kostar ju både pengar, yta och miljö att ha en.

För storföretag som verkligen vill göra sig attraktiva gällande på-platsen/kontorsarbete och där rollen är svår eller ofördelaktig att göra remote - ha kontor i fyra ändar av storstäderna så går det smidigt att cykla eller t.o.m. hurtigt promenera på plats. Material och personer ska bara förflyttas när det verkligen behövs.
Citera
2023-10-20, 14:04
Medlem
Kina skiter nog fulländat i svenskt gnäll på pendeltrafik. Så det får när man ger bort infrastruktur till fienden.
Citera
2023-10-20, 14:48
Avslutad
Så går det när man röstar fram MP
Citera
2023-10-20, 14:55
Medlem
Just nu står alla tåg stilla mellan älvsjö stockholm city så pendeln är helt kaos varje dag, går inte att lita på öht
Citera
2023-10-20, 16:14
Bannlyst
Det är bara att tacka miljöpartiet. Sedan Miljömuppen, 29 åring Anton fick lavja trafikborgarråd, så har SL slutat fungerat.
Citera
2023-10-20, 16:30
Medlem
BlaBalks avatar
Minst sagt katastrofläge vad gäller pendeltrafiken. Jag har försökt pendla sedan jag tog examen, men det går tamejfan inte att jobba inne i City om man bor en bit utanför och måste pendla in normala kontorstider. Jag kan jobba hemma ett par dagar i veckan, men de andra dagarna är alltid ångestfyllda för det finns noll och ingenting att göra annat än att hålla tummarna och hoppas att man inte fastnar någonstans i några timmar.

Jag kommer att säga upp mig från jobbet i City, letar nytt. Tänker ta mig ett jobb i kommunen jag bor i. Innan jag började plugga (för 10 år sedan) var det inte den här typen av problem. Det är helt vansinnigt hur dåligt det blivit.

Det mest frustrerande är bristen på information när det väl skiter sig. Man står på perrongen och det står att tåget ska gå om "8 minuter", sedan när det tickar ner mot "nu" så hoppar tiden tillbaka till "5 minuter" igen, om och om igen tills det står "inställt pga personalbrist" eller något annat idiotiskt. Självklart visste de om detta redan när det stod "8 minuter" första gången, eftersom tåghelvetet inte lämnat utgångspunkten ens.

Försöker man ha framförhållning och kollar i appen blir man lika lurad. Ibland hänvisar de istället till Trafikverket, som lika oftar hänvisar tillbaka till SL-appen som inte fungerar. Kontentan av det hela blir att man känner sig lurad och alternativa resvägar inte nyttjats. Det är säkert med flit också, eftersom det hade blivit svindyrt om folk visste hur försenade de skulle bli och hoppar in i en taxi för att skicka kvittot till SL.

Det är riktigt vidrigt att behöva pendla från förtorterna in till Stockholm. Det gör hela Stockholm oattraktivt.
Citera
2023-10-20, 16:52
Medlem
Lycka till.. dels så är ju sthlm inte optimalt till att börja med, massa berg, öar, vatten att bygga runt (i Göteborgs fall problem med lera och ostabil grund istället).
Sedan har sverige haft en massinvandring på 1,5 miljoner på 20 år, varav en halv miljon hamnat i sthlms län. Vägnätet och kollektivtrafik är inte anpassat för antalet som bor där. Galningarna i mp som i stort är skyldiga till det vill spara småpengar genom att dra in tågvärdar vilket blir dyrare i slutändan (lokförare slutar, informationen sämre, tågvärdar som iaf i andra bolag underlättar info till trafikkontor för ersättningstrafik och anslutningar)
Citera
2023-10-20, 17:15
Medlem
WatchItNows avatar
Med tanke på MPs svar så får jag gissa att det (idiot)kontrakt som skrivits med MTR inte har någon klausul om förseningar eller indragna tåg. I själva verket tjänar de garanterat pengar när de säger "vi har inga lokförare".

Dvs MTR är inte grundfelet, det är politikerna. Precis som med Karolinska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in