Kändes onödigt att starta en egen tråd så jag hänger på här.
Har hållit på med satellit-TV sen 90-talet och på olika sätt haft tillgång till massa trevliga kanaler via Dreambox men nu verkar det som den verksamheten börjar falna av. Har både provat på att ha egen Oscamserver och skaffat CCC-lines på annat sätt.
Dags att modernisera sig. Jag köpte en Androidbox redan för typ 6-7 år sen, en Tronsmart Vega S95 (inte direkt billig då) då jag tänkte börja pilla med detta men jag kom liksom aldrig igång av olika anledningar. Då försökte jag med Kodi. Rätt...tungrott. Fick det att fungera hjälpligt men sen rann det ut i sanden och boxen blev liggande i en låda.
I våras tänkte jag försöka komma igång igen och upptakten var att en på jobbet hade köpt en M3U-tjänst utomlands för lite pengar som innehöll massa kanaler. Började med min Tronsmart med dom appar som fortfarande gick att få hem där (Android 5.1.1) som t ex Lazy-IPTV och visst fick jag bild men det laggade löjligt mycket, inte bara själva bilden utan varje tryckning på fjärren kunde ta evigheter innan det svarade. Och ingen EPG och väldigt omständligt att bygga egna favoritlistor.
OK. Då testade jag att köra en IPTV-app på min Dreambox, X-Streamity. Jo, det funkade också men det var samma sak där, att försöka zappa runt gick inte utan man var tvungen att stega försiktigt med fjärren när man skulle göra nåt annars blev det bara "snurrande hjulet" (= vänta) och var man för hetsig frös det ihop och man fick starta om allt. Fick heller aldrig EPG'n att funka bra, den kunde som bäst fixa runt 1/4 av alla (svenska) kanaler och autouppdateringen funderade sporadiskt.
Så här kunde man ju inte ha det.
En granne har en TVIP 605 som han har haft flera år. Han har köpt den som ett paket som han pyntar en rundlig summa för årsvis och är rätt nöjd. Är rätt säker på att leverantören är svensk. Visst, skulle säkert kunna hänga på detta men som den tekniker man är vill man försöka fixa en egen (och billigare) lösning.
Nu står jag inför en modernisering och den bör också vara WUC (wife user compliant). Att försöka få till en lösning med min gamla Tronsmart eller Dreambox tror jag inte på. Däremot har jag en rätt kraftfull HTPC som står och idlar i TV-bänken (W10). Ska man försöka med den?
Har också förstått att en RPI skulle kunna användas för detta men jag är ingen Linuxguru och det känns som en stor tröskel att komma över.
För att börja med hårdvaran: Top of the line verkar vara en Forumule Z11 Max men då är man nästan uppe i 2 papp om man inte väljer den som inte heter Max, då kan man skala bort några hundringar. Det går fortfarande att få tag på 605

r för snett över tusenlappen men dom börjar ha några år på nacken. Finns också MI-lådor som verkar vettiga för 7-800,- och en hel uppsjö no-name lådor på olika kinasajter med på papperet vettig konfig för några hundringar och uppåt. En Formule Z10 verkar fortfarande rätt kompetent och dom kan man få tag på för ungefär samma peng som en 605:a.
Sen är det då detta med appar. Vissa appar, t ex den som ligger på grannens 605:a verkar inte vara nåt man direkt kan ladda hem utan är något som moddats in och kommer med boxen? Ja det är väl inte en ren Androidbox i det utförandet utan nåt som moddats? Går kanske att på tag på APK:er och få in dom via USB men trevligast vore om man hade en bra box som inte behövde så mycket hands-on.
Så! Vad ska man satsa på om man både vill komma hyfsat billigt undan, kunna använda M3U-länkar och att den ska vara lättskött och så buggfri som möjligt där såväl textning som EPG ska funka?