2023-10-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Dom hade dom ju haft elskador/brännskador?
Iså skulle mamman och sonen vårdats i Linköping på brännskade-avdelningen..

De mätte ju radioaktivitet så de hade kanske nån typ av brännskador. Sen finns det ju grader av brännskador.
Citera
2023-10-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Dan Anderssson dog 1920. Du känner att det är relevant?

Vad fan är det för konstigt uttalande:

”det är inte alldeles klart att det är mord”
Låter som att något ämne använts fel , blandats ihop med något annat och använts i dryck eller i mat
Citera
2023-10-20, 16:53
Medlem
Så, det tycks alltmer luta åt att vad som inledningsvis föreföll som en matförgiftning i själva verket visade sig vara... en matförgiftning.

Antiklimax!

Hur skall polis och åklagare rädda ansiktet efter sin omotiverade överreaktion? Kommer man att åtala mamman (som jag förmodar sköter matlagningen i hemmet) för vållande till annans död, exempelvis på den grund att handsprit saknades i köket (liksom i mitt eget, och 90 procent av mina bekantas)?
Citera
2023-10-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Som drabbade fyra personer exakt samtidigt? Troligare mässling då, som faktiskt smittar snabbt, och numera tycks vara såpass ovanlig att många aldrig sett ett fall, än mindre haft sjukdomen själva!

Jag tror vi kan stryka TBC med tanke på inkubationstiden. Kunde ha kollat upp det innan.
Citera
2023-10-20, 17:02
Medlem
MissMitsoukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderhamn99
Har blivit överraskad många ggr faktiskt att dom inte kan någonting om diabetes och insulin.
Har rätt bra koll då mina 2 barn haft diabetes sammanlagt 15 år.men sjukvården är pinsamt dåliga… men det är ett annat ämne.
Jo, men om det skulle vara insulinöverdos så kan man konstatera det väldigt fort genom att testa blodsockret. Och det ingår alldeles säkert i den första undersökningen.
Citera
2023-10-20, 17:30
Medlem
Det finns inga brottsmisstankar eller? De har bara bott där en vecka i lägenheten innan det här händer. Det sägs något kryptiskt om matrester.

Kan det vara att de som bodde där innan använt långpannan till något skit som att göra spice eller något annat äckel eller rengjort den med Svinto. Med resultatet att de nyinflyttade får en ordentlig dos av kemikalier eller annat skit?
Citera
2023-10-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Dan Anderssson dog 1920. Du känner att det är relevant?

Vad fan är det för konstigt uttalande:

”det är inte alldeles klart att det är mord”
Absolut - eftersom vätecyanid (förutom namnet) varken har ändrat kemisk struktur, sättet det verkar på, eller något annat - samt att man fortfarande sover på madrasser och sätter igen dörrar på samma sätt som då. På det hela taget är det en mycket tidsobunden händelse. Jag förstår att det är svårt för unga som dig att relatera till hur en vägg kan se ut på andra sidan enhörgningstapen, eller hur ett ämne verkar när det kommer in i kroppen. Men ge det några år så kommer du kanske få läsa lite kemi på högstadiet.
Citera
2023-10-20, 17:33
Medlem
Lower3rds avatar
”Det som kan sägas är att det inte är en matförgiftning som ligger bakom händelsen. I övrigt kan medicinsk expertis ännu inte lämna någon förklaring till dödsfallet och sjukdomsförloppet”, säger åklagare och förundersökningsledare Christer Sammens.
Citera
2023-10-20, 17:48
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lower3rd
”Det som kan sägas är att det inte är en matförgiftning som ligger bakom händelsen. I övrigt kan medicinsk expertis ännu inte lämna någon förklaring till dödsfallet och sjukdomsförloppet”, säger åklagare och förundersökningsledare Christer Sammens.

Enl TV's Efter Fem så står det i deras rullande nyhetsremsa att det är klarlagt att det inte handlar om matförgiftning.

Ser dock inget på deras websida om just detta men så står det iaf i den "nyhetsflashen" dom har som rullar i nederkant av tv-bilden

EDIT :

https://www.tv4.se/just-nu/41YU3Bqga...ll-i-soderhamn
Senast redigerad av Schaefer 2023-10-20 kl. 17:54.
Citera
2023-10-20, 17:49
Medlem
Lonnrots avatar
Inte hjärn- eller hjärnhinneinflammation heller då?
Citera
2023-10-20, 17:54
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joleia
Det börjar klarna efter att bl.a ha undersökt matrester

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Så, det tycks alltmer luta åt att vad som inledningsvis föreföll som en matförgiftning i själva verket visade sig vara... en matförgiftning.

Antiklimax!

Hur skall polis och åklagare rädda ansiktet efter sin omotiverade överreaktion? Kommer man att åtala mamman (som jag förmodar sköter matlagningen i hemmet) för vållande till annans död, exempelvis på den grund att handsprit saknades i köket (liksom i mitt eget, och 90 procent av mina bekantas)?
Ja, kanske är vi på väg mot den tidiga spekulationen om slarv med tillverkning av cassava.

Sorkfeber kan annars vara en teori. Den kan leda till akut njursvikt. Jag tänker att eftersom de var nyinflyttade så kanske de haft flyttkartonger i garage eller dylikt och att sorkar lagt sin avföring där.
De kan ha plockat upp ur kartongerna inne och fått sorkspill på sig och att det spridits i luften
Kartongerna kan ju ha innehållit kläder. leksaker, gossedjur etc
Sorkfeber förekommer norr om Dalälven
Senast redigerad av mercy 2023-10-20 kl. 18:00.
Citera
2023-10-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte hjärn- eller hjärnhinneinflammation heller då?

Jo absolut! Alla i familjen fick det samtidigt. Använd huvudet, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in