2023-10-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
För att jag sitter på min telefon och svarar så snabbt jag kan på frågorna. Tror 99% förstod innebörden.
Du skrev,
Citat:
Kommer med all sannolikhet att bli 0,25% upp i slutet på november.
Det är möjligt att 99% i tråden är så korkade så att de inte förstår skillnaden mellan procent och procentenhet, det är inte det jag ifrågasätter, utan varför du inte verkar ha koll på skillnaden.

Sånt får man lära sig i högstadiematten. Att en bankman skulle skylla på att hen sitter med mobilen och därför skriver tokfel köper jag inte.

Jag tror inte du är en riktig bankman. Något jag misstänkt från början.
Citera
2023-10-20, 16:59
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte jag som skriver reglerna men så är det i alla fall.
Ok
Citera
2023-10-20, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du skrev, Det är möjligt att 99% i tråden är så korkade så att de inte förstår skillnaden mellan procent och procentenhet, det är inte det jag ifrågasätter, utan varför du inte verkar ha koll på skillnaden.

Jag tror inte du är en riktig bankman. Något jag misstänkt från början.
I dagligt tal på banken säger vi procent. Vet inte när jag hörde någon säga procentenheter senast även om det är det rätta uttrycket.
Citera
2023-10-20, 17:02
Medlem
Glits avatar
Vad är bästa steget för att ta sig ur sina blancolån? Har 900,000:- i bortspelade pengar, så sitter nu på lånen med skyhög ränta och går inte att förhandla med mina nuvarande långivare pga styrränta osv..

900,000:- lånat, 14% ränta.

Får heller inget samlingslån.

Har 0 kreditupplysningar, inga betalningsanmärkningar. Tjänar 450,000:- / år

Vem vänder man sig till? det bästa vore att klumpa ihop mina 3 lån till 1, men vem beviljar ett så stort blancolån?

/mvh
Citera
2023-10-20, 17:02
Medlem
HomoDeuss avatar
Vilka möjligheter har en bolånehandläggare att bevilja bolån till individ som inte klarar kvalp-kalkyler, eller som har betalningsanmärkningar etc?
Citera
2023-10-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Vad är bästa steget för att ta sig ur sina blancolån? Har 900,000:- i bortspelade pengar, så sitter nu på lånen med skyhög ränta och går inte att förhandla med mina nuvarande långivare pga styrränta osv..

900,000:- lånat, 14% ränta.

Får heller inget samlingslån.

Har 0 kreditupplysningar, inga betalningsanmärkningar. Tjänar 450,000:- / år

Vem vänder man sig till? det bästa vore att klumpa ihop mina 3 lån till 1, men vem beviljar ett så stort blancolån?

/mvh
Har tyvärr inget bra svar. Jobbar enbart med bolån. Hoppas du hittar en bra lösning.
Citera
2023-10-20, 17:04
Medlem
Glits avatar
Citat:
Har tyvärr inget bra svar. Jobbar enbart med bolån. Hoppas du hittar en bra lösning.

Okej, om du fick gissa? vem vet? / mvh
Citera
2023-10-20, 17:05
Medlem
Citat:
I dagligt tal på banken säger vi procent. Vet inte när jag hörde någon säga procentenheter senast även om det är det rätta uttrycket.
Inte en chans. På banker pratar man om procentenheter när det gäller ränteändringar, eller räntepunkter. Om din bank inte gör det så måtte det handla om något helt annat än en seriös bank.

Antagligen har du inte en aning om skillnaden mellan procent och procentenhet.

Skulle min bank säga att de höjer räntan med en procent när de menar en procentenhet så skulle jag garanterat använda det emot dem.
Citera
2023-10-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Vilka möjligheter har en bolånehandläggare att bevilja bolån till individ som inte klarar kvalp-kalkyler, eller som har betalningsanmärkningar etc?
Betalningsanmärkningar går bort. En negativ kalkyl kan beviljas om det finns goda skäl. Det är dock inte enskilda handläggaren som får bevilja det.
Citera
2023-10-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Inte en chans. På banker pratar man om procentenheter när det gäller ränteändringar, eller räntepunkter. Om din bank inte gör det så måtte det handla om något helt annat än en seriös bank.

Antagligen har du inte en aning om skillnaden mellan procent och procentenhet.

Skulle min bank säga att de höjer räntan med en procent när de menar en procentenhet så skulle jag garanterat använda det emot dem.
Jag skulle gissa att jag har ungefär 30 år mer än dig med bank lingo men du får tro va du vill.
Citera
2023-10-20, 17:10
Medlem
Borde man ha ett bra förhandlingsläge angående boränta om man är beredd att flytta både bolån, försäkringar på två ungar , två bilar och hemförsäkring och bli bankkund? Samt har ett hus dom ökat ca 2 miljoner i värde?
Citera
2023-10-20, 17:11
Medlem
Citat:
Jag skulle gissa att jag har ungefär 30 år mer än dig med bank lingo men du får tro va du vill.
Du får ursäkta, men jag har otroligt svårt att tro att en bank säger procent när den menar procentenheter.

Läser en hel del pressmeddelanden gällande ränteändringar, och jag har då aldrig varit med om att så skett.

Däremot skriver kvällspressen ofta galet.

Jag tror inte att du är en bankman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in