2023-10-20, 08:52
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Då det är rörigt på marknaden så tänkte jag svara på frågor angående bank och banklån för bostäder om intresset finns. Fråga på!!

Hur kommer ni fram till individuella rabatter på bolån? Är det algoritmer som kommer fram till att Nisse ska få just 4,63% bolåneränta på 3 år?

Har du någon inblandning eller påverkan alls?
Citera
2023-10-20, 08:58
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Hur beräknas belåningsgraden för en bostad som är köpt under pristoppen om räntan löper ut nu tex?

Måste banken utgå ifrån inköpsvärdet och amorteringsunderlaget från köptillfället? Eller kan ni värdera om bostaden redan nu och hävda en högre belåningsgrad pga prisfallet som varit?

I en befintlig bank dvs.
Citera
2023-10-20, 09:00
Medlem
Citat:
Har du fått tillfälligt minskad inkomst stora. Har du bara svårt pga ökade allmänna kostnader inte stora.

Har ett bolån vars fasta ränta gick ut , blev ökade räntekostnader med 9k. Även ett privatlån vars ränta ökat med 2k senaste halvåret. Vad ska man säga för öka chansen? För att få säg 2-3 månader anorterinfsfritt
Citera
2023-10-20, 09:00
Bannlyst
Citat:
Varför låna småsummor av banken om du har livslön på kontona?
På Flashback har alla en livslön på kontot.

Seriös fråga.
Ett löne intyg och de 3 senaste löne spec.
räcker det för att få bolåne löfte?
Citera
2023-10-20, 09:04
Medlem
En till fråga. Jag ser bankerna som ren ondska. Om man på något sätt vill skada en bank vad är bästa lagliga sättet?
Citera
2023-10-20, 09:07
Medlem
KlappMungons avatar
Tycker du själv det är vettigt att banker sysslar med bolån?
Citera
2023-10-20, 09:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Har du tänkt på att du kan säga upp dig från jobbet & stå utan inkomst(vara barskrapad i övermorgon) också?
Inte jag som skriver reglerna men så är det i alla fall.
Citera
2023-10-20, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VMQATAR
En till fråga. Jag ser bankerna som ren ondska. Om man på något sätt vill skada en bank vad är bästa lagliga sättet?
Låt bli att låna pengar av dem.
Citera
2023-10-20, 10:32
Medlem
Citat:
Då det är rörigt på marknaden så tänkte jag svara på frågor angående bank och banklån för bostäder om intresset finns. Fråga på!!
Nu är du en enskild banktjänsteman tycker att det är märkligt att starta en tråd om att ge råd anonymt på flashback. Vad har du för tjänst eftersom du utger dig för att vara expert som kan ge råd utan att ha all fakta på bordet?
Citera
2023-10-20, 10:41
Medlem
BevinLees avatar
Hej! Kul att du svarar på bankfrågor
Vart går åldersgränsen för att få låna pengar, till t.ex liten stuga. Vad har en 50-60-årig undersköterska för möjligheter. Dom tjänar väl strax under 30 000 i månaden brutto. Min vän har nu ett billigt boende o räknar med att flytta till stugan permanent vid pension sen. Jag hör på hennes drömmar varje gång vi ses.
Senast redigerad av BevinLee 2023-10-20 kl. 10:49.
Citera
2023-10-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu är du en enskild banktjänsteman tycker att det är märkligt att starta en tråd om att ge råd anonymt på flashback. Vad har du för tjänst eftersom du utger dig för att vara expert som kan ge råd utan att ha all fakta på bordet?

Vill inte vara petig men TS har inte sagt sig vilja ge råd utan bara svara på frågor.
Citera
2023-10-20, 11:38
Medlem
Citat:

En flummig polare: 55-åring man utan familj som ärvt både hus och lägenhet värda över 5 miljoner. Har även aktier och sparkonton på säkert nån miljon till. Hyr ut lägenheten för 20 lapp i månaden och lever rätt billigt i huset. Har aldrig haft ett normalt jobb i hela sitt liv. Lever istället som en skäggig lodis och filosoferar hela dagarna trots att han är god för 5-6 mille. Leker dumpster-diver och lägger inte en spänn på konsumtionsvaror eller restauranger/hotell/fester etc. Köper istället fonder för 10-15 lapp i månaden och blir bara rikare och rikare medan han alltså lever på sopor. Kanske säljer lite prylar på blocket, gör nån kul affär ibland men knappast någon registrerad inkomst av tjänst utan skattar enbart på kaptalinkomst. Fråga: Kan han låna till att köpa ännu ett hus, för att sedan efter flytten kunna (städa ur och) sälja eller hyra ut det förra? En miljon på sparkontot räcker ju inte så långt. Ungefär hur mycket extra kan det tänkas att han kan få i lånelöfte? Ungefär alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in