2023-10-20, 08:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det finns som sagt möjligheter för Skandiamannen som gärningsman att notera makarna Palme oavsett om han gick söderut eller norrut, han kan som sagt även ha sett dem passera genom glasdörren på Skandia innan han klev ut på gatan. Det är långt ifrån en omöjlighet, snarare tvärtom.

Ja, det är väl det jag menar är det möjligen tänkbara gällande GM-SE. Att han öppnar dörren just när makarna råkar passera framför näsan på honom alternativt han ser dem komma gående ett par tiotal meter från höger när han slänger en blick ditåt på väg ut. Han väljer då att svänga höger och gör sedan en U-sväng.

Och börjar omgående plocka med den skarpladdade revolver han tydligen bär runt på.

Observera att jag inte säger att han inte kan ha haft för avsikt att svänga höger. Men inget i fakta grundat som talar för det har än så länge framkommit. Dock finns mycket som talar för intentionen att svänga vänster. Och då stryker jag tänkt högergir till det finns anledning att göra annorlunda.
Citera
2023-10-20, 08:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
För min egen del föredrog jag definitivt nattbussen till min stockholmsförort på 1980-talet. Den gick typ en gång i timmen och det var lite sightseeing över det hela men var stabil och man kom fram utan byten. Det sista är inte en oviktig sak för luttrade pendlare.

(Vet inte hur det var för herr Engström om han också slapp byten med sin buss)

Vad man "föredrar" handlar nog också om dels avstånd till busshållplats samt även vilka möjligheter och alternativ som ges.
Roslagsbanan gick också hela natten. (För SE, var det sak samma kanske då denna också gick till Roslags Näsby)

Gällande nattbuss 691, så åkte SE förmodligen direkt till nämnda Roslags Näsby och gick sedan hem.
En promenad på ca.10-15 minuter.
Citera
2023-10-20, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har gått igenom det här ganska noga flera gånger och är nog överflödigt att i detalj repetera det hela ännu en gång.

Enligt RB nekar SE tydligt till någon interaktion med väktarna. RB finner detta anmärkningsvärt och verkar ifrågasätta uppgiften men får samma svar. Tillfället ligger då ett halvt dygn bakåt i tiden. Det verkar också, enligt det RB uppger, som att samtal eller inte samtal blir av betydelse för tidspusslandet och det de två kommer fram till. Så, nej, samtalet framstår inte som en helt trivial futilitet i SE:s sinne.

Och att det faktiskt handlar om ett samtal och inte ett godnatt i farten är tydligt visat av de samstämmiga uppgifterna från de båda väktarna. Det är prat om förestående semester, mycket att göra, var tvungen att jobba klart, ska hem med sista tunnelbanan osv.

Det där är ju en senare uppgift han tycks använda för att krydda sin historia med.

Var inte alls samstämmiga uppgifter från väktarna. Var bara HO som pratade om ett par minuters samtal, inte den kvinnliga väktaren. SE ansåg bara att det handlade om en hälsningsfras etc. Uppgifterna från väktarna om detta kom i juni 1986 dvs över tre månader efter mordet. (Vilket har påpekats minst tusen ggr, men vissa förstår inte ändå märkligt nog). Uppgifterna från SE var från mars 1986 och framåt. Sedan vet vi inte när de fick informationen. Kan ha varit när han kom tillbaka vid kl 23:40 tiden på mordkvällen eller någon gång före eller efter mordet också.
Citera
2023-10-20, 10:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad man "föredrar" handlar nog också om dels avstånd till busshållplats samt även vilka möjligheter och alternativ som ges.
Roslagsbanan gick också hela natten. (För SE, var det sak samma kanske då denna också gick till Roslags Näsby)

Roslagsbanan gick väl ungefär lika länge som tunnelbanan gör idag?

Busshållplatsen Roslags Näsby innebar en viss promenad hem (22 min räknar kartan), eftersom han ska krångla över motorvägen osv. Där stannade förmodligen inte nattbussen som istället åkte på en lokalgata. Men väl vissa bussar som avgick från Tekniska högskolan (Östra station) gjorde nog det.

Från Roslags Näsby station (Roslagsbanan) en kvart promenad hem.

Hållplats närmast hemmet var nog Lahällsviadukten, 6 minuters promenad. Där stannade 691 om inte linjedragningen ändrats.

Citat:
Gällande nattbuss 691, så åkte SE förmodligen direkt till nämnda Roslags Näsby och gick sedan hem.
En promenad på ca.10-15 minuter.
Citera
2023-10-20, 10:06
Medlem
Roerligs avatar
För den som tvivlar på uppgifterna om nattbusstrafiken och hoppas på "kvällsturer" från Odenplan. En annons från SL om den nya trafiken som införs 1978 när förlängningen av tunnelbanan till Mörby centrum invigs: https://imgur.com/a/S1EPSvl.

"Nytt om nattbussarna.

Mellan kl 20.00 - 24.00 (så länge T-banan trafikeras) har linje 690 från Vallentuna och 691 från Hägernäs änddhållplats vid T-Danderyds sjukhus

Varje natt efter kl 24.00 har de ändhållplats T-Odenplan."

Måhända uppbygglig läsning för sena PU.
Citera
2023-10-20, 10:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Var inte alls samstämmiga uppgifter från väktarna. Var bara HO som pratade om ett par minuters samtal, inte den kvinnliga väktaren. SE ansåg bara att det handlade om en hälsningsfras etc. Uppgifterna från väktarna om detta kom i juni 1986 dvs över tre månader efter mordet. (Vilket har påpekats minst tusen ggr, men vissa förstår inte ändå märkligt nog). Uppgifterna från SE var från mars 1986 och framåt. Sedan vet vi inte när de fick informationen. Kan ha varit när han kom tillbaka vid kl 23:40 tiden på mordkvällen eller någon gång före eller efter mordet också.

Jag menar inte att de två väktarna uppger exakt samma saker. Utan att det de uppger är samstämmigt - ej motstridigt. HO:s minnesbilder av samtalet med SE är dock utförligare och mer detaljerade (av fullt begripliga skäl).

Du kan väl lista vilka uppgifter gällande samtalet de båda väktarna lämnar som är oförenliga med varandra.

Ingenstans uppger ALG att samtalet var kort, även om den saken lyckats etablera sig som en sanning.

Det vore också av intresse om man kunde få utvecklat varför SE skulle vara ett sanningsvittne just gällande receptionspassagen.

(Det är för övrigt en fascinerande allians mellan SE som vill ut på gatan i tid för mordet och därmed stryker samtalet och skribenter som inser att ett längre samtal med väktarna skulle innebära alibi för SE och därför gärna vill ha bort det så mycket som möjligt.)
Citera
2023-10-20, 12:07
Avslutad
Citat:
Jag menar inte att de två väktarna uppger exakt samma saker. Utan att det de uppger är samstämmigt - ej motstridigt. HO:s minnesbilder av samtalet med SE är dock utförligare och mer detaljerade (av fullt begripliga skäl).

Du kan väl lista vilka uppgifter gällande samtalet de båda väktarna lämnar som är oförenliga med varandra.

Ingenstans uppger ALG att samtalet var kort, även om den saken lyckats etablera sig som en sanning.

Det vore också av intresse om man kunde få utvecklat varför SE skulle vara ett sanningsvittne just gällande receptionspassagen.

(Det är för övrigt en fascinerande allians mellan SE som vill ut på gatan i tid för mordet och därmed stryker samtalet och skribenter som inser att ett längre samtal med väktarna skulle innebära alibi för SE och därför gärna vill ha bort det så mycket som möjligt.)

Fast det är önsketänkande från din sida att den kvinnliga väktaren menar att det var ett längre samtal mellan väktarna och SE. Hon sade inget om det i.a.f. och det är väl det man får gå på.

Dessutom missar du den sk gula linjen som också påpekats många gr. dvs att SE såg Lars J inne i gränden just där och då från antingen mordplatsen som ett centralt placerat vittne som ingen såg under ca 20 minuter eller från trappan som gm. Blir det inte svårt med ett par minuters samtal inne i Skandiahuset om SE ska kunna se Lars J bara någon halvminut efter mordet?

Personligen tror jag att SE såg Lars J från första trappavsatsen (där man också kunde göra en bättre åldersbestämning av Lars J) när han fick svänga höger och ev. något när han kom längst upp en andra gång. Kanske även en glimt av Lars J redan inne i gränden i.a.f. att det fanns en person snett till höger sett, men det är tveksamt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOyJqw/chefsaklagaren-gula-linjen-nyckeln-till-mordgatan

https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/
Citera
2023-10-20, 12:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Roslagsbanan gick väl ungefär lika länge som tunnelbanan gör idag?

Busshållplatsen Roslags Näsby innebar en viss promenad hem (22 min räknar kartan), eftersom han ska krångla över motorvägen osv. Där stannade förmodligen inte nattbussen som istället åkte på en lokalgata. Men väl vissa bussar som avgick från Tekniska högskolan (Östra station) gjorde nog det.

Från Roslags Näsby station (Roslagsbanan) en kvart promenad hem.

Hållplats närmast hemmet var nog Lahällsviadukten, 6 minuters promenad. Där stannade 691 om inte linjedragningen ändrats.

Tack, ja det var möjligen vid viadukten som nattbussen stannade.
Citera
2023-10-20, 12:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Fast det är önsketänkande från din sida att den kvinnliga väktaren menar att det var ett längre samtal mellan väktarna och SE. Hon sade inget om det i.a.f. och det är väl det man får gå på.

Jag har aldrig hävdat något annat än detta samt att inget hon säger motsäger det HO uppger om innehållet i samtalet. Så vi är rörande överens.

Citat:
Dessutom missar du den sk gula linjen som också påpekats många gr. dvs att SE såg Lars J inne i gränden just där och då från antingen mordplatsen som ett centralt placerat vittne som ingen såg under ca 20 minuter eller från trappan som gm. Blir det inte svårt med ett par minuters samtal inne i Skandiahuset om SE ska kunna se Lars J bara någon halvminut efter mordet?

LJ stod i gränden och tvekade en stund efter det att GM försvunnit från trappkrönet, vilket torde varit mer än 30 sekunder efter skotten.

Min tes är för övrigt inte att SE pratat med vakterna ett visst antal minuter. Blott att han stannat till, parkerat sig och fört en konversation med dem.

Citat:
Personligen tror jag att SE såg Lars J från första trappavsatsen (där man också kunde göra en bättre åldersbestämning av Lars J) när han fick svänga höger och ev. något när han kom längst upp en andra gång. Kanske även en glimt av Lars J redan inne i gränden i.a.f. att det fanns en person snett till höger sett, men det är tveksamt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOyJqw/chefsaklagaren-gula-linjen-nyckeln-till-mordgatan

https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/
Citera
2023-10-20, 12:58
Avslutad
Citat:
Jag har aldrig hävdat något annat än detta samt att inget hon säger motsäger det HO uppger om innehållet i samtalet. Så vi är rörande överens.

LJ stod i gränden och tvekade en stund efter det att GM försvunnit från trappkrönet, vilket torde varit mer än 30 sekunder efter skotten.

Min tes är för övrigt inte att SE pratat med vakterna ett visst antal minuter. Blott att han stannat till, parkerat sig och fört en konversation med dem.

Visst säg 40-60 sekunder efter skotten då. Fortfarande väldigt snålt med tid om SE ska kunna se Lars J inne i gränden om det var ett par minuters samtal inne i Skandiahuset.
Citera
2023-10-20, 14:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vi får vara oeniga gällande detta, jag har lagt fram mina argument.

Kan dock konstatera att nattbussarna ut till Stockholms förorterna på helgkvällar ofta var fullproppade och mycket stökiga. Och här har vi dessutom en buss som skall ersätta hela tunnelbanans mest belastade gren och det redan efter klockan 12 en fredagskväll.

Nej. Låt oss säga att ett tåg går på minut .00, .20 och .40. Och du kan se att en person gått 22.54, 23.36 och 21.15 till tåget. Då ser du ett mönster. Och det är så det ser med SE:s avgångar till tåget och avgången mordkvällen faller in i mönstret. Även om de där siffrorna är påhittade och det är få tillfällen att utgå ifrån.

Nej. Från Östra station gick Roslagsbanan på hans linje kl. 23.59. Det gick att åka buss dit från Odengatan. En omväg blir det.

Det fanns ingen annan busslinje från Odenplan eller Odengatan att åka till Täby med.

Från Tekniska högskolan avgick bussarna till Vaxholm och Norrtälje som åker genom Täby.

Härligt för övrigt att se denna kämparanda för möjlighet till högersväng!

Inte enbart kämparanda. Erfarenhet ...

Det mönster du beskriver låter lite tight. Ska man inte över trafikerade vägar på vägen dit?

Poängen är att oavsett när han går så har han högst 20 minuters väntan på perrongen till nästa.

Han nämner själv Östra station-rutten. Så då kan det vara 23:59-tåget som han har bråttom till.

Har man pendlat i nästan 20 år, som SE, kan det vara skönt med lite omväxling.

Plus att något intressant kan ha hägrat efter vägen. En pendlare rör sig sällan från A till B.

Ofta vill man få valuta för tiden genom att handla, uträtta ärenden, eller äta nåt ...

Nu hägrade Idre-resan, förstås. Men ingen kan anklaga SE för att ha prioriterat den, denna ödesdigra fredag.
Citera
2023-10-20, 14:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Efter att GM har lämnat krönet passerar han YN/AZ efter cirka 20 sekunder. YN/AZ har då cirka 30 sekunders gång fram till trappen. Det tar LJ kanske 25-30 sekunder att ta sig upp från sin position.

Således kan han inte ha dröjt mer än högst 20 sekunder innan han gick efter.

Så under 35-40 sekunder var han synlig på den vänstra sidan om barackerna, från Sveavägen sett.

(20 s. väntan + 15 s. när GM sprang i trappen, övre halvan.)

Förutsatt att Länninges beräkning stämmer någorlunda, och att YN/AZ inte stannade till ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in