2023-10-20, 12:13
Medlem
De rika kommer fly landet till någon solstol och sommarhus i solen. Precis som de rika ryssarna från de finare kvarteren i Moskva eller S:t Petersburg.

Vi andra får kämpa för vår överlevnad genom civilförsvaret eller krigsplacering på olika sätt. Barnen som måste stanna kvar i landet får försöka överleva i vanliga skolan.

Kolla MSB
Krisinformation
P4 är radiokanalen man kan lyssna på om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Tissetiss 2023-10-20 kl. 12:23.
2023-10-20, 12:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Hade nog åkt till stugan med en extern hdd, ett par hekto gräs och ett halvt släp öl och ridit ut stormen.

Förra världskriget pågick i sex år. Då räcker inte ett par hekto gräs och ett halvt släp öl särskilt länge.

Jag skulle satsa på hembränning. Förutom att du kan bli full och tvätta sår med sprit så misstänker jag att sprit fungerar jävligt bra som betalmedel/bytesvara i händelse av ekonomisk kollaps.
2023-10-20, 12:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Vart flyr man i ett världskrig? Världskrig betyder oftast att alla länder är inblandade på ett eller annat sätt..

Världskrig är såklart en dum term eftersom det bara var några få länder som krigade i första och andra ”världskriget”.

Dock så påverkades alla länder på jorden på ett eller annat sätt pga uteblivna transporter, varubrist, allmänt kaos i ekonomin osv.

Men det fanns jävligt många ställen du kunde fly till under första och andra världskriget om du hade hälsan, viljan och resurserna att göra det.
2023-10-20, 12:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skulle satsa på hembränning. Förutom att du kan bli full och tvätta sår med sprit så misstänker jag att sprit fungerar jävligt bra som betalmedel/bytesvara i händelse av ekonomisk kollaps.
Socker är dock en bristvara i kristider varpå du inte lär få tag på den råvaran till något pris som gör hembränningen ekonomiskt gångbar.
2023-10-20, 12:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Socker är dock en bristvara i kristider varpå du inte lär få tag på den råvaran till något pris som gör hembränningen ekonomiskt gångbar.

Därför är det viktigt att tokhamstra socker och andra billiga basvaror när du märker att världskriget börjar dra igång. Oftast sker det inte över en natt.
2023-10-20, 12:55
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Förra världskriget pågick i sex år. Då räcker inte ett par hekto gräs och ett halvt släp öl särskilt länge.

Det är helt klart en bra idé, jag tror att morfars gamla spiralbrännare ligger kvar i något hörn.

Så självförsörjande som möjligt är målet.
2023-10-20, 12:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Det är helt klart en bra idé, jag tror att morfars gamla spiralbrännare ligger kvar i något hörn.

Så självförsörjande som möjligt är målet.

Självförsörjande är nästan omöjligt att bli för oss vanliga medborgare. Därför tror jag att det är extremt viktigt att man lyckas producera någon sorts bytesvara i hyfsat stor skala. Tex sprit. Då kan man byta till sig annat man behöver.
2023-10-20, 13:04
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
En helg? När jag tror att det har gått en helg så har det alla gånger passerat en månad i alla fall.
Haha. Hög igenkänningsfaktor här! Du bör även se till att ha rejält med vätska där du ska vara. Inte så mysigt att hamna i en utdragen konf7
2023-10-20, 13:05
Medlem
Fly landet är mitt bästa tips.

Jag drar till Schweiz direkt
2023-10-20, 13:12
Medlem
Har inte läst hela tråden, men "duck and cover" instruktionsfilmen bör man nog studera noga.

Tänker dock the grateful dead om det händer (Om inte kriget utkämpas med konventionella medel).
2023-10-20, 13:30
Medlem
Haajibs avatar
Du kommer antingen bli skickad till fronten, eller så får du en samhällsviktig uppgift
2023-10-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namnetnamnsson
Tänk att försvara detta land som pissar på normala skattebetalare.
Vi kanske ska vara glada att staten fortfarande anser att vi klarar av nån form av ansvar fortfarande.
Annars är det ju rätt tydligt att v intellektuellt ses som små barn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in