Citat:
Ursprungligen postat av
WatchItNow
Men då har vi samma huvud-ståndpunkt, att araberna tackat nej till (möjligen) fungerande tvåstatslösningar. Nu faller ju detta helt eftersom Gaza aldrig kan återuppstå igen på samma sätt. Israel kommer inte att tolerera det och jag kan inte se någon annan lösning än att Gaza helt inlemmas i Israel eller får stå helt tomt och öde.
Ja, Baraks bud var verkligen en utsträckt hand och Arafat borde ha tagit den.
”Aldrig” är en låg tid och jag lärt mig att mycket lite i Mellanöstern är absolut. Just nu kan inte palestinafrågan lösas. I bästa fall kan den frysas i samma skick som den var ca 2006, i värsta fall leder den till en regional storkonflikt som splittrar väst och spelar Ryssland och Kina i händerna.
På sikt är nog en tvåstatslösning den enda realistiska lösningen. Det kräver dock att det finns politiker på båda sidor som är beredda att ta riskerna med att förhandla samt att den publika opinionen i hos båda folk inser att det existerande läget inte gynnar någon annan än Iran och kanske Syrien. Därtill måste USA ha en ledning som är beredd att luta sig på Israel, det går aldrig om den amerikanska israellobbyn får bestämma eftersom den idag är närmast liktydig med likuds högerflygel.
Vissa frågor som hjälpte till att stjälpa förhandlingarna 2000 är redan idag mindre viktiga och kommer avta i betydelse, jag tänker här på rätten till återvändande till Israel för araber som fördrevs 1948 eller för deras efterkommande. Det kommer nog bli lättare att lösa av de där med pengar istället för återvändande när det blir få eller inga som faktiskt fördrevs som längre lever. Deras efterlevande kommer nog inte vara jättepigga på att återvända till ett Israel där de aldrig bott och som inte vill ha dem om de kan få ersättning istället. För Israel är det omöjligt att tänka sig mer än ett mycket begränsat antal återvändande eftersom man inte gärna vill ha in annat än judar som invandrare.
Israel kommer inte annektera Gaza och lika lite försöka fördriva 2,4 miljoner palestinier därifrån. Finns inte en chans.