Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Varför måste Israel ha tagit något av ”Palestina”? Det relevanta är att Israel olagligt ockuperar de områden som av säkerhetsrådet definierats som de ockuperade palestinska områdena ”som kommer att utgöra en del av den Palestinska staten” (inte mina ord, säkerhetsrådets). Rätten till området tillkommer det palestinska folket, återigen enligt säkerhetsrådet, och den israeliska är därmed olaglig även om det ännu inte finns en Palestinsk stat (min uppfattning är att det inte finns någon sådan stat men däremot ett särskilt folkrättsligt subjekt, en slags pseudostat, som företräder det palestinska folket, jag delar alltså FNs uppfattning också här) eller gjorde det 1948.
Du besvarar inte mina frågor utan ställer bara fler här när jag bemött dina påståenden. Lite osportsligt, så kanske du kan förklara hur det rättsligt skulle ha en avgörande betydelse om en Palestinsk stat fanns 1948 eller före det, men tydligen inte ha betydelse att det inte fanns en israelisk stat före mitten av maj 1948 och det inte funnits någon judisk stat sedan bronsåldern? Får Ukraina existera trots att det är svårt att belägga att det historiskt funnits en ukrainsk statsbildning som vi idag skulle kalla en stat? Måste Finland upplösa sig självt eftersom det inte funnits någon finsk statsbildning före 1917? Eller är det just 1948 som har någon slags magisk avgörande betydelse? Kan du förklara hur och varför och är du då bussig och berättar för halva Balkan, nästan hela Afrika och betydande delar av Asien att deras länder tyvärr inte finns pga något du kommit på. Indierna och pakistanierna lär ju bli glada över att du satte gränsen vid just 1948 eftersom de blev självständiga 1947, men indonesierna och vietnameserna kommer ju bli jätteledsna eftersom de trodde sig bli självständiga först efter 1948 och nu får veta att det därför inte räknas.
Vi behöver kanske inte gå in på Peelkommissionens ställning, inte minst eftersom den aldrig var den brittiska regeringens politik utan ett utredningsförslag. Den brittiska regeringens politik framgick ju istället av den vitbok som presenterades av den brittiska regeringen 1939 och som innebar att man skulle stoppa judisk invandring till Mandatpalestina och skapa en enstatslösning där judarna och araberna skulle styra tillsammans. En i efterhand ganska stollig lösning som ju bl.a. ledde till att Storbritannien blev måltavla för en tämligen brutal terror av judiska terroristorganisationer fram till 1947/1948. Dessa saker är dock fullkomligt irrelevanta för de rättsliga förhållandena 1948 och idag så vi kanske kan hålla oss till det ämnet?
Oj, ja va ska jag börja i denna sörja av text. Du svarade ursprungligen på ett inlägg som jag hade riktad till en annan användare som hävdade att Israel stulit eller tagit land från Palestina. Detta är ju så klart inte sant då Palestina var ett område där det bodde både Judar och Araber. Så det "palestinska folket" som du skrev var både judar och araber.
Din frågeställning "varför måste Israel ha tagit något" Får du ju nästan ställa till den som skrev det. Ditt inlägg är otroligt förvirrat faktiskt.
Vad det rättsligt skulle ha för betydelse om det fanns en Palestinsk stat innan 1948? Kan du inte förstå det själv? Skillnaden på att TA land från någon och dela upp ett område?
Nä du sparkar in öppna dörrar, det fanns ingen Israelisk stat innan 1948, det fanns heller inte någon Palestinsk stat heller. FN förordade en 2 stats lösning. Detta accepterades av Judarna, men ratades av Araberna.
Vad menar du att jag satte gränsen till 1948? Det var ju då Israel utropades som självständigt så det är därför 1948 nämns i sammanhanget.
Vi behöver visst gå in på Peelkommissionen. Då det var ett förslag på hur en 2 stats lösning skulle se ut. Men den blev aldrig verkligheten därför att Araberna ratade den. Hade dom accepterat hade Israel fått 20% av landområdet i Palestina mot 55% 1948.
Det du skriver om att stoppa judiska invandrare och en enparts stat är ju arabernas förslag.