2023-10-20, 06:43
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsluggan
Kan mitt kreditvärde ökas, om jag skaffar kreditkort och bara låter kortet vara?
Hörde det på krogen en natt
Jag tror det där kommer från USA, sk ”credit score”. I Sverige har du UC och Decidas mfl. som utför denna scoring i stället för kortbolagen.
Citera
2023-10-20, 06:46
Medlem
Xer0s avatar
Jag undrar om min pappa som är 70 år kan köpa min lägenhet, eller om det är kört för han får inte låna 2 miljoner?

Hade varit bättre att ha kvar lägenheten inom klanen. Jag får ju tillbaka den sen när han går ur tiden.
Citera
2023-10-20, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ser ni redan nu tecken på att kunder inte kan betala sina räntor och tvingas sälja inkl tvångsförsäljningar?

När tror du att marknaden bottnar och det blir köpläge för den som har möjlighet?
Skulle säga nu på rätt objekt. De som måste sälja tvingas ibland om intresset är lågt gå ner 20-25% mot utgångspris om intresset är lågt.
Citera
2023-10-20, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Har en villa jag äger själv (dock sambo) som jag har fått en ”kompis-värdering” utav en mäklare på (utan papper, här och kika) på 3,5 miljoner. Jag har cirka 2miljoner i lån, och har en ränta på över 5%.

Har verkligen inte orkat ta tag i vår ekonomi, vi har tillsammans cirka 70k Brutto i månaden nu när vår yngsta äntligen börjar på dagis.

Vad borde jag göra, vill gärna få ner räntan och även öppna upp lite gemensamma konton till barnen.

Hota med att byta bank (och vilken isåfall) eller vad borde jag kunna få ner räntan till? Har Swedbank och haft hela mitt liv (30-35år)
Beställ amorteringsunderlag så kommer Swedbank att dramatiskt sänka räntan. Ta därefter ett möte med banken för att börja spara. Banken vet värdet på din fastighet och belåningsgrad.
Citera
2023-10-20, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag undrar om min pappa som är 70 år kan köpa min lägenhet, eller om det är kört för han får inte låna 2 miljoner?

Hade varit bättre att ha kvar lägenheten inom klanen. Jag får ju tillbaka den sen när han går ur tiden.
ofta svårt att låna om man är pensionär då man har låg inkomst.
Citera
2023-10-20, 07:43
Medlem
Jag har ca 20 000 kr i bolån som jag skulle kunna betala av. Jag har dock kvar bolånet med en tanke att om jag skulle behöva låna pengar i framtiden eller liknande är det lättare att redan ha ett lån kopplat till en fastighet än att slippa göra ansökan igen och slippa eventuella avgifter. Tänker jag rätt?
Citera
2023-10-20, 07:55
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Grejen är att cash på kontot inte är en säkerhet i bankens ögon, du kan ta ut det i morgon och vara barskrapad i övermorgon.

Har du tänkt på att du kan säga upp dig från jobbet & stå utan inkomst(vara barskrapad i övermorgon) också?
Citera
2023-10-20, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Kommer med all sannolikhet att bli 0,25% upp i slutet på november.
Borde inte en bankman skriva det korrekta, procentenheter?
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Rörligt om dom inte vill säkra för att det ska bli ännu värre. Dom som har bra kalkyl tar rörligt. ligger dom på gränsen säkrar en del upp med att binda.
Är det inte längre vanligt med att dela upp lånet, exempelvis hälften rörligt och hälften bundet? Eller kanske ännu mer uppdelning med olika bindningstider? Tänker mig att det borde kunna bli poppis igen, om inte annat.

Får man flera uppläggningsavgifter eller något liknande vid uppdelning?
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-20 kl. 08:04.
Citera
2023-10-20, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jag har ca 20 000 kr i bolån som jag skulle kunna betala av. Jag har dock kvar bolånet med en tanke att om jag skulle behöva låna pengar i framtiden eller liknande är det lättare att redan ha ett lån kopplat till en fastighet än att slippa göra ansökan igen och slippa eventuella avgifter. Tänker jag rätt?
Nä. Har ingen betydelse om du har lån kvar för framtida upplåning.
Citera
2023-10-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Borde inte en bankman skriva det korrekta, procentenheter?
Är det inte längre vanligt med att dela upp lånet, exempelvis hälften rörligt och hälften bundet? Eller kanske ännu mer uppdelning med olika bindningstider? Tänker mig att det borde kunna bli poppis igen, om inte annat.

Får man flera uppläggningsavgifter eller något liknande vid uppdelning?
standard är att dela upp lånet i olika delar om man sedan vill binda på olika tider. Vi tar en upplöggningaavgift oberoende av antalet lån
Citera
2023-10-20, 08:35
Medlem
Jag drunknar i utgifter för tillfället. Amorterar 6500 på amorteringen till bolånet. Hur stor är min chans att få amorteringsfritt i några månader tills jag hamnar på benen igen?
Citera
2023-10-20, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VMQATAR
Jag drunknar i utgifter för tillfället. Amorterar 6500 på amorteringen till bolånet. Hur stor är min chans att få amorteringsfritt i några månader tills jag hamnar på benen igen?
Har du fått tillfälligt minskad inkomst stora. Har du bara svårt pga ökade allmänna kostnader inte stora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in