Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Borde banker vara tydligare med att får du ett bolåneköfte beviljat för villa, så gäller det enbart för villa? Vi fick bolånelöfte för villa men köpte br istället. Trodde inte det spelade nån roll men banken vart riktigt tvär, trots att br:n var mer än 1.5 miljoner billigare än villans lånelöfte. Det jag lärde mig var: se till att få löfte för bägge. Men tycker det borde förtydligas.
Är banker för sega att göra klart bolånehandlingar? Vi gjorde klart med lån till en viss ränta mer än 2 mån fram, utbetalning pengar vid tillträdet. Det vart riktigt kris att få handlingar, skicka tillbaka dem påskrivna och få ut pengarna att betala vid tillträdet. Det vart på dagen precis. Ringde och mailade 5-6 gånger då man började inse vartåt det barkade.. Men det var i bankens ”vidimeringskontrollsystem” typ fick jag höra. Det lät som de var lånehandlingar på kö, höll på bli tokig. Vi var ju redan beviljade lånet.
Är det mycket svårare idag att köpa först och sälja sedan? Få s k överbryggningslån?
Du hade generellt lånelöfte baserat på lånevolym och driftskostnader. Jag antar att brf avgiften vida överstiger eventuella driftskostnaden på fastigheten. Om du har ett lånelöfte så ring alltid banken innan du skriver på för det specifika objektet.
Det har blivit svårare att köpa först.