2023-10-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Ja, jag vill verka för att folk ska bryta mot lagar och regler där pappa Staten har abdikerat.
Detta i syfte att främja vett och hyfs överallt där människor på ett eller annat sätt möts.
Så även i trafiken.

Så du menar att ”anarki” är rätt väg att gå, och att ”Svenssons” vet mer om trafiksäkerhet etc än de instanser som hanterar detta…?
2023-10-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du menar att ”anarki” är rätt väg att gå, och att ”Svenssons” vet mer om trafiksäkerhet etc än de instanser som hanterar detta…?
Kalla det vad du vill.
När alla "instanser" har misslyckat, får man släppa in mobbare som tillrättavisar de som parasiterar och/eller utsätter "Svenssons" för risker.
"Svenssons" har rätt till självförsvar även om de inte är experter på trafiksäkerhet etc.
Senast redigerad av dupazbita 2023-10-07 kl. 23:01.
2023-10-07, 23:05
Medlem
Citat:
Kalla det vad du vill.
När alla "instanser" har misslyckat, får man släppa in mobbare som tillrättavisar de som parasiterar och/eller utsätter "Svenssons" för risker.
"Svenssons" har rätt till självförsvar även om de inte är experter på trafiksäkerhet etc.

Vilka instanser har misslyckats…?
2023-10-07, 23:16
Medlem
Citat:
Vilka instanser har misslyckats…?
"de instanser som hanterar detta..."
2023-10-07, 23:20
Medlem
Citat:
"de instanser som hanterar detta..."

Ok, på vilket sätt har de misslyckats menar du…?
2023-10-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ok, på vilket sätt har de misslyckats menar du…?
de har misslyckats med att skydda mig från de trafikbrott och risker som jag i egenskap av trafikant utsätts för
Senast redigerad av dupazbita 2023-10-08 kl. 00:14.
2023-10-08, 03:12
Medlem
Citat:
de har misslyckats med att skydda mig från de trafikbrott och risker som jag i egenskap av trafikant utsätts för

Jaha, på vilka sätt då…?
Och beror det inte på enskilda trafikanter som av någon orsak (avsiktligt eller oavsiktligt) bryter lagarna..? Och blir det bättre om fler uppmanas att bryta trafiklagarna av dig….?
2023-10-08, 05:40
Medlem
Citat:
Jaha, på vilka sätt då…?
Och beror det inte på enskilda trafikanter som av någon orsak (avsiktligt eller oavsiktligt) bryter lagarna..? Och blir det bättre om fler uppmanas att bryta trafiklagarna av dig….?
På vilka sätt? Ju... låt mig tänka...ja, det var en gång en bil som inte stannade, när jag skulle gå över gatan utanför Systembolaget i Hultsfred. En annan gång var det en annan bil som inte stannade utanför ICA. Hur många exempel vill du ha?

Absolut, det beror på enskilda trafikanter som bryter mot lagarna. Trafiken består av enskilda trafikanter som befinner sig i trafik.

Om det blir bättre? Kanske, kanske inte.
Senast redigerad av dupazbita 2023-10-08 kl. 05:57.
2023-10-08, 09:14
Medlem
Citat:
På vilka sätt? Ju... låt mig tänka...ja, det var en gång en bil som inte stannade, när jag skulle gå över gatan utanför Systembolaget i Hultsfred. En annan gång var det en annan bil som inte stannade utanför ICA. Hur många exempel vill du ha?

Absolut, det beror på enskilda trafikanter som bryter mot lagarna. Trafiken består av enskilda trafikanter som befinner sig i trafik.

Om det blir bättre? Kanske, kanske inte.

Du förstod uppenbart inte den inledande frågan…

Jag undrade hur ”de instanser som hanterar detta” (dina egna ord) har misslyckats….?

Och om enskilda trafikanter gör eller råkar göra fel, så blir det väl för tusan inte bättre om du uppmanar andra att göra ännu fler fel….
2023-10-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Vad anser ni om att ligga nära när dom väntar på att få köra om?
Det händer ofta att folk kommer upp bakom mig, sen ligger dom 1 sekund bakom och väntar på att hitta en bra raka att köra om på?

Vad jag minns från körskolan så är det inte så man ska göra en omkörning.

Även om man ska köra om så ska man väl inte ligga för nära?
Istället ska man hålla avstånd och vänta på bra tillfäle att köra om.
Ligger man för nära så får man ju mindre sikt dessutom ovh när man då viker ut och ska köra om så får man möte direkt.

Man ska hålla avstånd även om man ska göra omkörning.
Som du säger så är det direkt livsfarligt att ligga för nära vid omkörning då man inte ser om man får möte.

Har varit med om detta också, att det kommer en fort bakom en, sen ligger han nära och väntar när det är kurvig väg och krön.
Då brukar jag sänka farten skitmycket.
Tex om det är 90 väg och en rövslickare kommer upp i mig, då sänker jag hastigheten typ till 50 eller ännu lägre.
Vissa tutar, andra gasar fort som satan förbi en och svänger in kraftigt framför, men tyvär är många alltför dumma och fortsätter ligga nära ändå.

Viktigt att komma ihåg är att du har lagen på din sida.
Finns ingen lag som säger att du inte får köra 50 på 90 väg, men däremot finns det en lag som säger att man inte får ligga för nära fordonet framför.
2023-10-08, 17:59
Medlem
Citat:
Du förstod uppenbart inte den inledande frågan…

Jag undrade hur ”de instanser som hanterar detta” (dina egna ord) har misslyckats….?

Och om enskilda trafikanter gör eller råkar göra fel, så blir det väl för tusan inte bättre om du uppmanar andra att göra ännu fler fel….
Då får du bättre formulera dina frågor...

Inte alls mina ord. Du använde "de instanser som hanterar detta" i inlägget #337 utan att tala om vilka instanser du menar.

Absolut, det blir värre innan det blir bättre.
2023-10-10, 18:40
Medlem
Vilka "problem" ni bilister har. Känns i samma klass som idioten som försökte klippa mig på cykel idag. Han behöver ju inte bromsa in förstås vid korsning, han behöver ju överhuvudtaget inte iaktta trafiken utan bara gasa på och alla ska flytta sig. Det förvånar mig att man inte plockar bilister för mordförsök regelbundet för det är vad det är. Ett medvetet mordförsök.
Senast redigerad av Jioupa 2023-10-10 kl. 18:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in