2023-10-19, 23:56
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Lägre belåningsgrad ska ju också ge lägre ränta på bolån. Är det vid fasta %-satser och skulle en handläggare isåfall avslöja dem för mig som kund?
Citera
2023-10-20, 00:16
Avslutad
Borde banker vara tydligare med att får du ett bolåneköfte beviljat för villa, så gäller det enbart för villa? Vi fick bolånelöfte för villa men köpte br istället. Trodde inte det spelade nån roll men banken vart riktigt tvär, trots att br:n var mer än 1.5 miljoner billigare än villans lånelöfte. Det jag lärde mig var: se till att få löfte för bägge. Men tycker det borde förtydligas.

Är banker för sega att göra klart bolånehandlingar? Vi gjorde klart med lån till en viss ränta mer än 2 mån fram, utbetalning pengar vid tillträdet. Det vart riktigt kris att få handlingar, skicka tillbaka dem påskrivna och få ut pengarna att betala vid tillträdet. Det vart på dagen precis. Ringde och mailade 5-6 gånger då man började inse vartåt det barkade.. Men det var i bankens ”vidimeringskontrollsystem” typ fick jag höra. Det lät som de var lånehandlingar på kö, höll på bli tokig. Vi var ju redan beviljade lånet.

Är det mycket svårare idag att köpa först och sälja sedan? Få s k överbryggningslån?
Citera
2023-10-20, 01:04
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Nybakad handelsstudent?

Jag har jobbat inom bank 10-15 år, och senast jag kom i kontakt med tex CAPM var just på universitetet. Som rådgivare senaste åren finns ingen större valfrihet att ge råd, du har bankens fåtal basfonder att erbjuda, beroende på hur riskvillig kunden är, samt tidshorisont. Regelverken sätter stopp för allt annat.

Är du däremot private banking/wealth finns andra möjligheter till rådgivning.

Det var bättre för 15 år sedan, inte alls lika reglerat, och du kunde ge råd på ett helt annat sätt, utan att dokumentera en hel bibel om vad du ätit till frukost senaste 10 åren osv...

Om jag har förstått det rätt så erbjuder de flesta banker idag mest index fonder?

Och hedgefunds/asset management bolag sysslar endast med dessa ramverk idag?
Citera
2023-10-20, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Då det är rörigt på marknaden så tänkte jag svara på frågor angående bank och banklån för bostäder om intresset finns. Fråga på!!
Ser ni redan nu tecken på att kunder inte kan betala sina räntor och tvingas sälja inkl tvångsförsäljningar?

När tror du att marknaden bottnar och det blir köpläge för den som har möjlighet?
Citera
2023-10-20, 01:23
Medlem
Har en villa jag äger själv (dock sambo) som jag har fått en ”kompis-värdering” utav en mäklare på (utan papper, här och kika) på 3,5 miljoner. Jag har cirka 2miljoner i lån, och har en ränta på över 5%.

Har verkligen inte orkat ta tag i vår ekonomi, vi har tillsammans cirka 70k Brutto i månaden nu när vår yngsta äntligen börjar på dagis.

Vad borde jag göra, vill gärna få ner räntan och även öppna upp lite gemensamma konton till barnen.

Hota med att byta bank (och vilken isåfall) eller vad borde jag kunna få ner räntan till? Har Swedbank och haft hela mitt liv (30-35år)
Citera
2023-10-20, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Har en villa jag äger själv (dock sambo) som jag har fått en ”kompis-värdering” utav en mäklare på (utan papper, här och kika) på 3,5 miljoner. Jag har cirka 2miljoner i lån, och har en ränta på över 5%.

Har verkligen inte orkat ta tag i vår ekonomi, vi har tillsammans cirka 70k Brutto i månaden nu när vår yngsta äntligen börjar på dagis.

Vad borde jag göra, vill gärna få ner räntan och även öppna upp lite gemensamma konton till barnen.

Hota med att byta bank (och vilken isåfall) eller vad borde jag kunna få ner räntan till? Har Swedbank och haft hela mitt liv (30-35år)

Har aktier på cirka 70k, totalt sparande drygt 100k tillsammans, och sen en bil som jag har 120k över vid en eventuell försäljning också, om det har nåt med saken att göra👍
Citera
2023-10-20, 02:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
En genomsnittlig svensk löntagare får alltså låna lika mycket som en med en livslön på kontot.

Själva kapitalet räknas inte in som ett medel att kunna betala räntan på lånet med?
Grejen är att cash på kontot inte är en säkerhet i bankens ögon, du kan ta ut det i morgon och vara barskrapad i övermorgon.
Citera
2023-10-20, 03:12
Medlem
Kan man som utlandsboende ta ett lån i Sverige för att köpa en pied a terre? Säg att man är riktigt välavlönad och har 8-siffrigt i värdepapper.
Citera
2023-10-20, 06:32
Medlem
Citat:
Nybakad handelsstudent?

Jag har jobbat inom bank 10-15 år, och senast jag kom i kontakt med tex CAPM var just på universitetet. Som rådgivare senaste åren finns ingen större valfrihet att ge råd, du har bankens fåtal basfonder att erbjuda, beroende på hur riskvillig kunden är, samt tidshorisont. Regelverken sätter stopp för allt annat.

Det var bättre för 15 år sedan, inte alls lika reglerat, och du kunde ge råd på ett helt annat sätt, utan att dokumentera en hel bibel om vad du ätit till frukost senaste 10 åren osv...
Som sagt jobbar med bolån
Citera
2023-10-20, 06:35
Medlem
Citat:
Nybakad handelsstudent?

Nu var det utanför bolånesektorn men det stämmer att rådgivningen blivit väldigt mycket reglerad senaste åren.
Citera
2023-10-20, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Lägre belåningsgrad ska ju också ge lägre ränta på bolån. Är det vid fasta %-satser och skulle en handläggare isåfall avslöja dem för mig som kund?
Vissa banker har ju tydligt offentligt att räntan skiljer beroende på belåningsgrad. Andra banker har ju en internränta dom tittar på som är olika vid olika belåningsgrader. Den avslöjas ej för kund.
Citera
2023-10-20, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Borde banker vara tydligare med att får du ett bolåneköfte beviljat för villa, så gäller det enbart för villa? Vi fick bolånelöfte för villa men köpte br istället. Trodde inte det spelade nån roll men banken vart riktigt tvär, trots att br:n var mer än 1.5 miljoner billigare än villans lånelöfte. Det jag lärde mig var: se till att få löfte för bägge. Men tycker det borde förtydligas.

Är banker för sega att göra klart bolånehandlingar? Vi gjorde klart med lån till en viss ränta mer än 2 mån fram, utbetalning pengar vid tillträdet. Det vart riktigt kris att få handlingar, skicka tillbaka dem påskrivna och få ut pengarna att betala vid tillträdet. Det vart på dagen precis. Ringde och mailade 5-6 gånger då man började inse vartåt det barkade.. Men det var i bankens ”vidimeringskontrollsystem” typ fick jag höra. Det lät som de var lånehandlingar på kö, höll på bli tokig. Vi var ju redan beviljade lånet.

Är det mycket svårare idag att köpa först och sälja sedan? Få s k överbryggningslån?

Du hade generellt lånelöfte baserat på lånevolym och driftskostnader. Jag antar att brf avgiften vida överstiger eventuella driftskostnaden på fastigheten. Om du har ett lånelöfte så ring alltid banken innan du skriver på för det specifika objektet.

Det har blivit svårare att köpa först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in