2023-10-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadmium99
Stämmer det att om en stor andel av bankens kunder tar ut sina pengar så kollapsar banken?
Dvs dom är beroende av folks tillgångar på kontona?
Det finns tydligen inte tillräckligt med pengar om en stor del av kunderna vill plocka ut sitt kapital?
Stämmer detta så sitter ju kunderna på makt och kan börja ställa krav på dessa banker som gör enorma vinster på andras bekostnad.

Fractional bank reserve

Jupp. Stämmer i teorin men skulle inte hända i realiteten. (Kommunister och kapitalister kan ha en tråd om detta om ni vill). 🥴
Citera
2023-10-19, 22:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Yes jobbar på bank. Det kanske största fokuset är på AML. Jag arbetar på ombording dvs ta in rena. Kunder. Offboarding att avsluta kundrelationer vi aldrig skulle haft är inte mitt bord
Nu känner jag till bankbranschen utan att själv vara en aktiv del av den, då jag jobbat inom finans över 20 år och träffat i princip alla banker i landet. Off-boarding är mer "hot stuff" än on-boarding. Speciellt företagskunder, men även privatpersoner blir off-boardade av olika skäl. Politik, lönsamhet, feghet, you name it vad som är orsaken. Men jag förstår dig som att du, som vanlig lägre tjänstman, inte får del av dessa direktiv, utan att detta sköts av särskilda off-boarding hit squads?
Citera
2023-10-19, 22:39
Medlem
Är det möjligt att köpa amerikanska statsobligationer som vanlig privatkund?
Citera
2023-10-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu känner jag till bankbranschen utan att själv vara en aktiv del av den, då jag jobbat inom finans över 20 år och träffat i princip alla banker i landet. Off-boarding är mer "hot stuff" än on-boarding. Speciellt företagskunder, men även privatpersoner blir off-boardade av olika skäl. Politik, lönsamhet, feghet, you name it vad som är orsaken. Men jag förstår dig som att du, som vanlig lägre tjänstman, inte får del av dessa direktiv, utan att detta sköts av särskilda off-boarding hit squads?

Lät ju sjukt 007 med hit squads. Är inte med i någon sådan. Del av mitt arbete är att se till att inte jag tar in sånna kunder. Om dom ändock blir kunder så behöver vi bara faxa ett visst nummer så tar en annan enhet över och likviderar personerna i fråga.
Citera
2023-10-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Är det möjligt att köpa amerikanska statsobligationer som vanlig privatkund?
Ingen aning. Kan bolån.
Citera
2023-10-19, 22:46
Medlem
vemsfels avatar
Med anledning av landets generella bostadsprisnedgång och lågkonjunktur.

Hur generösa är banker på att pausa amortering pga. försämrad betalningsförmåga? Räcker det med att kunden meddelar det och få beviljat (tills vidare/x månader i taget) eller behövs det något särskilt som styrker det?
Citera
2023-10-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel

Hur generösa är banker på att pausa amortering pga. försämrad betalningsförmåga? Räcker det med att kunden meddelar det och få beviljat (tills vidare/x månader i taget) eller behövs det något särskilt som styrker det?
Om du inte behöver det, ansök inte om det. Bankerna ser det typ som en intern kreditrisk om du ansöker om amorteringsfrihet
Citera
2023-10-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel

Sänkt inkomst sant att det inte finns sparkapital. Blir du arbetslös och har 500 k på sparkontot så nä ..
Citera
2023-10-19, 23:01
Medlem
Economicuss avatar
Passasr på att fråga istället ifall bankmännen eller de som erbjuder investerings paket åt kunder. Ifall dem använder mean variance ramverket och eller CAPM eller både och?

Eller plockar ni fram alla eran investerings erbjudanden direkt från arslet.

Citera
2023-10-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Passasr på att fråga istället ifall bankmännen eller de som erbjuder investerings paket åt kunder. Ifall dem använder mean variance ramverket och eller CAPM eller både och?

Arslet förstod jag, resten av ditt ramblande fattar jag inget av. Vill du du förtydliga till någon fråga?
Citera
2023-10-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus

Nybakad handelsstudent?

Jag har jobbat inom bank 10-15 år, och senast jag kom i kontakt med tex CAPM var just på universitetet. Som rådgivare senaste åren finns ingen större valfrihet att ge råd, du har bankens fåtal basfonder att erbjuda, beroende på hur riskvillig kunden är, samt tidshorisont. Regelverken sätter stopp för allt annat.

Är du däremot private banking/wealth finns andra möjligheter till rådgivning.

Det var bättre för 15 år sedan, inte alls lika reglerat, och du kunde ge råd på ett helt annat sätt, utan att dokumentera en hel bibel om vad du ätit till frukost senaste 10 åren osv...
Citera
2023-10-19, 23:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Hur ser ni på folk utan fast anställning fast med pengar?

Det är tyvärr ingen säkerhet för en bank kan jag tänka mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in