2023-03-30, 15:37
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Jag fick 0,0% höjning haha. Väldigt sjyst av min värd. Tror de har bra ekonomi och vill vara sjysta helt enkelt. De behöver ingen höjning. Jaja, bara tacka och ta emot...

Fast då har du väl betalat för mycket tidigare år?
Citera
2023-04-24, 14:37
Fick 4,9% plus en fast hyreshöjning. Den fasta har vi aldrig fått förr men klaga är ju bortkastat, det kunde ha varit värre
Citera
2023-04-25, 02:55
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det är en väldigt tuff ökning för många, dessutom handlar det inte bara om ökade hyror.

Man kan ju öka sina inkomster också.
Citera
2023-04-25, 06:11
Bannlyst
Dom kommunala bostadsbolagen används som vinstmaskiner av VPK och S politiker. Många kommunalabolag gör över vinster på fattiga människor bekostnad.
Citera
2023-04-25, 06:16
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Dom kommunala bostadsbolagen används som vinstmaskiner av VPK och S politiker. Många kommunalabolag gör över vinster på fattiga människor bekostnad.
De gör säkert rejäla vinster, de där bolagen som kallas "allmännyttan".
Citera
2023-04-25, 06:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
De gör säkert rejäla vinster, de där bolagen som kallas "allmännyttan".

Oja! Allmännyttan lyxrenovera vi stambyte, sedan chockhöjer man hyrorna och marknads anpassa dem. Ändå sitter det politiker ifrån VPK är ansvariga för bostadspolitiken i Stockholm stad. Hycklare.
Citera
2023-10-18, 18:00
Medlem
Hej,

Jag flyttade in hos Heimstaden i slutet av augusti i år, nyproduktion (i Stockholm), hyran ligger på cirka 9000 kr för 35 kvadrat, galet hög hyra redan då.

Men mitt privatliv har blivit mycket bättre och nu har jag 30 min promenad till jobbet. Där jag bodde förut så tog det 90 min in till jobbet kommunalt.

Nu har dom satt upp en lapp i porten att dom vill höja hyran från 2024-01-01... dom för en dialog med hyresgästföreningen.

Kan jag göra kontakta hyresgästföreningen och framföra detta? Är detta ens rimligt/lagligt?

Alla här flyttade in i slutet av augusti/början av september. Helt nybyggda lägenheter, fräscha osv, absolut. Men detta känns helt absurt.
Citera
2023-10-19, 11:26
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag flyttar snart till en liten lägenhet i storstan med hyra på 6000, men hyr ut villan för 12000

Så höjs min hyresrätt så höjer jag hyran på villan
Citera
2023-10-19, 12:04
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Jag fick 0,0% höjning haha. Väldigt sjyst av min värd. Tror de har bra ekonomi och vill vara sjysta helt enkelt. De behöver ingen höjning. Jaja, bara tacka och ta emot...

Hur stort bor du och vad ligger hyran på idags läget? Ingår varmvatten?
Citera
2023-10-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Hur stort bor du och vad ligger hyran på idags läget? Ingår varmvatten?

2a 57kvm, 8100 kr per månad. Vatten och värme ingår.
Citera
2023-10-19, 14:27
Medlem
Citat:

Citat:
Oja! Allmännyttan lyxrenovera vi stambyte, sedan chockhöjer man hyrorna och marknads anpassa dem. Ändå sitter det politiker ifrån VPK är ansvariga för bostadspolitiken i Stockholm stad. Hycklare.

Nu är det så att det finns lagkrav att allmännyttan ska drivas på affärsmässiga grunder, där ingår att göra vinst.
Propositionen för denna lag lades fram av Maud Olofsson och Mats Odell, de representar inte S och VPK
Citera
2023-10-20, 01:13
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
Hej,

Jag flyttade in hos Heimstaden i slutet av augusti i år, nyproduktion (i Stockholm), hyran ligger på cirka 9000 kr för 35 kvadrat, galet hög hyra redan då.

Men mitt privatliv har blivit mycket bättre och nu har jag 30 min promenad till jobbet. Där jag bodde förut så tog det 90 min in till jobbet kommunalt.

Nu har dom satt upp en lapp i porten att dom vill höja hyran från 2024-01-01... dom för en dialog med hyresgästföreningen.

Kan jag göra kontakta hyresgästföreningen och framföra detta? Är detta ens rimligt/lagligt?

Alla här flyttade in i slutet av augusti/början av september. Helt nybyggda lägenheter, fräscha osv, absolut. Men detta känns helt absurt.
Det som står i porten är att de kallar till en hyresförhandling. Den gör dem med hyresgästföreningen, så de vet redan om den och du behöver inte göra något alls.

Hyra ni har idag är flr "2023 års hyra". Det är standard att förhandla årligen, även nyproduktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in