2023-10-19, 20:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja självklart är det något som är väääldigt fel. Kanske våra uråldriga lagar som flera av dem borde revideras och gällande den i samhället rådande oordning i största allmänhet? Långt före internets inträdande dessutom. Långt före de gängkriminellas krig mot fan vet vad.

Minns ett fall (rätt nyligen) där en ung (gängkriminell) kille friades för mord. Trots att hans kläder var fulla med krutstänk och att offrets skador visade att skottet var s.k påsittande. Bland annat. Om jag inte minns fel så torskade han i.a.f i HR, tack och lov.

Inte Hovrätten, HD var det som fick styra upp det (jag skrev om det för nån vecka sedan). Det är sinnessjukt att det fått gå så långt.

Känslan är att stollarna i hovrätten går igång på att visa hur fantastiskt "rättssäkra" de är eller nåt. De kom nog i byxan när de frigav Maja.
Citera
2023-10-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Just det, hundratals människor var ute och letade.

Och vad visste Maja om det?

Jag har påtalat det flera gånger tidigare. Men du har kanske fortfarande inte fattat grejen? Hade de inte häktat Maja hade hon helt säkert berättat vad som hänt och vad hon visste ganska snabbt. Men nu blev hon inlåst helt isolerad från omvärlden redan innan det blev allmänt känt att Tove var försvunnen. Och där satt Maja, inlåst i en cell utan att ha en aning om vad som hände i Vetlanda, och som den introverta, mobbade person hon är, så vände hon sig inåt. Det tog polisen en månad att fatta att dom kanske skulle utgå ifrån personen de häktat, i sina förhör, istället för att bara köra på i sina egna gamla hjulspår. Jag är verkligen förvånad att svensk förhörsteknik är så eftersatt att man inte ens hade koll på det.

Ja, där satt som sagt Maja, inlåst i en cell helt isolerad från omvärlden.
Om hon istället fått vara med och se och höra och tvingas svara på frågor från vänner, kompisar och familj, och sett allas oro och förfäran, så hade han helt säkert berättat snart.
Men istället låste dom in henne och isolerade henne totalt från omvärlden. Tro fan att hon blev som en mussla.

Nej, inte gangsterfasoner. Musselfasoner.

Det är sjukt, ruttet och respektlöst att sitta och anklaga en oskyldig person för att vara mördare!

Så om dumma farbror åklagare inte hade låst in Maja mus och inte isolerat henne så hade hon enligt dej ringt upp dumma farbror åklagare och berättat vart Tove ligger och i samma andetag förklarat att hon visste inte att det är straffbart att flytta på en mördad människa, Oj vilka dumma regler säger Maja som sett på Beck att där minsann lägger dom döingar i en svart påse och bär bort dom utan att dom får skäll för det, Nej nu vill inte jag prata mer med dej dumma farbror åklagare säger Maja mus och kryper ner i sängen med snuttefilten och tittar på den lilla sjöjungfrun för där i filmen bor det inga dummisar tänker Maja mus och stoppar in en jordgubbsrem i munnen.
Citera
2023-10-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Maja och Johanna blev först anhållana på måndagen den 17 oktober 2022 och sedan blev de häktade på torsdagen den 20 oktober 2022. Alltså både Maja och Johanna hade kunnat berättat sanningen under måndagen, tisdagen och onsdagen, men det gjorde de inte utan de nekade i stället till att de inte hade något att göra med Toves försvinnande. Samtidigt under dessa dagarna som de var anhållna så förhörde Polisen Toves pojkvän A såklart och han hade antagligen bra fakta om vad som kanske kunde ha hänt. Så därför blev de häktade. Finns att läsa i denna artikeln om när de blev anhållna och sedan häktade.

Tove 21, försvunnen – två kvinnor häktade

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0QQ0pB/tove-21-forsvunnen-tva-kvinnor-begars-haktade

Ja man blir upprörd!

Vi har förvisso en lag som ska styra upp men som andra säger här, den verkar inte följa den tid vi lever i.

Att det hoppar in gangster advokat som pekar både hit och dit är inte uppmuntrande för oss hederliga medborgare.

Själv tycker jag att indicierna mot Maja var väldigt talande och tycker det fortsätter.

Jag tror på karma, Maja med patrask till familj kommer att få sitt i slutändan!
Citera
2023-10-19, 20:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Väl skrivet, synd att du sällan eller aldrig får svar från Majas försvar, vilket visar att dem inte vill diskutera själva kärnan utan går som katten kring het gröt. Det är nämligen deras modus operandi.

Jag har väl försökt ett par hundra gånger och det bästa svaret än så länge har typ varit "Maja var räääädd för Johanna"

Citat:
Jag undrar hur detta fall hade sett ut om det hänt i Danmark, Finland, Norge eller något annat land. Hade åklagaren låtit Maja komma undan utan kritiska frågor? Nu har jag dålig koll på hur domstolar resonerar och dömer i andra länder men jag tvivlar ändå.

I USA, där jag följt många mord, vågar jag nästan garantera att hon åkt dit. En jury hade aldrig köpt den där historien. Därtill har de en hel del riktigt skickliga åklagare och förhörsledare som hade sprungit cirklar runt henne. Därmed inte sagt att jurysystemet är utan problem, men i såna här fall är en mer bonnförnuft-orienterad approach helt klart att föredra.

Citat:
På kvällen sitter då LGW och myser när han tittar sig i spegeln, med Toves blod i sitt ansikte

Ja, den där jävla gödgrisen...det är en sak att säga att han inte tror bevisningen räcker, men att faktiskt gå ut och säga att han tror Maja talar sanning är helt sinnessjukt. I tidigare fall har han han alltid skrattat åt gärningsmännens fåniga historier. Men när Maja pratar bortträngda minnen och sitter på toa en halvtimme utan att se ett spår av Tove så låtsas han som ingenting.
Citera
2023-10-19, 20:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Maja och Johanna blev först anhållana på måndagen den 17 oktober 2022 och sedan blev de häktade på torsdagen den 20 oktober 2022. Alltså både Maja och Johanna hade kunnat berättat sanningen under måndagen, tisdagen och onsdagen, men det gjorde de inte utan de nekade i stället till att de inte hade något att göra med Toves försvinnande. Samtidigt under dessa dagarna som de var anhållna så förhörde Polisen Toves pojkvän A såklart och han hade antagligen bra fakta om vad som kanske kunde ha hänt. Så därför blev de häktade. Finns att läsa i denna artikeln om när de blev anhållna och sedan häktade.

Tove 21, försvunnen – två kvinnor häktade

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0QQ0pB/tove-21-forsvunnen-tva-kvinnor-begars-haktade

Både Maja och Johanna "hade kunnat" berätta sanningen precis när som helst. De kunde ringt polisen och berättat sanningen under natten, och Johanna kunde helt enkelt ha låtit bli att strypa Tove. Det är en massa andra saker som olika människor kunde gjort och kunde inte gjort.

Maja greps i skolan på förmiddagen på måndagen, det enda hon hann uppleva av omgivningens reaktioner på Toves försvinnande var något SMS från Albin, och några kommentarer från kompis och sina föräldrar. Detta hade inte hunnit bli stort i vare sig Vetlanda eller media innan hon burades in. Hon fick aldrig chansen att uppleva uppståndelsen. Hade hon gjort det hade hon helt säkert berättat omgående. Att gripa och häkta Maja så snabbt var ett utredningstekniskt misstag och faktiskt också rent juridiskt felaktigt. Det fanns vid det läget bevis som pekade på Johanna, men ingenting som pekade på Maja. Föga förvånande var det den rättsligt katastrofalt inkompetenta domstolen Ekjsö tingsrätt som häktade Maja. Det var fel och ett stort misstag.

Det fanns ingenting som pekade mot Maja i det skede, hon borde inte gripits och häktats, och hade hon inte blivit det, så hade hon mycket snart berättat allt. Då hade Toves anhöriga sluppit vänta i veckor på att kroppen skulle hittas. Vilket för övrigt mest beror på polisens slarv med att kolla upp Johannas mobil ordentligt.
Citera
2023-10-19, 21:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Om jag inte minns helt fel så häktades M i ett första skede för människorov och fick i inledande förhör frågor om hon vet var T är.

Så var det.

Ett misstag och direkt felaktigt av polisen, som jag precis skrev om i ett inlägg.

Hade de inte gripit och häktat Maja trots att de inte hade något på henne, så hade hon helt säkert berättat mycket snabbare om vad som hänt. Men nu blev hon inlåst och totalt isolerad från verkligheten. Inte undra på att hon blev en mussla.
Citera
2023-10-19, 21:05
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Så var det.

Ett misstag och direkt felaktigt av polisen, som jag precis skrev om i ett inlägg.

Hade de inte gripit och häktat Maja trots att de inte hade något på henne, så hade hon helt säkert berättat mycket snabbare om vad som hänt. Men nu blev hon inlåst och totalt isolerad från verkligheten. Inte undra på att hon blev en mussla.

Var det inte som så att T:s pojkvän skickade ett meddelande till M där han frågar M om hon vet var T är innan M blev häktad för människorov?
Citera
2023-10-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Var det inte som så att T:s pojkvän skickade ett meddelande till M där han frågar M om hon vet var T är innan M blev häktad för människorov?

Stämmer bra det och Maja svarar att Tove gick hem och även Majas far skriver till Maja och frågar om hon hört att Tove är försvunnen och Majar svarar sin far med orden jag vet och det är hemskt.

Så att Maja skulle ha berättat om hon inte blivit häktad ser jag som rent skitsnack.
Citera
2023-10-19, 21:25
Medlem
Citat:
Både Maja och Johanna "hade kunnat" berätta sanningen precis när som helst. De kunde ringt polisen och berättat sanningen under natten, och Johanna kunde helt enkelt ha låtit bli att strypa Tove. Det är en massa andra saker som olika människor kunde gjort och kunde inte gjort.

Maja greps i skolan på förmiddagen på måndagen, det enda hon hann uppleva av omgivningens reaktioner på Toves försvinnande var något SMS från Albin, och några kommentarer från kompis och sina föräldrar. Detta hade inte hunnit bli stort i vare sig Vetlanda eller media innan hon burades in. Hon fick aldrig chansen att uppleva uppståndelsen. Hade hon gjort det hade hon helt säkert berättat omgående. Att gripa och häkta Maja så snabbt var ett utredningstekniskt misstag och faktiskt också rent juridiskt felaktigt. Det fanns vid det läget bevis som pekade på Johanna, men ingenting som pekade på Maja. Föga förvånande var det den rättsligt katastrofalt inkompetenta domstolen Ekjsö tingsrätt som häktade Maja. Det var fel och ett stort misstag.

Det fanns ingenting som pekade mot Maja i det skede, hon borde inte gripits och häktats, och hade hon inte blivit det, så hade hon mycket snart berättat allt. Då hade Toves anhöriga sluppit vänta i veckor på att kroppen skulle hittas. Vilket för övrigt mest beror på polisens slarv med att kolla upp Johannas mobil ordentligt.

Det fetade:

Just precis! Så enkelt är det. Eftersom Johanna hatade Tove så infernaliskt mycket till den milda grad så hade Johanna tydligen de känslorna att hon måste få bort Tove fråm denna jord.
Citera
2023-10-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Ja man blir upprörd!

Vi har förvisso en lag som ska styra upp men som andra säger här, den verkar inte följa den tid vi lever i.

Att det hoppar in gangster advokat som pekar både hit och dit är inte uppmuntrande för oss hederliga medborgare.

Själv tycker jag att indicierna mot Maja var väldigt talande och tycker det fortsätter.

Jag tror på karma, Maja med patrask till familj kommer att få sitt i slutändan!

Jag tror att Maja kommer att få det mycket svårt i det fortsatta livet.
Citera
2023-10-19, 21:47
Medlem
Citat:
Så var det.

Jaha så du tycker att polis ska låta bli att ta in misstänkta för annars blir dom musslor Om du inte visste det så är det polisens arbete r att låsa in misstänkta brottslingar

Den där Maja hade kunnat i så fall berättat för föräldrar på söndagen och inte musslat till sig redan då i hemmet

Det verkar saknas hederlig moral i dig
Citera
2023-10-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jaha så du tycker att polis ska låta bli att ta in misstänkta för annars blir dom musslor Om du inte visste det så är det polisens arbete r att låsa in misstänkta brottslingar

Den där Maja hade kunnat i så fall berättat för föräldrar på söndagen och inte musslat till sig redan då i hemmet

Det verkar saknas hederlig moral i dig

Exakt, När Majas far skrev till Maja och frågade om hon har hört att Tove saknas så kunde Maja ha svarat jag vet pappa, Johanna mördade Tove i natt och jag såg allting.

Men musslan kniper käft för Maja är minsann ingen Einar som golar ner sina polare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in