2023-10-19, 21:37
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Varför låna småsummor av banken om du har livslön på kontona?

Nu vänder du på det. Min fråga gäller återbetalningsförmågan & varför banken värderar den med noll kronor på banken & den med 20 miljoner på banken till samma återbetalningsförmåga.

Det är finansinspektionen regler. Eller har du ett svar?
Citera
2023-10-19, 21:40
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Vägg av text… jag är här för att svara på allmänna frågor

Du är i ett forum som
Består av text?
Citera
2023-10-19, 21:40
Medlem
Citat:
Vägg av text… jag är här för att svara på allmänna frågor

Du svarar ju inte på frågorna! Eller möjligen 1 av 3 frågor likaså i mitt inlägg 2 frågor ett svar! Om du nu vill hjälpa folk får du banne mig lägga lite tid på svaren!
Citera
2023-10-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Nu vänder du på det. Min fråga gäller återbetalningsförmågan & varför banken värderar den med noll kronor på banken & den med 20 miljoner på banken till samma återbetalningsförmåga.

Det är finansinspektionen regler. Eller har du ett svar?
Jag skulle säga att bankerna skulle lägga till cirka 30 k i din månatliga kalkyl jämfört med dom som har noll på kontot. Om din bank inte gör det och det ställer till problem för dig då prata med annan bank.
Citera
2023-10-19, 21:45
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Helt korrekt. Missade jag något i mitt svar?

Nope
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Du svarar ju inte på frågorna! Eller möjligen 1 av 3 frågor likaså i mitt inlägg 2 frågor ett svar! Om du nu vill hjälpa folk får du banne mig lägga lite tid på svaren!
Det är därför jag är här. Kan du förtydliga dina frågeställningar så svarar jag gärna.
Citera
Medlem
Vill köpa ett sommarhus i Frankrike. Kan man ta bostadslån i Sverige för utomlandsköp?
Citera
2023-10-19, 21:46
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Jag skulle säga att bankerna skulle lägga till cirka 30 k i din månatliga kalkyl jämfört med dom som har noll på kontot. Om din bank inte gör det och det ställer till problem för dig då prata med annan bank.

Då förstår jag dig. Tack för svaren
Citera
2023-10-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggi2023
Vill köpa ett sommarhus i Frankrike. Kan man ta bostadslån i Sverige för utomlandsköp?

Ja. Du kan belåna bostäder i Sverige för att finansiera köp utomlands. Du kan inte belåna objekt utomlands för lån i Sverige. Underlag vart pengarna ska gå kommer att behövas.
Citera
2023-10-19, 21:49
Medlem
Citat:
Det är därför jag är här. Kan du förtydliga dina frågeställningar så svarar jag gärna.

Frågade exempelvis vad banken anser är ett stort sparat belopp?
Citera
2023-10-19, 21:53
Medlem
DesktopZquaress avatar
Vid ansökan om bolån används en kalkylränta. Är den alltjämt 7% hos er?
Vad anser banken att man ska ha för marginal för att bevilja bolån? Alltså hur stor del av inkomsten ska vara kvar att leva på efter det att räntekotnader, amortering och driftskostnader är betalda?
Citera
2023-10-19, 21:53
Medlem
Har bundna bostadslån med bra villkor jämfört med dagens räntor. Står ev. I flyttankar. Kan jag flytta de bundna lånen med densamma villkor till ny bostad ? Finns det några möjligheter att få till det ?

Tack för svar !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in