2023-10-19, 19:27
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moodys
Som många andra husägare missar på sina pannor, rengör filtret!

Jag och flera av mina grannar hade skyhög förbrukning första halvåret efter att husen stod färdiga. Nike kom dit, drog ut filterkasetten och dammsög. Puff, pannan gick som en Rolls och nu ligger vi stadigt på ca 10500 kW i förbrukning per år. Rensar filtret var 2a månad.

Snackar du frånluftsvärmepump nu? TS har luft/vatten, alltså ett system med en inne- och en utedel. Finns inget luftfilter i en sån.
Citera
2023-10-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moodys
Som många andra husägare missar på sina pannor, rengör filtret!

Jag och flera av mina grannar hade skyhög förbrukning första halvåret efter att husen stod färdiga. Nike kom dit, drog ut filterkasetten och dammsög. Puff, pannan gick som en Rolls och nu ligger vi stadigt på ca 10500 kW i förbrukning per år. Rensar filtret var 2a månad.

Kolla expansionskärlet med. Trycket skall inte sjunka så. Men en service kommer lösa problemet. Helt klart värt 1200kr.
Frånluftvärmepump? Annars förstår jag inte vilket filter du pratar om.
Citera
2023-10-19, 20:41
Medlem
Lol 1700kr? Vilken lyx. Själv betalar man närmare 4-5k under vintern endast i el. Har också en Nibe med jordvärme
Citera
2023-10-19, 21:19
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Hej!

Jag har så sjuktligt hög elförbrukning just nu och jag fattar absolut ingenting. Vi är två personer som bor i ett totalt sett 140kvm stort hus. Huset är dock indelad med källarplan och huvudplan. Källarplanet är inte beboeligt och det finns ingen värme där nere. Alltså 70 kvm beboelig yta dit värme går. Ett litet hus alltså.

Värmesystemet är luft- och vattenvärmepump där innedelen är NIBE (EVC 240) och ytterdelen EcT, som är hemmasnickrad av tidigare ägare och egentligen inte kompatibel med innerdelen i alla situationer.
* Fläkten ute värmer bara till 48 grader och innedelens lägsta läge är 50 grader. Så de samarbetar inte riktigt men det funkar ändå någorlunda bra.

Vattenburen golvvärme inställd på 22.5 grader.

Vi är mycket sparsamma med elen och har egentligen ingenting i gång om dagarna pga jobb eller inget behov. Min dagliga elförbrukning ligger mellan 45-50 kwh!

Mer fakta:

* Jag har ingen elpatron i gång, den har jag stängt av. Endast cirkulationspumpen är i gång för att skicka ut vattnet till golvvärmesystemet. Så det är inte en elpatron med direktverkande el som spökar.

* Min värmepanna (innedelen) är dock lite skum. Den tappar all tryck och hamnar på 0 bar. Ingenting händer dock - allt fungerar som det ska men den ska egentligen ligga på 0.5-1.5 bar. Inte 0. Jag fyller på med någon slags ventil nere och så tar det några timmar så är den nere på 0 igen. Inga synliga vattenläckor. Om vatten läcker så är det inte synligt i alla fall.

Nu till frågan: Vad FAN drar sån jävla sjuk mängd EL?!

Jag får redan nu en elräkning på 1.700 kr för oktober (estimerat på 1.200 kwh). Vi slösar INGENTING men någonting drar sån sjuk mängd el så jag blir tokig!

Vad tror ni???

Du har förmodligen trasigt expansionskärl så säkerhetsventilen släpper ut lite vatten, påverkar inte energiförbrukningen speciellt mycket, om du inte fyller på konstant. Fyll på med vatten så trycket ökar och tryck in ventilen på expansionskärlet, kommer det vatten så är kärlet trasigt.

Du har inte en eftervärmare på inkommande ventilation som står och drar, elelement på vinden eller i en bod? Tycker det verkar som om du har någonting som drar 1000watt konstant.
Citera
2023-10-19, 21:20
Medlem
Senaste elräkningen typ 150 spänn (september). Blir drygt en tusenlapp med den "fasta" för elnätet.. Känns som att luft/luft är snålare men visst, inte lika lyxigt som golvvärme.
Citera
2023-10-19, 21:25
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
Varmvattenberedaren kan dra överraskande mycket av att bara stå och hålla värmen. (Bivit överraskad själv men minns inga siffror.)

Min drar 6 kwh per dag på sommaren när jag inte varit hemma och allt annat avstängt. Stängde av varmvattnet och då blev det 1 kwh i dag i förbrukning utan något på.
Citera
2023-10-19, 21:41
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Mellan 20-30 hade jag maximalt sagt.
Jag har 70kvm beboelig yta. Källaren är inte uppvärmd så hela maskineriet värmer bara upp 70 kvadrat för 50 kwh per dag! Det där är riktigt dåligt.

Finns det någon isolering i golvet ner till källareplan ?

Om inte kan det ju vara en orsak dvs golvet är en "köldbrygga" som läcker ner värme till källareplan.

Dåligt isolerade hus drar tyvärr mycket energi.

Är ventilationen självdrag eller ren frånluft ventilation (oerhört energislösande ) eller FTX ventilation (värmeåtervinning)

Expansions kärlet = Är som andra säger sönder, blåsan inne är sönder så vattnet kan inte expanderar när det värms upp så trycket ökar och säkerhetsventilen löser ut och tömmer ut vatten.
Är troligen upprostat med så byte krävs.
Citera
2023-10-19, 22:04
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoastMe
Trasig övertrycksventil eller trasigt expansionskärl är jag nästan säker på. Trasig bubbla i expansionskärlet leder till ett övertryck under uppvärmning och för lågt tryck när vattnet i systemet svalnat.

Citat:
Ursprungligen postat av throwaway2
Elen är en sak, men tryckförlusterna hade vi problem med och det var ett trasigt expansionskärl.

Köpte i januari ´23 nytt expansionskärl för 830 kr + moms (+ arbetskostnad). Sedan ska väl "spillröret" från exp.kärlets övertrycksventil mynna ut synligt för att kunna kollas, t ex i en hink, inte vara kopplat ut till avlopp.
Citera
2023-10-19, 22:33
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
När du säger mycket vad jämför du med? Vad drog det i augusti? i Juli? I vintras?

Alltså det låter ju mycket men inte galet mycket.

600-700 kwh i genomsnitt juli-augusti.
Citera
2023-10-19, 22:35
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Finns det någon isolering i golvet ner till källareplan ?

Om inte kan det ju vara en orsak dvs golvet är en "köldbrygga" som läcker ner värme till källareplan.

Dåligt isolerade hus drar tyvärr mycket energi.

Är ventilationen självdrag eller ren frånluft ventilation (oerhört energislösande ) eller FTX ventilation (värmeåtervinning)

Expansions kärlet = Är som andra säger sönder, blåsan inne är sönder så vattnet kan inte expanderar när det värms upp så trycket ökar och säkerhetsventilen löser ut och tömmer ut vatten.
Är troligen upprostat med så byte krävs.

Isolerat är det. Och tror inte att värmen försvinner åt fel hål i golvet för i så fall hade golvet blivit varmt som fan i ett försök att värma huset.

Golvet blir måttligt varmt, precis som det ska för att uppnå 22.5 grader inomhus. Är säker på att golvvärmen är bra.

Det är min elpanna som är energiboven. Och jag har självdrag - dock eldas ju det inte längre med olja som förr, så ventilationen är inte lika bra som den var förr i tiden.
Citera
2023-10-19, 22:37
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Lol 1700kr? Vilken lyx. Själv betalar man närmare 4-5k under vintern endast i el. Har också en Nibe med jordvärme

Det är för fan inte ens vinter ännu! Jag betalar 1.800 för oktober. I mars hade jag 3.200kr. Jag kommer få samma kostnader som du!

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du har förmodligen trasigt expansionskärl så säkerhetsventilen släpper ut lite vatten, påverkar inte energiförbrukningen speciellt mycket, om du inte fyller på konstant. Fyll på med vatten så trycket ökar och tryck in ventilen på expansionskärlet, kommer det vatten så är kärlet trasigt.

Du har inte en eftervärmare på inkommande ventilation som står och drar, elelement på vinden eller i en bod? Tycker det verkar som om du har någonting som drar 1000watt konstant.

Nej, jag har inget av det du nämner.
Citera
2023-10-19, 22:41
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Men alltså går golvvärmen på ren el? I så fall är det inget konstigt öht?

Nej! Det är vattenburet golvvärme. För fan varför tror alla att vattengolvvärme är dyrt? Det är samma sak som att ha element, det går vatten i dem också.

Golvvärme kostar endast mycket om de är på direktverkande EL. Inte vatten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in