2023-10-18, 20:49
Medlem
Machiavellys avatar
Hej!

Jag har så sjuktligt hög elförbrukning just nu och jag fattar absolut ingenting. Vi är två personer som bor i ett totalt sett 140kvm stort hus. Huset är dock indelad med källarplan och huvudplan. Källarplanet är inte beboeligt och det finns ingen värme där nere. Alltså 70 kvm beboelig yta dit värme går. Ett litet hus alltså.

Värmesystemet är luft- och vattenvärmepump där innedelen är NIBE (EVC 240) och ytterdelen EcT, som är hemmasnickrad av tidigare ägare och egentligen inte kompatibel med innerdelen i alla situationer.
* Fläkten ute värmer bara till 48 grader och innedelens lägsta läge är 50 grader. Så de samarbetar inte riktigt men det funkar ändå någorlunda bra.

Vattenburen golvvärme inställd på 22.5 grader.

Vi är mycket sparsamma med elen och har egentligen ingenting i gång om dagarna pga jobb eller inget behov. Min dagliga elförbrukning ligger mellan 45-50 kwh!

Mer fakta:

* Jag har ingen elpatron i gång, den har jag stängt av. Endast cirkulationspumpen är i gång för att skicka ut vattnet till golvvärmesystemet. Så det är inte en elpatron med direktverkande el som spökar.

* Min värmepanna (innedelen) är dock lite skum. Den tappar all tryck och hamnar på 0 bar. Ingenting händer dock - allt fungerar som det ska men den ska egentligen ligga på 0.5-1.5 bar. Inte 0. Jag fyller på med någon slags ventil nere och så tar det några timmar så är den nere på 0 igen. Inga synliga vattenläckor. Om vatten läcker så är det inte synligt i alla fall.

Nu till frågan: Vad FAN drar sån jävla sjuk mängd EL?!

Jag får redan nu en elräkning på 1.700 kr för oktober (estimerat på 1.200 kwh). Vi slösar INGENTING men någonting drar sån sjuk mängd el så jag blir tokig!

Vad tror ni???
Senast redigerad av Machiavelly 2023-10-18 kl. 20:52.
Citera
2023-10-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Min dagliga elförbrukning ligger mellan 45-50 kwh!

Tickar det på ganska mycket hela tiden på elmätaren? Kan du inte stänga av alla grupper i elcentralen och sedan sätta på dem en och en för att se vad som drar?
Citera
2023-10-18, 20:55
Medlem
Har du kollat så grannen inte dragit en skarvsladd från ert hus?

Du får väl börja mäta exakt vad värmeanläggningen drar.
Sedan felsöker du alla elprylar i huset o kollar vad de drar.
Citera
2023-10-18, 20:57
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Tickar det på ganska mycket hela tiden på elmätaren? Kan du inte stänga av alla grupper i elcentralen och sedan sätta på dem en och en för att se vad som drar?

Jag har inte testat, faktiskt. Men det finns ingenting som kan dra så mycket egentligen? Det kan inte vara lampor, inte TV/teknik, inte badrum. Det enda som kan dra är mitt värmesystem - men VARFÖR så extrema mängder?

Jag undrar om inte värmepannan nere har någon intern läcka av vatten där vattnet försvinner ut i något rör (som jag inte kan se med mina ögon) och så fyller den på med kommunalt vatten hela tiden som måste värmas? Men det är ju omöjligt att ta reda på för jag ser inte att det skulle finnas någon läcka.
Citera
2023-10-18, 21:00
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Hej!

Jag har så sjuktligt hög elförbrukning just nu och jag fattar absolut ingenting. Vi är två personer som bor i ett totalt sett 140kvm stort hus. Huset är dock indelad med källarplan och huvudplan. Källarplanet är inte beboeligt och det finns ingen värme där nere. Alltså 70 kvm beboelig yta dit värme går. Ett litet hus alltså.

Värmesystemet är luft- och vattenvärmepump där innedelen är NIBE (EVC 240) och ytterdelen EcT, som är hemmasnickrad av tidigare ägare och egentligen inte kompatibel med innerdelen i alla situationer.
* Fläkten ute värmer bara till 48 grader och innedelens lägsta läge är 50 grader. Så de samarbetar inte riktigt men det funkar ändå någorlunda bra.

Vi är mycket sparsamma med elen och har egentligen ingenting i gång om dagarna pga jobb eller inget behov. Min dagliga elförbrukning ligger mellan 45-50 kwh!

Mer fakta:

* Jag har ingen elpatron i gång, den har jag stängt av. Endast cirkulationspumpen är i gång för att skicka ut vattnet till golvvärmesystemet. Så det är inte en elpatron med direktverkande el som spökar.

* Min värmepanna (innedelen) är dock lite skum. Den tappar all tryck och hamnar på 0 bar. Ingenting händer dock - allt fungerar som det ska men den ska egentligen ligga på 0.5-1.5 bar. Inte 0. Jag fyller på med någon slags ventil nere och så tar det några timmar så är den nere på 0 igen. Inga synliga vattenläckor. Om vatten läcker så är det inte synligt i alla fall.

Jag får redan nu en elräkning på 1.700 kr för oktober (estimerat på 1.200 kwh). Vi slösar INGENTING men någonting drar sån sjuk mängd el så jag blir tokig!

Vad tror ni???

Tror i.a.f. att det är en varmvattenläcka någonstans i dina vattenburna system ?
Citera
2023-10-18, 21:08
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Tror i.a.f. att det är en varmvattenläcka någonstans i dina vattenburna system ?

Inte i golvvärmen. När den installerades så hade jag redan detta problem med förlust av tryck och allt sånt där.

Och jag lät golvvärmen stå i gång flera dygn innan jag la golvet över för att försäkra mig om att inget läckage finns - dock inte av denna anledningen utan av ren installationskontrollssyfte.

Det måste vara min varmvattenberedare som läcker. Men VAR läcker det? Hur kan det läcka utan att det syns eller kommer ut?
Senast redigerad av Machiavelly 2023-10-18 kl. 21:13.
Citera
2023-10-18, 21:34
Medlem
Citat:
Inte i golvvärmen. När den installerades så hade jag redan detta problem med förlust av tryck och allt sånt där.

Och jag lät golvvärmen stå i gång flera dygn innan jag la golvet över för att försäkra mig om att inget läckage finns - dock inte av denna anledningen utan av ren installationskontrollssyfte.

Det måste vara min varmvattenberedare som läcker. Men VAR läcker det? Hur kan det läcka utan att det syns eller kommer ut?
Har du nån brunn under eller märker om det kommer ut vatten?
Kan ju vara säkerhetsventilen för värmevattnet som läcker lite
Citera
2023-10-18, 21:44
Medlem
Citat:

Jag har så sjuktligt hög elförbrukning just nu och jag fattar absolut ingenting.

Vad tror ni???

Ta dit en riktig elektriker som får kolla så att det inte är något som en tidigare hemmaelpulare har ställt till med.
Vet ett hus där den tidigare ägarens felkoppling gjorde att en fas gick via plåttaket via stuprören ned i marken. Nackdelen var en hög elräkning. Fördelen var att det inte var någon problem med att man måste skotta taket.
Citera
2023-10-18, 21:58
Medlem
Det låter ju helt galet, vi har visserligen hyfsat nybyggt med en NIBE F730 för värme och varmvatten, 125m2, två personer, 22 grader inne och kör tvättmaskin, diskmaskin och hemmajobb som vanligt på i snitt 17 kWh/dag en bit norr om Stockholm.

Har du inte en app som visar förbrukningen per timme? Testa att stäng av varmvattenberedaren en dag och se påverkan på förbrukningen.
Citera
2023-10-18, 22:00
Medlem
Varmvattenberedaren kan dra överraskande mycket av att bara stå och hålla värmen. (Bivit överraskad själv men minns inga siffror.)
Citera
2023-10-18, 22:10
Medlem
Jordgubbes avatar
Skulle det ge nåt att hyra en sån här värmekamera eller liknande och leta läckage? Ditt elbolag kan inte hjälpa dig med noggrannare elmätning, en del har ju det?
Citera
2023-10-18, 22:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej!

Mer fakta:

Vad tror ni???
Du har ingen elpatron som reserv, som står och går?
Sätt en strömmätare på säkringen för elpatronen.

Edit: Sorry, läste slarvigt.
Ring en VVS-firma och låt dom felsöka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in