Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Jag vet inte hur du formulerat frågan du ställde till myndigheten men du har alltid rätt att läsa de handlingar som berör dina ärenden.
De handlingar som arbetsförmedlingen och andra myndigheter har är skyddade av sekretess för att skydda dina privata och känsliga uppgifter. Men den sekretessen gäller inte gentemot dig själv. Du kan alltså, med vissa undantag som polisutredningar, säkerhetstjänst och dylikt alltid få tillgång till myndigheternas handlingar som rör dig själv.
Andra handlingar som inte är skyddade av sekretess får vem som helst läsa och ta del av. Det kan förekomma en avgift för kopior. Tror inte att man behöver betala för kopior om det som rör en själv men det kanske andra vet bättre. Att de skickar handlingarna till din folkbokföringsadress är nog för att hindra att de kommer på avvägar om till exempel någon annan har begärt ut dem och låtsas vara dig.
Notera att ett beslut om att inte lämna ut handlingar ska åtföljas av en besvärshänvisning, där det står hur du ska göra för att ompröva eller överklaga.
Det är inte utan anledning som Arbetsförmedlingen är Sveriges minst omtyckta myndighet sedan man började göra den här typen av mätningar. De bara älskar att skyffla papper, dricka kaffe och inget göra. Efter bara några vändor med den här myndigheten när jag försökte få insyn i mitt "ärende" som de så fint kallar det så är jag inte alls lika förtjust i det här pappersarbetet. Det slutar ofta med att jag måste göra deras jobb, och göra en stor ansträngning i flera dagar för att få ut min lagstadgade rätt. Det är skrämmande hur mycket ruttet som kommer upp till ytan när man så lite som skrapar på fasaden, och än mer när man verkligen trycker ner spaden i marken och börjar gräva i deras bakgård. För det är i detaljerna som djävulen bor.
Det räcker med att bara försöka få kontakt med en s.k. "handläggare" – vilken som helst, det behöver inte alls heta "min handläggare" – via telefon eller via chatt på webbplatsen. Allt blir genast tydligt för den som kan läsa mellan raderna. All kontakt har i princip reducerats till e-post, till det regionala kontoret dessutom och inte till s.k. "nationell kundtjänst", och än mindre till det "lokala kontoret" som numera håller dörrarna låsta. Jag har som sagt varit i deras ekorrhjul under en lång tid och sett det mesta. Jag skulle kunna skriva minst två böcker om bara Arbetsförmedlingen. Men ingen skulle läsa, för ingen bryr sig.
Jag förstår det du säger om sekretessen. På papper är det precis som du säger. Men papper tål allt, och jag vet av egen erfarenhet att praktiken i regel demanterar teorin.
Men nu har jag kollat upp det lite och det visar sig att jag har visst använt deras formulär som på deras egen webbsida för att begära ut mina daganteckningar.
Numera hittar man den här:
"Begära ut handlingar i eget ärende"
https://arbetsformedlingen.se/kontak...-i-eget-arende
Där finns dagens formulär (2023). Men de har ändrat både format, form och formulering. Det hette inte "i eget ärende" när jag var där. Jag var där 2021. Det de hade då var en PDF fil som hette
"Begäran om rättigheter enligt dataskyddsförordningen.pdf". Jag har filen sparad, så jag kan dela den med den nyfikne. Men man ser på bara filnamnet att de är fel ute, men det var deras bild av vad "allmänna handlingar" betyder.
Numera har de olika webbformulär direkt på webbplatsen och de har olika ingångar, riktade till olika grupper, så som "i eget ärende" ovan som är riktat mot arbetslösa som är "kunder" hos Arbetsförmedlingen (som de kallar oss). Men i PDF dokumentet från 2021 fanns rubriken
"Vilka personuppgifter rör din efterfrågade åtgärd?" med ett fritextfält, och där angav jag att jag vill ha mina daganteckningar. För något annat formulär hade de inte på den tiden, så man var tvungen att tacka och spela dum.
Detta var alltså för två år sedan. Det här med GDPR kom ju 2018, men det dröjde in på 2021 för att de skulle bli visa och börja göra anpassningar på webbplatsen därefter. En av dessa var att reducera "allmänna handlingar" till diverse GDPR begäranden och formulär. Tills de troligtvis insåg misstaget och rättade till det i efterhand (som vanligt).
Jag gjorde dessutom en ny begäran 20 dagar senare, när jag insåg att jag inte har fått det jag begärt. Denna gången använde jag en PDF fil som hette
"Begäran om registerutdrag.pdf". Den hade fortfarande felaktig rubrik: "Begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen". Men den var förenklad, med färre fält och inga fritextfält. Den hade en rubrik som löd "Begäran om registerutdrag om mig". Med följande fyra val.
- Begäran om registerutdrag för mig som arbetssökande
- Begäran om registerutdrag för mig som anställd
- Begäran om registerutdrag för mig som arbetsgivare
- Begäran om registerutdrag för mig som leverantör
Jag valde det första alternativet. Man sätter bara ett kryss, skriver datum, skriver sin namnteckning och skickar iväg det. Men jag fick likförbannat samma skitpapper tillbaka. Det dumma i det här är att i båda fallen så skickas formuläret/blanketten med vanlig post och till samma adress:
"Skicka din begäran till Arbetsförmedlingen, ATT: Registerutdrag/Rättelse, Box 80, 826 22 Söderhamn". Det är det första dumma. Det andra dumma är att när man har ett fritextfält så man kan hjälpa dessa stackare att navigera rätt, så att man kan skriva att det är daganateckningar man vill ha, för vilken period, etc. så skickar de ändå fel dokument tillbaka. Och när fritextfält är bortplockat, i det andra formuläret, och tydligt framkommer att de har tänkt rätt men inte hela vägen (fel rubrik och fel förordning som citeras) - "Begäran om registerutdrag för mig som arbetssökande" - så gör de ändå samma misstag.
Anledningen till att jag tog kontakt med registrator var bland annat detta, men också att jag ville undersöka om det finns möjlighet att få daganteckningarna levererade i digitalt format istället för papper så att jag kan göra enkla textsökningar med Ctrl+F eller databehandla utdraget på olika sätt. Men det gick inte. De är tvungna att skicka till folkbokföringsadressen. Det gäller inte bara allmänna handlingar. Det gäller även GDPR förfrågan. Så bestämmelser om dataportabilitet och elektroniskt format enligt GDPR gäller inte hos Arbetsförmedlingen. Jag tror inte det gäller hos någon myndighet ännu.
Så att Arbetsförmedlingen var dels 3 år sena med att implementera GDPR, och dels så fick de "allmänna handlingar" till att betyda utlämnande information enligt GDPR. Inkompetensen och laglösheten är omätbar hos den här myndigheten. Jag har inte forskat i det, men jag skulle tro att de har flest JO anmälningar emot sig. Jag har läst ett par stycken och bara förundrats över hur ingen lyckats få ordning på den här myndigheten i alla dessa år. Det är en totalt havererad myndighet, de har så många brister och systemfel att det lättaste vore att lägga ner dem helt. De finns ju inte ens kvar som myndighet! Lokalerna är stängda, telefonlinjerna är täppta och från chatten blir man utsparkad i samma sekund som man blir insläppt för de vill inte ha en kö som är längre än 25 personer före. Deras eget myndighetsjobb har de lämnat över till externa aktörer eller "leverantörer" som de kallar dem. Som utomstående, och som arbetslösa, får vi inte ens ta del av upphandlingsdokumenten.
Mitt förakt mot Arbetsförmedlingen har absolut inget som helst med min egen arbetslöshet att göra. Jag vet att de inte sitter på jobben och delar ut jobb som glassgubben delar ut glass. Jag jobbar på att komma ut till ett stadigvarande jobb så jag kan slippa denna förbannade myndighet. Saken är att jag har låg tolerans för inkompetens, och jag kan inte blunda för såna här dumheter, för jag dras till problem som en magnet och tycker om att fixa och lösa saker och ting, men här är jag tyvärr maktlös. Men jag blir väldigt nyfiken på hur det kan bli så här fel.