2023-10-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Jaha och?

Du skriver ju som om du inte begriper vad DAC7 innebär eller när du som privatperson är/blir skattskyldig vid privat lösöresförsäljning.
Reglerna är glasklara och har man gått ur grundskolan bör man klara av att läsa skriven svenska kortekt.

Och säljer du på en plattform och tar betalt/betalar VIA plattformen så kan RSV lätt få reda på din registerade omsättning.

Tar du betalt/betalar på annat sätt blir det ju klart svårare.

Nej, jag begriper mig inte på DAC7 och det är därför jag frågar. Kör ner dina översittarattiyder i arslet.
Nej, reglerna är inte glasklara. Svara på frågan och sluta bete dig som en översittare.
Citera
2023-10-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oob
Nej, jag begriper mig inte på DAC7 och det är därför jag frågar. Kör ner dina översittarattiyder i arslet.
Nej, reglerna är inte glasklara. Svara på frågan och sluta bete dig som en översittare.

Men för fan läs trådjäveln.

Samma frågor har ställts åtminstonde fem gånger av olika personer som inte klarar av att skilja på omsättning eller vinst.

Inte förstår skillnaden på näringsidkare eller privatperson.

Tror näringsverksamhet kan vara en hobby.

Och alla svar finns oftast på RSVs hemsida.

Men du är väl ytterligare en curlad latjävel som tycker NågonAnnan ska ta reda på,berätta,och sedan hjälpa dig med svaret.
Citera
2023-10-15, 17:32
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Rapporteringskravet (som du beskriver) har INGET med om du behöver betala skatt eller. Är ett helt annat regelverk som inte är nytt eller har ändrats.

Nu är det ju kanske inte de klipskaste petsonerna som inte begriper detta, de flesta fattar hur det funkar, de som inte gör det dyker upp här med sina frågor och missförstår glatt helt vad detta handlar om.
Citera
2023-10-15, 22:22
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Vad kul de ska ha när jag sånt 10 grejer som kostar 10 kronor styck utan kvitto!

Nja, när det gäller Skatteverket är det alltid du som drar kortaste strået, då det är omvänd bevisbörda som gäller.

Om du sålt dina grejer för 10 kr st så kan Skatteverket hävda att du gjort en vinst på 8 kr per styck. Det är upp till dig att bevisa motsatsen genom kvitto och kan du inte det, så sorry för dig.

Skatteverket har inga som helst problem med småsummor. Köper du en aktie för 8 kr och säljer den för 10 kr och gör 2 kr vinst ska det deklareras mha. en K4:a. Det är du som sitter med det jobbet, inte Skatteverket.
Citera
2023-10-15, 22:27
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Har aldrig varit med om detta. Säg att jag säljer för 5000 detta året (på en garderob+flyttrensning)

Fattar inte hur de ska veta om jag fått en Swish för att jag betalat polarens kaffe för 45 spänn på espresso house eller sålt en tröja köpt 2017 för 45kr

Det beror helt på hur affären sker. Säljer du via Tradera så kommer du rapporteras till Skatteverket. Eller om Blocket administrerar betalningen.

Som du kanske märkt så går det knappast längre att betala vunna auktioner på Tradera via direktswish till säljaren. Allt ska gå via Tradera. På så vis får Skatteverket reda på din garderobsförsäljning.

Men om du t.e.x säljer på Facebook Marketplace där betalningen sker direkt mellan köpare-säljare, så rapporteras du inte eftersom FB inte administrerar själva försäljningenstransaktionen.
Citera
2023-10-16, 13:16
Medlem
T
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Det beror helt på hur affären sker. Säljer du via Tradera så kommer du rapporteras till Skatteverket. Eller om Blocket administrerar betalningen.

Som du kanske märkt så går det knappast längre att betala vunna auktioner på Tradera via direktswish till säljaren. Allt ska gå via Tradera. På så vis får Skatteverket reda på din garderobsförsäljning.

Men om du t.e.x säljer på Facebook Marketplace där betalningen sker direkt mellan köpare-säljare, så rapporteras du inte eftersom FB inte administrerar själva försäljningenstransaktionen.
Tackar ödmjukast för de trevliga svaren!
Citera
2023-10-19, 10:55
Medlem
FanTaMigs avatar
Tycker det är lite otydligt. Räknas Traderas provisionsavgift som försäljning om man kommer upp i ett så högt belopp att man behöver redovisa försäljning? Personen ansvarar ju själv för försäljningen men får aldrig in provisionsavgiften på kontot då Tradera helt sköter utbetalning idag.

Känns även lite märkligt att du fortfarande behöver skatta på all vinst över 50.000 kr när inflationen försvagat kronan och allt annat anpassas efter detta.
Citera
2023-10-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig
Tycker det är lite otydligt. Räknas Traderas provisionsavgift som försäljning om man kommer upp i ett så högt belopp att man behöver redovisa försäljning? Personen ansvarar ju själv för försäljningen men får aldrig in provisionsavgiften på kontot då Tradera helt sköter utbetalning idag.

Känns även lite märkligt att du fortfarande behöver skatta på all vinst över 50.000 kr när inflationen försvagat kronan och allt annat anpassas efter detta.

Provisionsavgiften kommer RSV förmodligen att räkna med I försäljningssumman.
Jag har svårt att se de kommer sitta och räkna procentsatser och kronor/ören I provision som skall subtraheras från försäljningspris.

Å andra sidan är det ju inga problem för dig som säljare (om förfrågan inkommer) att själv redovisa detta under omkostnader.

Det finns väldigt mycket som jag tycker är märkligt,men det hindrar inte att regler och lagar ser ut som de gör ändå.

För som du vet.
Svenska Staten vet mycker bättre än DIG var DINA pengar gör mest nytta....
Citera
2023-10-30, 12:00
Medlem
Kan någon hjälpa mig att få lite klarhet kring detta?

Saxat från Swedbank:

"När du säljer dina saker (personlig egendom) behöver du inte betala skatt för försäljningssummor upp till 66 666 kronor under ett år. Det beror på att du först får göra ett avdrag med 25 procent på försäljningssumman och sedan har du dessutom rätt till ett grundavdrag på 50 000 kronor. Om du säljer för mer än 66 666 kronor ska du betala 30 procent i skatt på vinsten"

Om man säljer upp till 66 666kr behöver man inte skatta.

Om man säljer över 66 666kr, men de sakerna säljs till inköpspris, så gör man ju ingen vinst, ska detta skattas ändå? Eller kan man sälja fortsatt över 66 666kr så länge man bara får igen pengarna varan kostade?

Man har ju redan skattat på varan när man själv köpte den...
Citera
2023-10-30, 12:04
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollepolle
Kan någon hjälpa mig att få lite klarhet kring detta?

Saxat från Swedbank:

"När du säljer dina saker (personlig egendom) behöver du inte betala skatt för försäljningssummor upp till 66 666 kronor under ett år. Det beror på att du först får göra ett avdrag med 25 procent på försäljningssumman och sedan har du dessutom rätt till ett grundavdrag på 50 000 kronor. Om du säljer för mer än 66 666 kronor ska du betala 30 procent i skatt på vinsten"

Om man säljer upp till 66 666kr behöver man inte skatta.

Om man säljer över 66 666kr, men de sakerna säljs till inköpspris, så gör man ju ingen vinst, ska detta skattas ändå? Eller kan man sälja fortsatt över 66 666kr så länge man bara får igen pengarna varan kostade?

Man har ju redan skattat på varan när man själv köpte den...
Realvinsten (annat ord i byråkratin, men du förstår) skattas, men ditt ansvar att redovisa realvinster (och hur många gånger har du kvitto för varje pinal, och tror du att skatteverket köper att du handlat för 10% marknadsvärde alla gånger?). De håller på med massvis av lagändringar som kommer gör att realvinst inte kommer gå att redovisa på annat sätt än minsta möjliga, så risken är alltid att du kommer behöva skatta sönder alla försäljningar.
Citera
2023-10-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Realvinsten (annat ord i byråkratin, men du förstår) skattas, men ditt ansvar att redovisa realvinster (och hur många gånger har du kvitto för varje pinal, och tror du att skatteverket köper att du handlat för 10% marknadsvärde alla gånger?). De håller på med massvis av lagändringar som kommer gör att realvinst inte kommer gå att redovisa på annat sätt än minsta möjliga, så risken är alltid att du kommer behöva skatta sönder alla försäljningar.

Tack för svar...kom på en sak till jag undrar hur definitionen är...

I texten står det " upp till 66 666 kronor under ett år..."

Menas det ett kalenderår 1 jan - 31 dec,
eller 16 augusti - 15 augusti, om man antar att den första saken säljs 16 augusti?
Citera
2023-10-30, 12:09
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollepolle
Tack för svar...kom på en sak till jag undrar hur definitionen är...

I texten står det " upp till 66 666 kronor under ett år..."

Menas det ett kalenderår 1 jan - 31 dec,
eller 16 augusti - 15 augusti, om man antar att den första saken säljs 16 augusti?
Vad räknar skatteverket ifrån. Givetvis är det per kalenderår (deklaration).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in