2023-10-14, 00:57
Medlem
Blir fan inte klok på den här jävla regeln. Står att om man säljer 30+ grejer så måste man skatta. Har jag fattat det rätt då?

Om jag säljer 45 saker för 50kr (45x50=2250kr)

Måste jag ändå skatta på den lilla summan då för att jag sålt av 45 grejer från garderoben för en billig penning?
Citera
2023-10-14, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Så vad kommer då införandet av det här ha för konsekvenser?

Jag tänker fritt, högt och brett här och är medveten om att det är många osäkra parametrar nedan, men låt oss börja här och se vart det leder..

Vilka summor pratar vi om?

Tradera har ca 1 miljon försäljningar per månad.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fanonfiles.com%2FP6uc88S0 y9%2FFi2022_01386-31_Tradera_Marketplace_pdf

Låt oss också anta att ett genomsnittligt försäljningspris på en annons är 250 kr (Min Traderakänsla säger att ett pris över 450 kr på en annons generellt är svårsålt och ett pris under 50 kr är inte värt besväret). Så, låt oss anta 250 kr tills vidare.

Detta skulle motsvara att Traderas säljare säljer för i princip 250 miljoner kr/mån, vilket blir 3 miljarder(!) på årsbasis. Är det någon här som tror att Skatteverket INTE är intresserad av en beskattning av dessa 3 miljarder?

Om Traderas säljare säljer för 3 miljarder per år, och Tradera tar 10% i provision skulle det betyda att Tradera har en omsättning någonstans på drygt 300 miljoner kr. Och det verkar stämma.

De hade en omsättning 371 miljoner under 2021. Och läser man årsredovisningen så framgår det att den totala omsättningen på marknadsplatsen var 2.7 miljarder. Källa: https://www.proff.se/foretag/tradera-marketplace-ab/stockholm/auktioner/2K1O5GYI63IM6/

----

Antal säljare som kan påverkas av DAC7

Det här är den svåraste siffran att uppskatta. Finns det någon som känner till korrekta siffror?

Vi antar att merparten av säljarna inte lägger upp fler än 100 annonser, eftersom detta är max tillåtna gräns för gratis upplägg. Vi antar att 25% av annonserna säljer vilket innebär att varje säljare genererar 25 sälj per månad.

Detta innebär att det finns som minst (1000000/25=) 40 000 unika säljare under en månad.

Låt oss säga att några har semester i ett kvartal och några ny tillkommer under nästa kvartal, några andra tar paus, några andra säljer mer under ett kvartal etc etc så vi drar till med (4x40 000=) 160 000 unika säljare under ett år. (Svår uppskattning här och något säger mig att det är lågt räknat).

Vi antar att 80% kommer fastna i nätet för kontrolluppgifterna till Skatteverket för DAC7, (över 30 annonser/2000 EUR). De andra 20% säljer färre än 30 annonser. Vilket ger 128 000 st som kommer få ett krav på sig från Skatteverket att redovisa sina inkomster/försäljningar.

Av dessa 128 000 har 80% INTE betalat någon skatt på sina inkomster eftersom vi antar att Traderas säljare inte tycker det är roligare än normalsvensken att betala skatt

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.regeringen.se%2Fratt sliga-dokument%2Fdepartementsserien-och-promemorio r%2F2022%2F04%2Frapportering-och-utbyte-av-upplysningar-om-inkomster-fran-digitala-plattformar%2F , sid 178:

Värt att notera är att antaganden ovan är lågt räknat, om man jämför med (promemorian sid. 178):

Kvarstår således 102 400 st säljare som kommer vara tvungna att motbevisa Skatteverket angående sina inkomster.

----

Effekter på Skatteverket och förvaltning:

Av dessa 102 400 säljare blir 80% förbannade, dvs. 81920 st, som beslutar sig för att överklaga skattebeslutet, eftersom de defacto redan har gått med förlust med sin garderobsutrensning av gamla tröjor och inte har lust att betala skatt på förlusten.

Låt oss säga att en handläggare på Skatteverket behöver 2 timmar på sig för att behandla varje ärende. Det innebär 163840 timmar. Skatteverket har ca 6 månader på sig att handlägga slutskatteärenden, vilket motsvarar ca 1000 arbetstimmar.

Detta betyder 163 nya handläggare till Skatteverket BARA för att hantera DAC7 gällande Traderaförsäljningar.

Och enligt ovan nämnda promemoria (sid 179) så finns det sammanlagt 350 företag i Sverige som kommer påverkas. Det blir många handläggare som behövs.

----

Sammantaget så börjar jag förstå varför det är tyst om DAC7 från alla inblandade. Plattformsägarna vill hålla kvar kunder så länge det bara går och Staten vill inte bli av med skattepengar.

Jag förutspår ett jävla liv 15 mars 2024 när deklarationerna börjar skickas ut. Alternativt redan 1 februari 2024 för de som bruka loggar in på 'Mina Sidor' på Skatteverket och som har för nöje att kolla vilka kontrolluppgifter som dykt upp från föregående år.

Otrolig spaning och du verkar ha förutspått framtiden!
Citera
2023-10-14, 16:01
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oob
Blir fan inte klok på den här jävla regeln. Står att om man säljer 30+ grejer så måste man skatta. Har jag fattat det rätt då?

Om jag säljer 45 saker för 50kr (45x50=2250kr)

Måste jag ändå skatta på den lilla summan då för att jag sålt av 45 grejer från garderoben för en billig penning?

Rapporteringskravet (som du beskriver) har INGET med om du behöver betala skatt eller. Är ett helt annat regelverk som inte är nytt eller har ändrats.
Citera
2023-10-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Rapporteringskravet (som du beskriver) har INGET med om du behöver betala skatt eller. Är ett helt annat regelverk som inte är nytt eller har ändrats.

Så om jag säljer fler än 30 saker...?
Citera
2023-10-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
Jag har SÅLT mina Autografer och gjort utbetalningar från tradera på cirka 40 000 på några månader tillbaka. Har inte köpt några autografer bara sålt mina egna. Har lagt upp massa annonser på samma gång, typ vid ett par tillfällen än så länge.
Så jag kan bara sälja för 10 00 till med andra ord? Är det kalenderår eller från om jag började sälja i Juni så är det till Juni nästa år?

Säljer du dina egna autografer (som du "skrivit" själv) så är det ju näringsverksamhet?
Citera
2023-10-14, 21:45
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Otrolig spaning och du verkar ha förutspått framtiden!

Tack! Det kommer bli intressant nu när skiten träffar fläkten i början på 2024. Till att börja med kommer väl Skatteverket låta det mesta passera pga. personalbrist, men jag räknar med att det straffas åt allt eftersom.

Efter ett tag så kommer man vara tvungen att lämna in en blanket, typ K4, där man måste speca varenda försäljning och dess vinst. Har man inget kvitto på inköpet kommer inköpspriset räknas enl. schablon.
Citera
2023-10-14, 22:01
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Så om jag säljer fler än 30 saker...?

Så rapporteras det. Men det ändrar inte din skyldighet att eventuellt deklarera och betala skatt. Är som sagt ett helt annat regelverk som "alltid" har gällt.
Citera
2023-10-14, 22:52
Medlem
Citat:
Så rapporteras det. Men det ändrar inte din skyldighet att eventuellt deklarera och betala skatt. Är som sagt ett helt annat regelverk som "alltid" har gällt.

Ibland undrar jag om vissa som skriver I dessa trådar trollar.

Inte fan finns det vuxna normalbegåvade människor som inte begriper skillnaden på omsättning och vinst?

Eller som inte förstår att inköpspris minus försäljningspris antingen genererar vinst förlust eller nollresultat.
Citera
2023-10-15, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Tack! Det kommer bli intressant nu när skiten träffar fläkten i början på 2024. Till att börja med kommer väl Skatteverket låta det mesta passera pga. personalbrist, men jag räknar med att det straffas åt allt eftersom.

Efter ett tag så kommer man vara tvungen att lämna in en blanket, typ K4, där man måste speca varenda försäljning och dess vinst. Har man inget kvitto på inköpet kommer inköpspriset räknas enl. schablon.

Vad kul de ska ha när jag sånt 10 grejer som kostar 10 kronor styck utan kvitto!
Citera
2023-10-15, 01:38
Medlem
Citat:
Har aldrig varit med om detta. Säg att jag säljer för 5000 detta året (på en garderob+flyttrensning)

Fattar inte hur de ska veta om jag fått en Swish för att jag betalat polarens kaffe för 45 spänn på espresso house eller sålt en tröja köpt 2017 för 45kr
Citera
2023-10-15, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ibland undrar jag om vissa som skriver I dessa trådar trollar.

Inte fan finns det vuxna normalbegåvade människor som inte begriper skillnaden på omsättning och vinst?

Eller som inte förstår att inköpspris minus försäljningspris antingen genererar vinst förlust eller nollresultat.

Jag har då inte kvitton kvar på presenter och klädesplagg jag köpt och fått för tio år sedan. Men jag vet då i alla fall att jag går 200 steg back
Citera
2023-10-15, 01:58
Medlem
Citat:
Jag har då inte kvitton kvar på presenter och klädesplagg jag köpt och fått för tio år sedan. Men jag vet då i alla fall att jag går 200 steg back

Jaha och?

Du skriver ju som om du inte begriper vad DAC7 innebär eller när du som privatperson är/blir skattskyldig vid privat lösöresförsäljning.
Reglerna är glasklara och har man gått ur grundskolan bör man klara av att läsa skriven svenska kortekt.

Och säljer du på en plattform och tar betalt/betalar VIA plattformen så kan RSV lätt få reda på din registerade omsättning.

Tar du betalt/betalar på annat sätt blir det ju klart svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in