2023-10-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Ja, det kommer isåfall ut i dagarna. Förutom odling av smittokällor så kan man göra masspektrometri av avföring från de smittade. Kanske går snabbare?

Symptomen för botulism är så specifika att de borde vara rätt säkra redan. Om det inte kommer ut under dagen så är nog det fråga om en annan förgiftning.

Botulism kan initialt förväxlas med Guillain-Barrés, men inget annat vad jag vet (eftersom flera blivit sjuka samtidigt).
Citera
2023-10-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det något som talar för att pappan ens har en aning om hur en frys är konstruerad?

Hyreslägenhet.

Varför skulle pappan bemöda sig, bara att ringa hyresvärden.

Det vet man aldrig, men det är mycket man inte förstår.

https://youtube.com/shorts/pvI0s_WT8oI?si=wF4-4rjHmSdQzxEg
Citera
2023-10-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Ja, det kommer isåfall ut i dagarna. Förutom odling av smittokällor så kan man göra masspektrometri av avföring från de smittade. Kanske går snabbare?
Jag tänker att de ämnen som är bakteriella borde kunna ses ganska snabbt i sjukhusets labb. Även om man inte där kan bekräfta, utan måste skicka vidare till Lund, så borde labbpersonalen ha koll på hur bakterierstammar som ser ut?

Jag tror mer på giftigt ämne, som inte är bakteriellt.
Citera
2023-10-19, 10:42
Medlem
Kan vi slippa spekulationer om sådant som redan är uteslutet?

Info som finna tillgänglig:

* Pizzerian är utesluten
* Matförgiftning, ink botulism, är utesluten
* Att det på något sätt skulle bero på något familjen själva gjort är uteslutet
* Polisen har säkrat vissa fynd på platsen, men man håller inne med vad man hittat

Sen kan jag tillägga att man blir inte magsjuk av cyanid. Man kvävs till döds, en kvävning på cellnivå.
Citera
2023-10-19, 11:28
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken

* Pizzerian är utesluten
* Matförgiftning, ink botulism, är utesluten
* Att det på något sätt skulle bero på något familjen själva gjort är uteslutet
* Polisen har säkrat vissa fynd på platsen, men man håller inne med vad man hittat

Sen kan jag tillägga att man blir inte magsjuk av cyanid. Man kvävs till döds, en kvävning på cellnivå.

"Uteslutna" var väl att ta i.
Citera
2023-10-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken

Du har fel angående cyanidförgiftning.
Giftinformationscentralen skriver:

Lindrig förgiftning ger huvudvärk, yrsel, oro, omtöckning, illamående, kräkningar, hjärtklappning och dyspné.

Vid kraftig exponering tillkommer koma, kramper samt cirkulations- och
andningspåverkan. Laktacidos föreligger då alltid. Stor risk för dödligt förlopp.

Risk för frätskada om cyanidlösning intagits eller kommit på hud eller i ögon.
Citera
2023-10-19, 11:37
Bannlyst
Finns det någon FUP för den eventuellt misstänkta i fallet ?

Citat:
Ursprungligen postat av Bynblocksthlm
Finns en *amza *amad förekommnade på Krimfup
https://www.krimfup.se/search?name=Hamza+Hamad&ssn=&crime=

47 år gammal
Stämmer rätt bra in på honom ?
Är Denna Hamza tidigare dömd eller varför finns han i en FUP ?

Han ska tydligen ha dömts för kvinnomisshandel vill jag minnas ?
Citera
2023-10-19, 11:51
Medlem
Mr.Swedens avatar
Vi tar det igen - den här familjen är eritrianer, samma korkade svarta folkgrupp som nyss utkämpade civil waar på Järvafältet. Flyktingar (?) som kommit hit från Eritrea jagas av utsända agenter från hemlandet för att inkassera en 2% skatt samt förhindra rörelser som motsätter sig diktatorn Isaias Afewerkis makt.

De svensk-eritrianer som fortfarande stöder landets president har tydligen också uttalat sitt stöd för Ryssland i deras anfallskrig.

Ett politiskt mord alltså, med gärningsmännen tryggt tillbaka hemma i Afrika eller på sin resturang i Sverige. Vad som återstår är att fastslå dödsorsaken.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2023-10-19 kl. 12:18.
Citera
2023-10-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasfunk
Botulism är intressant tanke med .men överleva det är tämligen en på miljarden .

Stämmer inte. Det är tvärtom ovanligt att INTE överleva.
Citera
2023-10-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Jag tänker att de ämnen som är bakteriella borde kunna ses ganska snabbt i sjukhusets labb. Även om man inte där kan bekräfta, utan måste skicka vidare till Lund, så borde labbpersonalen ha koll på hur bakterierstammar som ser ut?

Jag tror mer på giftigt ämne, som inte är bakteriellt.

Botulism är ju ovanligt, ett fall i hela Sverige varannat år typ. Det är ju dessutom ett giftigt ämne (som skapas av bakterier). Dvs inte en bakterieinfektion i kroppen.

Men jag håller med dig, är det botulism så borde de veta vid detta laget. Sen kanske det tar lite längre tid att hitta smittkällan.

Man kan ju hitta spår av giftet hos de sjuka, så smittkällan behöver inte spåras för att man ska veta.

Dessutom är symptomen ganska karaktäristiska, som sagt.

Går de inte ut med att det är botulism ganska snart så är det nåt annat!
Citera
2023-10-19, 12:02
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Absolut, det är så svensk sjukvård fungerar. Sjukhuset får en påse pengar som klinikerna får slåss om och när pengarna är slut låter vi cancerpatienter dö.

Rasism och lågt IQ är verkligen bästa kompisar.
Annars säger ju vetenskapen att eritreaner har ett snitt IQ på 68.77, gissningsvis är det den muslimska delen som genom klan- och kusingifte drar ner statistiken. De kan alltså vara ännu dummare.
Citera
2023-10-19, 12:11
Medlem
Nyheter säger att polisen har säkrat flera föremål i bostaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här