Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Så, då har de dummaste lotterispelarna lämnat tråden (antar jag?) och är väl fullt upptagna med att försöka få frugan att inte skilja sig.
Stockholm BR - centrum för den här böndernas bubbla - har nu, som alla med ett halvt huvud förstod att den skulle göra under hösten, brytit under botten och letar således en ny sådan.
Det intressanta är fortsatt att det bör finnas en gräns priserna inte "kan" gå under. Med "kan" menas då att hela marknaden rasar ihop som ett korthus, imploderar totalt. Alternativt att detta krishanteras på något sätt; förslagsvis med att staten börjar ta över fodringar, eftersom detta vore statens våta dröm och den skulle då ha en opportunistisk möjlighet att övertyga den världsunikt korkade svensken att staten gör detta för att den är god och vill folk väl.
Jag gissar att en sådan gräns ligger redan kring 37ksek/kvm. Idag är vi nära 40ksek/kvm (och egentligen markant under detta eftersom avsluten uteblir vilket betyder att marknadspriserna ligger lägre än de siffror vi får fram idag). I sådant fall är vi bara 7-8% prisfall från att Sverige blir officiellt kommunistiskt (som troligast utfall - ett annat utfall är såklart att en jävla massa skit likvideras och massa BR blir värda 0 eller värre, men känns tveksamt).
Därav intresset. Antar dock att det finns ett tråkigare scenario också, att hela marknaden tragglar på kring 37ksek/kvm nominellt, väldigt få bostäder byter ägare, Sveriges ekonomi stagnerar totalt och Stockholm blir mer och mer av ett grått skithål för varje år som går. Det vore det absolut sämsta eftersom det inte ens är underhållande.
Men men, helt oavsett måste det då först ned en bit till och vi vet ju inte vart marknaden plockar upp priserna idag.
Nja, du får nog visa varför det vid ditt siffermagiska 37k/kvm skulle implodera. Jag ser inte riktigt mekanismerna. Men jag är inte lika långt ut på spektrat som du heller iofs.
40 k/kvm låter billigt i Stockholm, tror inte ens Lava kan bygga så billigt.