2023-10-18, 11:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det förstås, det var väl någon bot som skrev det åt dig och du kan då inte ta ansvar för det.
Förståeligt.
Men din sc-nt-l-g-sk- gubbe, jag skrev, men din kassa innantilläsning...
Citera
2023-10-18, 12:56
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Om ingen objektiv, verklig moral existerar så är livet bara en kamp för den starkes rätt, utan en bakomliggande standard.

”Den starkes rätt” pekar på en princip som egentligen är i spel på olika nivåer. Introduktionen av Gud flyttade bara spelet till en högre nivå och gjorde det möjligt att samarbeta i stor skala för att bygga civilisationer.
”Den starkes rätt” manifesterar sig då i kampen mellan civilisationer, och moralen blir avgörande för civilisationens överlevnad.
Moralen är liksom kampen om överlevnad något verkligt i ljuset av detta. En underliggande princip som människan upptäcker och lär sig att följa.
Citera
2023-10-18, 17:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men din sc-nt-l-g-sk- gubbe, jag skrev, men din kassa innantilläsning...

Menar du att du inte skrev följande?

Citat:
Men alltså, din scientologgubbe, inte för att du längre förtjänar att man förklarar saker för dig, men jag skrev ju att ordet רצח (rāṣaḥ), som används i 5. budet, används om mord och dråp. Så här skrev jag:

"Verbet i 5. budet är רצח rāṣaḥ: "mörda", "dräpa" "

Enbart "mord" är alltså inte hela betydelsen, det skriver du ju själv och till och med betonar att du skrev det själv.
Senast redigerad av Smeso 2023-10-18 kl. 17:12.
Citera
2023-10-18, 17:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Menar du att du inte skrev följande?
Enbart "mord" är alltså inte hela betydelsen, det skriver du ju själv och till och med betonar att du skrev det själv.
Jag har redan sagt att jag skrev det men också att du förvränger det för att du inte kan läsa innantill.
Du kan plädera för översättningen "Du ska varken mörda eller dräpa" för 5. budet om det är det du har problem med (men ditt problem är eg. att du är en scientologiskt störd apostatgubbe).
Fast står att "Du ska inte döda" täcker för mycket mark semantiskt.
Citera
2023-10-18, 18:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har redan sagt att jag skrev det men också att du förvränger det för att du inte kan läsa innantill.
Du kan plädera för översättningen "Du ska varken mörda eller dräpa" för 5. budet om det är det du har problem med (men ditt problem är eg. att du är en scientologiskt störd apostatgubbe).
Fast står att "Du ska inte döda" täcker för mycket mark semantiskt.

Just det, och jag säger att du skall icke mörda täcker för lite.
Vad är det som är så svårt att förstå med det?
Citera
2023-10-18, 18:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Just det, och jag säger att du skall icke mörda täcker för lite.
Vad är det som är så svårt att förstå med det?
Falske gubbe, du skrev så här (#1266):
""Budet lyder faktiskt ”Du skall inte döda”, inte "Du skall inte mörda""
Senast redigerad av Calovius 2023-10-18 kl. 18:38.
Citera
2023-10-18, 19:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Våld är nödvändigt på alla platser i naturen. De goda nyheterna är att människan har möjligheten att anamma en attityd som bejakar krig och död, det ser vi inte minst på våra germanska förfäder. Alla stora samhällen är byggda på stora män som inte bryr sig om moral, utan snarare om effektivitet och en obeveklig vilja att bevara det som är skönt, och utrota det som är fult och sjukt.

Du har en naiv syn på brottslighet. Vi kan redan stoppa all brottslighet inom en veckas tid. Anledningen till att vi inte gör det är att de riktiga brottslingarna redan sitter på tronen. Och ingen tron erövrades någonsin utan ett blodbad. De riktiga skurkarna förgiftar världen och försöker forma den i deras avbild, till deras fördel. Men det är bra. Ju mer korrupt och äcklig en fiende är, desto mer tillfredsställande är det att förinta honom.

Eftersom konflikt är oundvikligt så är det rätt att börja njuta av det.
De män som byggde det västerländska samhället har aldrig släppt ifrån sig makten utan sitter ohotade på sin tron och tar vara på sina egna intressen. Och brottslingar är de inte eftersom de står över sin lag, den lag som är vårt översta tak men deras eget solida golv. Och deras furste är en dråpare och en lögnare.
Citera
2023-10-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De män som byggde det västerländska samhället har aldrig släppt ifrån sig makten utan sitter ohotade på sin tron och tar vara på sina egna intressen. Och brottslingar är de inte eftersom de står över sin lag, den lag som är vårt översta tak men deras eget solida golv. Och deras furste är en dråpare och en lögnare.

Vi kan med 100% säkerhet säga att dessa män inte är nazister, åtminstone. Eftersom propagandamaskinen demoniserar nazister och upphöjer...
Citera
2023-10-18, 21:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vi kan med 100% säkerhet säga att dessa män inte är nazister, åtminstone. Eftersom propagandamaskinen demoniserar nazister och upphöjer...
Nazism är ett ord som är hundra år gammalt men ett sinnestillstånd som är tusentals år gammalt. Djävulens värld kan inte världsförbättrare rå på.
Citera
2023-10-18, 21:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Falske gubbe, du skrev så här (#1266):
""Budet lyder faktiskt ”Du skall inte döda”, inte "Du skall inte mörda""

Just det. Så lyder det på svenska, och det var på svenska du skrev, utan någon som helst hänvisning till hebreiskan eller ens vilken version av svensk översättning som du hade citerat.

Jag, å andra sidan, citerade från Nya Levande Bibeln, även om jag inte heller skrev varifrån jag hade hämtat citatet.

Hur som helst så är "mörda" en översättning som inte inkluderar "dräpa" och i den bemärkelsen är "döda" en mycket bättre översättning eftersom den inkluderar allt som den hebreiska termen inkluderar, (även om den är lite bredare). Att "döda" är bredare är i sig inte alls ett problem eftersom att ta någons liv inte borde vara tillåtet, oavsett hur, även om du tydligen inte delar den åsikten.
Citera
2023-10-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nazism är ett ord som är hundra år gammalt men ett sinnestillstånd som är tusentals år gammalt. Djävulens värld kan inte världsförbättrare rå på.

Vilken grupp av människor upphöjs av propagandamaskinen?
Citera
2023-10-18, 22:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vilken grupp av människor upphöjs av propagandamaskinen?
Det beror på djävulens tillfälliga önskningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in