Citat:
Ang fetat. Det finns ju inget.Jag tror det där ”behovet av framförhållning” har varit ett verktyg som Maja använts sig av när hon inte har haft lust med nåt. Det är en jättebra ursäkt att vifta med närhelst nåt trist ska göras. Sjukdomsvinst.
Om Johanna har köpt Majas ”trauman” så har jag svårt att se att hon skulle bete sig dominerande på ett otrevligt sätt mot Maja. Säkert energiskt pådrivande och enveten när hon velat något, för det ligger i hennes natur. Så är hon mot alla.
Den sidan av Johanna verkar folk ha uppskattat mycket, den verkar inte ha varit ett problem. Den sidan har gett henne kompisar. Det är den hetlevrade och tjafsande sidan av Johanna som gjort att hon förlorat kompisar. Som inte kan släppa, som ältar oförrätter.
När Tove är död är det Johanna som tar alla beslut och driver på vad som ska göras, för både sin egen och Majas del. Men hon gör också det mesta och det otrevligaste själv, hon sparar Maja. Det tror jag är de vanliga rollerna de har haft i sin relation.
Om Johanna har köpt Majas ”trauman” så har jag svårt att se att hon skulle bete sig dominerande på ett otrevligt sätt mot Maja. Säkert energiskt pådrivande och enveten när hon velat något, för det ligger i hennes natur. Så är hon mot alla.
Den sidan av Johanna verkar folk ha uppskattat mycket, den verkar inte ha varit ett problem. Den sidan har gett henne kompisar. Det är den hetlevrade och tjafsande sidan av Johanna som gjort att hon förlorat kompisar. Som inte kan släppa, som ältar oförrätter.
När Tove är död är det Johanna som tar alla beslut och driver på vad som ska göras, för både sin egen och Majas del. Men hon gör också det mesta och det otrevligaste själv, hon sparar Maja. Det tror jag är de vanliga rollerna de har haft i sin relation.
Maja nämner öht aldrig att hon varit dum mot henne.
Jämfört med andra som hamnat i onåd har hon höjts till skyarna.
Hon har varit hennes trygghet tycker hon.
Om det funnits nåt likt en dålig relation som inkluderar förtryck hade hon garanterat levererat detta.
Det handlar absolut inte bara om underdånig - för M kan säga ifrån.
Att sen M flyter med som en amöba är en sak och helt förväntat via sin mer introverta personlighet.
Det är som sagt helt paradoxalt att J plötsligt orkar med en sjukdomsalstrande gnällspik som Maja.
Som uppenbart beklagar sig om och om igen.
Då undrar jag varför sker denna metamorfos hos J (och som garanterat är en faktor att de kuggar ihop).
Ända bort i TR står bilden fast.
"M: Eh.. Men Asså hon var min allra bästa vän och... eh.. Nämen alltså hon.. eh... Hon lyfte upp mig och gav mig självförtroende.. Och hon är den allra första vännen som jag har känt alltså verkligen ser mig och sådär."
"Kände du dig trygg med någon annan person?
M: Ja, Johanna.
C: Så du kände dig trygg med Johanna?
M: Ja. "
Att Johanna är överenergisk, påhittig, driftig och fixare har Maja gillat.
Att hon är utomordentligt galen ang att hämnas har Maja haft överseende med.
Hon har verkligen levererat och gjort en bra insats. En mycket skärpt advokat. Att få in Anders Eriksson är ju ett riktigt schackdrag av henne som sått så mycket tvivel och haft inverkan både för JJ och MH. Genialiskt rent ut sagt. Även Gillberg MH advokat gjorde ju en helt lysande insats men han vill jag inte ha med mig hem haha!