2023-10-18, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ryssland är för stort för att besegras i grunden. Faller Ryssland dras vi med i fallet. Fatta det! Lär av historien! Lär av Karl XII, lär av Napoleon, Lär av Hitler! Alla trodde de kunde besegra Ryssland.
Under WW2 tog Ryssland Ukraina, Polen, Baltländerna, Rumänien och Ungern på ett år. Idag har de tagit typ 10% av Ukraina på lite drygt ett och ett halvt år.

Dessutom är en överväldigande majoritet av Rysslands befolkning lokaliserad på ca 20% av arean. Man behöver inte inta hela Grönland för att besegra Danmark. Tar du Moskva och St Petersburg med omgivande städer så är de körda.

Ryssland har med stor framgång använt den brända jordens taktik, något som inte alls skulle vara lika effektivt idag. Numera är det inte hundratusentals infanterister som marscherar till fots och måste skaffa egen mat. Förutsättningarna idag är helt annorlunda. Skulle man gå mot Moskva skulle det vara med betydligt färre soldater och med mycket bättre logistik.

Skulle säga att Rysslands militära storhetstid är över. Idag är det viktigare med modern utrustning än manskap i överflöd. Om Europa och USA skulle få för sig att inta Moskva är det enbart kärnvapen som hade kunnat sätta rejäla käppar i hjulet för den planen.
Citera
2023-10-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ukrainska försvarsdepartementet bekräftar att ytterligare en rysk SU-25 attack jet blev nedskjuten öster om Novoprokivka, Zaphoritziya region.

Och nu kommer det uppgifter om att de precis downat ett till Su-25 i Khersonregionen.
Citera
2023-10-18, 18:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du kan ha rätt. Men ganska risky business att provtrycka detta. Och om vi gör det hoppas jag verkligen att Erdogan inte hunnit ratificera Sveriges NATO-anslutning. Vet inte hur det är med dig men jag vill inte dö för det här och vill inte att mina barn dör för det här. Faktum är att jag vill inte ens bli fattig för det här. Jag står inte på Ryssland sida jag är bara mot själva kriget och ser att vi kört ett för högt spel där vi provocerat ryssen. Ger du mig ett val att utan risk ”göra oss av” med Putin och Ryssland så tar jag det direkt. Men nu finns tyvärr något som kallas verklighet som otroligt många av er verkar ha svårt att förhålla er till.

Vilkeyt bullskit.
Vi har fått företag att investera i ryssland, tex IKEA som hade problem i startfasen då de inte ville betala mutor,
Vi hjade militärövningar med ryssland som partnerskap i Nato.

Tänk om Putin inte hader skickat in sina "gröna små män" hade affärerna pågått än.
Putins planer innehöll inget om förtroende med Europa.

Vi försökte inlemma ryssland i den europeiska handeln. Men Putin visste bättre.
Citera
2023-10-18, 18:15
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
De slogs på bortaplan. Ukraina slåss på hemmaplan, nu är det ryssarna som har bortaplan.

Jo fast nu var ju detta ett svar på att ”besegra hela Ryssland i grunden” så antar att det då betyder hemmaplan för ryssen.
Citera
2023-10-18, 18:17
Medlem
Taggads avatar
Förödande för ryska styrkorna, njurbart för dom Ukrainska. 🇺🇦
Citat:
ISW: ATACMS väcker rädsla på ryska internet
Det råder utbredd rädsla i den ryska internetsfären efter att Ukraina för första gången använt den amerikanska långdistansroboten ATACMS mot ryska mål, skriver tankesmedjan ISW i sin senaste lägesanalys.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-october-17-2023
Citera
2023-10-18, 18:21
Medlem
Citat:
Jo fast nu var ju detta ett svar på att ”besegra hela Ryssland i grunden” så antar att det då betyder hemmaplan för ryssen.

Jag tror inte att Ukraina har något som helst intresse av att invadera Ryssland. Det är bara ryssar som tänker så.
Citera
2023-10-18, 18:27
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Utsikterna till en varaktig fred är betydligt ljusare om Ryssland besegras i grunden.

Din förmåga att sticka en offerkofta och missförstå är makalös.
Förtydligande: Utsikterna till en varaktig fred (för Ukraina) är att Ryssland besegras i grunden (dvs att Ryssland dräneras militärt på sitt våldskapital att de inte längre förmår att varken plåga Ukraina eller behålla vad de har stulit).
Citera
2023-10-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ryssland är för stort för att besegras i grunden. Faller Ryssland dras vi med i fallet. Fatta det! Lär av historien! Lär av Karl XII, lär av Napoleon, Lär av Hitler! Alla trodde de kunde besegra Ryssland.

Finns en stor skillnad. Alla du nämner försökte invadera Ryssland. Hur mycket anser du att Ukraina invaderar Ryssland?
Hur är det med historiekunskaperna egentligen?
Citera
2023-10-18, 18:50
Medlem
Citat:
Normalt sett är jag för NATO-medlemskap men lite osäker nu när fanskapet Biden är president. Det känns liksom inte tryggt om ni fattar vad jag menar.

Normalt sett var en majoritet i Sverige mot medlemskap. Men med Putin blev det illa tvunget.
Citera
2023-10-18, 18:53
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, kort som fan han inväntar konfirmering på de flesta händelser.

Citat:
Uppdateringen 18.10.2023. Det har skett en hel del på fronterna men jag inväntar officiell bekräftelse på landstigningen, på avancemangen vid Verboe och Klishchiivka samt tillbakaslagandet av turisternas offensiver. Fram till dess en rapportering av de senaste bråda dagarna.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-10-18, 19:05
Medlem
Citat:
Faktiskt inte sett den även om jag hört talas om den. Tack för tipset! Kan vi inte alla enas om att se den så fortsätter vi diskussionen efteråt?

Bara så ni förstår, innan invasionen så var ju inte det här ett ”Ryss-narrativ” utan åtskilliga dokumentärer tog upp problem i Ukraina som nationalism (nazism), att väst använder Ukraina som proxy etc. Alla minns vi väl Victoria Nuland på Maidan? Även i USA så är det många som ifrågasätter det rådande narrativet som nog får ses som ett ”Biden narrativ”. USAs mest korrupte president genom tiderna. Den demokratiske utmanare RFK och Trump står t.ex. inte helt bakom Biden-narrativet. Har med er det och att det inte existerar ett lika likriktat land i världen som Sverige (98% står bakom Ukraina). Att det ser ut så är att vi är lätt världsmästare i Russofobi sedan 1600-talet.

RFK med ett annat narrativ: https://www.instagram.com/reel/CwVOYthNbRX/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Det är möjligt att du inte har sett den men du har tidigare torgfört den som ett ”facit” om hur det gick till under Maidan.

På den tiden försökte du ju smyga runt med alla möjliga argument för att inte bli avslöjad som ett rysstroll. Till slut avslöjade vi dig och plötsligt blev du ”neutral”.

Jag med flera har ju konstaterat att din ringa läsförståelse, i kombination med din tro på Oliver Stone, har mynnat i flera feltolkningar av Minskavtalet.
Om jag inte minns fel bröt väl Ryssland avtalet redan i punkt 1?
Citera
2023-10-18, 19:17
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Och nu kommer det uppgifter om att de precis downat ett till Su-25 i Khersonregionen.

Undrar om det är robot 70 som glänser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in