2023-10-17, 17:33
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vilken skiva skall man börja med ifall man skulle ta & ge Sonata Arctica en chans?
Eller är bandet en ren Stratovarius kopia?

Ecliptica eller Silence. Den senare är min favorit.

Om de nu skulle vara en Stratovariuskopia, vad har det att göra med huruvida du skulle ge dem en chans eller inte?
Citera
2023-10-17, 21:40
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ecliptica eller Silence. Den senare är min favorit.

Om de nu skulle vara en Stratovariuskopia, vad har det att göra med huruvida du skulle ge dem en chans eller inte?

Menade inte så men varje gång man nämner Sonata Arctica så kommer Stratovarius upp.
Men jag får ta och ge nya skivan en lyssning på Spotify med tiden
Citera
2023-10-17, 21:43
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Menade inte så men varje gång man nämner Sonata Arctica så kommer Stratovarius upp.
Men jag får ta och ge nya skivan en lyssning på Spotify med tiden

Okej. Ja, men det är ju inte så konstigt. Stratovarius var ju med och la grunden till den europeiska power metallens återkomst på 90-talet. Kommer man från Finland och spelar den typen av metal har man ju ofta ett distinkt suomisound (jag tänker på keyboarden), vilket gör det lättare att dra såna paralleller.

Om du med nya skivan menar den senaste (Talviyö) kan du nog skippa det och välja något tidigare alster i diskografin ... allt de släppte mellan 1999 och 2004, till exempel. Även Pariah's Child (2014) är grym, tycker jag.
Citera
2023-10-17, 21:55
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Okej. Ja, men det är ju inte så konstigt. Stratovarius var ju med och la grunden till den europeiska power metallens återkomst på 90-talet. Kommer man från Finland och spelar den typen av metal har man ju ofta ett distinkt suomisound (jag tänker på keyboarden), vilket gör det lättare att dra såna paralleller.

Om du med nya skivan menar den senaste (Talviyö) kan du nog skippa det och välja något tidigare alster i diskografin ... allt de släppte mellan 1999 och 2004, till exempel. Även Pariah's Child (2014) är grym, tycker jag.

Deras akustiska skivor
Acoustic Adventures – Volume One
Acoustic Adventures – Volume Two (2022)

är det något att ha eller ska man börja med allt de släppte mellan 1999 och 2004, ?
Citera
2023-10-18, 15:44
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Deras akustiska skivor

är det något att ha eller ska man börja med allt de släppte mellan 1999 och 2004, ?

Jag skrev just att du kunde börja med allt de släppte mellan 1999 och 2004. Driver du med mig?
Citera
2023-10-18, 18:28
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Jag skrev just att du kunde börja med allt de släppte mellan 1999 och 2004. Driver du med mig?

Det blev lite galet när jag skulle formulera mig.
Menade att jag får ta och lyssna på tipsen av de skivorna.
Ska bli intressant att upptäcka ny musik för mig

Börjar med nyversionen av skivan Ecliptica
https://open.spotify.com/album/329NA...Q9-tVpBUaO-K4g
Senast redigerad av Rebali179 2023-10-18 kl. 19:09.
Citera
2023-10-18, 19:38
Medlem
Rebali179s avatar
Ecliptica gav mig verkligen mersmak för bandet.
Visste inte att Loudwire rankade skivan 2017 som det 16:e bästa power metal-albumet genom tiderna.
Blir nog ett par genomlyssningar till ikväll.

Silence
https://open.spotify.com/album/0XQta...RwW1tPccjBRRsg

Den kan vissa stunder vara ett lite strå vassare än Ecliptica
Men det är kanske en smaksak.
Senast redigerad av Rebali179 2023-10-18 kl. 19:56.
Citera
2023-10-18, 20:21
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Ecliptica gav mig verkligen mersmak för bandet.
Visste inte att Loudwire rankade skivan 2017 som det 16:e bästa power metal-albumet genom tiderna.
Blir nog ett par genomlyssningar till ikväll.

Silence
https://open.spotify.com/album/0XQta...RwW1tPccjBRRsg

Den kan vissa stunder vara ett lite strå vassare än Ecliptica
Men det är kanske en smaksak.

Det är absolut en smaksak. Jag köpte Ecliptica samma år som den kom och tycker inte att bandet kunnat slå den ännu. Håll dig för övrigt undan från nyinspelningen, den är verkligen inte lika bra.

Winterheart's Guild är, enligt mig, bandets näst bästa skiva. Jens Johansson bevisar, som vanligt, att han är bäst i världen på låtarna han gästar på.
Citera
2023-10-24, 18:30
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Deras akustiska skivor

Dessa två akustiska verk är bland det bästa som släppts i musikväg. Någonsin.
Citera
2023-11-24, 19:05
Medlem
NoTruces avatar
Ny platta 8:e mars 2024. Clear Cold Beyond heter den, och här verkar bandet återgå lite till sina rötter. Första singeln "First In Line" är redan släppt, och den 8:e december kommer "A Monster Only You Can See".

Omslaget kan beskådas här.
Citera
2024-02-11, 18:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Sonata Arctica-killarna förklarar återgången till den gamla stilen i en video (18 jan.).

- YT-länk till "About their return to power metal"

Kommande albumet "Clear Cold Beyond" är ute om en månad. De akustiska skivorna överträffar man inte så enkelt men förhoppningar om ett nytt lyckat album kan man alltid ha.
Citera
2024-03-31, 16:04
Medlem
NoTruces avatar
Nu är nya plattan ute. Vad tycker ni? Jag måste säga att jag är mycket positivt överraskad. Snacka om att gå "back to the roots". Det här har man längtat efter. Inte en, inte två, men TRE snabba smällkarameller i följd öppnar skivan. "First In Line", "California" och "Shah Mat". "California" är sjukt trallig med en skruvad text som känns extremt tonykakkosk. "Shah Mat" kan vara den bästa låten de gjort sen "Weballergy". Jag skojar inte. De där varma harmonierna i refrängen gjorde mig fan nästan tårögd.

Även de mörkare, progressivare och långsammare låtarna fungerar bra. "Dark Empath" har ett parti runt treminuterssnåret när en änglakör dyker upp. Sjukt snyggt. "Cure For Everything" och "A Monster Only You Can't See" drar upp tempot igen och är riktigt klatschiga. Särskilt den senare hade passat bra på Pariah's Child (deras bästa släpp på 10-talet). Kakko briljerar återigen med sina textrader (asshole!).

Slutligen skulle jag vilja nämna balladen "The Best Things". Kanske lökig som fan, men det skiter jag i. Ska det vara lökigt ska det vara ordentligt! Catchy och ett utmärkt tillfälle att ta fram tändaren (gör folk fortfarande sånt? Det är väl bara mobilhelvetena som ska upp och filma nuförtiden?).

Sammantaget seglar Clear Cold Beyond upp jämsides med nämnda PC, men även Winterheart's Guild och Reckoning Night. Ja, jag är seriös. Till Eclipticas och Silences nivå når den inte upp, men det är å andra sidan omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in