2023-10-18, 14:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Då säger jag väl 2 års fängelse eftersom du alltid värdesätter prestige när vi diskuterar :-)

Jag fick allt intrycket att det var tvärtom jag. Det är helt ok för mig vare sig om du vill tro 1,5 eller 2 år eller om du vill inkludera 1,5 år i "omkring 2 år", det skrev jag ju till och med.
Är det inte ok att tycka att det är att tänja "omkring 2 år", att ta med 1,5 år det?

Citat:
Men rekvisitet "särskild hänsynslöshet" finns ju med i lagtexten - och när man skall gå djupare in på vad det kan innebära så måste man ju leta i förarbetena. Så jag tror nog inte detta skall vara allt för svårt att få till. Skall vi fortsätta prata förarbeten så var en del i att brottet Grovt gravfridsbrott (med högre straffskala än föregångaren) instiftades att man ville ha en skärpt syn på anhörigas lidande. Ser man då till Tove-fallet så innebar gravfridsbrottet att Tove var borta i 3 veckor där de anhöriga kände djup oro, ovisshet och maktlöshet - då man inte hade en aning om vart Tove fanns och om hon fortfarande var vid liv.

Men-men, vi får se...

Svårt att få till är det inte, det är bara att göra den tolkningen och värderingen, att Maja har begått gärningen råder det inget tvivel kring.

Att Johanna gjort sig skyldig till grovt gravfridsbrott råder det för mig ingen tvekan om. Problemet med argumentationen ovan är att du drar både Johanna och Maja över samma kam. Det är lite som att bara beskriva att Tove blivit mördad och därmed mena att Maja är skyldig till mord. Man måste också se till respektives delaktighet i brottet. I mordet var Maja inte delaktig alls, i gravfridsbrottet var hon betydligt mindre delaktig än Johanna.

Likställer man Majas del i gärningen med Johannas del i gärningen, mot bakgrunden av de anhörigas lidande, så visst, då är Majas del i brottet lika straffvärt som Johannas. Men jag tycker inte att det är så enkelt.

Förarbetena säger att ett undanskaffande av kroppen skall kunna innebära grovt brott. Som jag skrev så öppnar det upp för en tolkning, det står inte att det alltid utgör grovt brott, och det kom inte, som andra detaljerade gärningar, med i lagtexten.

Jag har enormt svårt att tro att någon domstol kommer att mäta ut straff baserat på hur länge en kropp varit försvunnen. Det är gärningen och uppsåtet som avgöra, inte om det tog 3 dagar, 3 veckor eller 3 år för polisen att finna kroppen.

Därtill är det viktigt att notera att om polisen pejlat Johannas telefon lika snabbt som de pejlade Toves telefon, så hade de hittat Toves kropp inom ett par dagar. Ty, redan på måndagsförmiddagen, eller om det till och med var söndagskvällen, minns inte exakt, hade man informationen om Toves mobils rörelser till donken. Maja skall inte straffas för polisens tillkortakommanden, och det är just därför straff inte mäts ut på det viset.
Citera
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Inte heller är jag övertygad om att hon var medveten om att det var ett brott att flytta en död kropp.
Icke desto mindre en brottslig handling!

Du tror alltså att Maja döms för grovt brott, alternativt får max-straff för brott av normalgraden.
Det tror inte jag.
Jag tror att hon inte får mer än 1.5 år.

Har Maja en utvecklingsstörning enligt dig?

Jag tror nog att hon visste vad hon gjorde och sen ljög hon som en gängkriminell, det är bedrövligt att det inte går att bevisa att hon höll fast Toves armar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Maja har gjort sig skyldig till en enda sak i det här. Att medverka till flyttningen av kroppen på grund av rädsla för Johanna. Här duger det inte att hävda rädsla för hon skulle dragit sig ur och anmält detta omgående. Dock lättare sagt än gjort när du är i klorna på en personlighet som JJ. Ev skall det anses som en förmildrande omständighet men inget jag känner mig nödgad att driva. På denna punkten ska hon dömas. Ett brott hon sannolikt redan avtjänat.

Där upphör alla andra misstankar gällande Maja. Hon går fri från den hemska dom som vilat över henne och det känns tryggt. Nu saknas lite ekonomisk kompensation för henne också för att det skall anses helt återställt ur de aspekterna. Utöver det så kommer hon behöva stöd och psykologhjälp för att sortera sina tankar och komma vidare från detta fasansfulla drev åklagare Rullman startat mot henne. Skrämmande hur Rullman och framförallt Eksjö TR hanterat ärendet. De borde skämmas!

Det där med polisen och glassen fattade jag inte. Jag skulle väl aldrig bjuda en polis på glass förstår du väl din knäppis.

Svar på inlägg 96870:

Nej, han häktades för Grovt gravfridsbrott (och Brott mot griftefriden)... https://www.aklagare.se/nyheter-pres...d-har-haktats/

Att hålla skenet uppe att hon lever är inte brottsligt och har heller inte angetts som en försvårande omständighet i gravfridsdelen. Främst är det ju den otroligt långa tid som kroppen förvarades i frysen som gör att detta bedömdes som ett grovt gravfridsbrott. Jämför då det med det grova gravfridsbrottet i Tove-fallet som föranleddes av ett mord och därefter genomfördes för att förstöra bevis, dölja brott och försvåra utredningen - så håller du nog med om vilket av respektive brott som är allvarligast.

Gällande J.J så håller jag med att hon borde landa runt maxstraffet, dvs 3-4 år. Det enda jag kan tänka mig skulle vara en anledning "att spara på maxstraffet" skulle väl vara för groteska handlingar som t ex styckning, nekrofili eller kannibalism.

Nej, givetvis inte. Men skulle hon ha häktats för Gravfridsbrott (normalgraden eller grovt brott) i detta fallet så skulle hon ju fått restriktioner oavsett. Sedan om hon skulle fått kvarbli i häkte processen ut, det vet ju ingen. Sedan är ju detta scenario väldigt hypotetiskt för hade man från början vetat att M.H deltagit endast genom att göra sig av med kroppen, så hade man troligen begärt henne häktad för Skyddande av brottsling istället/alternativt - och då hade ju detta inte ens handlat om Gravfridsbrott.

"Så får vi se sedan vem som hade rätt när det beger sig" - Nej du! Jag kommer varken ha rätt eller fel oavsett hur detta slutar. För jag har bara refererat till lagtexten som visar att bägge möjligheterna fortfarande finns beroende på JK:s tolkning/bedömning och jag har skrivit att det är "öppet race" i denna frågan. Anledningen till att jag gav mig in i detta var att "ta ned" eran diskussion och förklara att ingen på förhand kan säga hur det kommer att bli, eftersom lagen/praxis gör båda alternativen möjliga. Det jag därefter skrev var bara en analys över hur jag tänker att JK kan komma att resonera :-)

Läs: (FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-10-18, 14:27
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Mycket diskussioner om M.H ev. skadestånd nu. Så här ser lagen och min egen analys ut:

En fråga till dig. Maja dömdes till 130.000k i skadestånd till Ts anhöriga i TR. Och Gillberg sa i HR att han inte hade någon invändning mot detta. Borde inte summan minska om Maja nu frikänns för mordet? Jag fattar inte varför Gillberg yrkade på ett lägre skadestånd ochså?
Citera
2023-10-18, 14:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Mitt Intryck är att rätten själva var osäkra då de bad åklagaren att förtydliga vilka skador som Maja åsamkat kroppen. Svårt att förutsäga om det landar på grovt eller inte.

Ja, i just den delen gällande skador så medgav åklagaren i princip att Maja inte uppsåtligen skadat Toves döda kropp. Han hänvisade egentligen bara till att vissa skador kan ha uppkommit i samband med transporten.

Jag vet att det spekulerats i tråden om att skador på Toves huvud när Johanna drog henne över gruset. Men det finns väl inga sådana skador upptagna i rättsläkarens protokoll vad jag kan påminna mig. Alla post mortem skador i rättsläkarprotokollet gäller väl sådana skador som mest sannolikt uppkommit efter att Toves kropp hamnat på dumpningsplatsen.
Citera
2023-10-18, 14:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Har Maja en utvecklingsstörning enligt dig?

Nej, men jag börjar snart tro att du har det. Din argumentation verkar vara att inte alla som är medvetna om hela Sveriges Rikes Lag är utvecklingsstörda.

Jag å min sida tvivlar inte ett dugg på att det kan vara så att Maja inte hade en aning om att det var ett brott att flytta en död kropp. Hon kanske inte hade insett det ens när hon berättade om vad som hade hänt den där natten.
Citera
2023-10-18, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skulle tippa att det inte ligger fjärran att han fått onda ögat på sig i klass med föräldrarna.

Det är inte värst svårt att följa den röda tråden.

▪️Maja tyckte inte att föräldrarna skulle ha koll på henne.
▪️Hon beklagade sig och ansåg att J bekräftande hennes åsikt.
▪️Maja kallar hemmet för fängelse till deras väninna M*rjam.
▪️När föräldrarna frågade Maja olika saker så blev hon arg och säger att det snarare förde henne närmare Johanna.

◾Hennes bror har bott i Gtbg men flyttade tillbaks till föräldrahemmet våren 2022.
Han är jämngammal med J och har varit i samma arbetslag som henne på högstadiet.

Han beskriver att han och Maja inte är jättetighta, att han inte skulle vända sig till henne i förtroende och att de är olika som personer. Att M är mer extrovert.

" Han har hört talas om att det har varit kiv i Majas kompisgäng. Vad det handlat om eller vilka som varit osams vet han inte. Han säger att han och Maja inte är jättetighta. Om han har
problem med exempelvis tjejer och vill prata med någon om problemen är det inte Maja han
skulle välja att tala med. Han beskriver sig som att han är en person som behåller det för sig
själv. Lite introvert kanske. Maja säger han är tvärtom glad sprallig, utåtriktad extrovert."

◾Maja säger att de är olika och att de inte går så bra ihop. I stort sett allt hon tyckt om sin bror har hon pratat med Johanna om.
Hon har alltså beklagat sig. Likt som hon gjort om föräldrarna:

" Det alltså jag går, alltså min bror, alltså vi är väldigt olika och går inte alltid ihop så bra och ja, alltså man bråkar ju med sin familj ibland och så där. Och jag har ventilerat med henne om ja det mesta liksom som jag har känt och upplevt och så där (..) "

Majas bror har sagt till föräldrarna att J inte var bra sällskap.

Majas mor om att J dumpat vänner:

(...) Vi har frågat Maja om det men hon försvarar Johanna. Hon säger att vi inte förstår.
I, Majas storebror, är lika gammal som Johanna. Han har sagt att Johanna inte är bra för Maja.
Alla tycker att hon är lite märklig, hon gör sig ovän med många."

Det ligger inte fjärran att tro att han upplevdes som ett hot mot den patologiska konstellationen och inte sågs med blida ögon.
Det är min bild också. Storebrodern känns mer vuxen och ansvarstagande, typ 10 år äldre och inte bara 2 år äldre. Han har säkert hört en del på stan om Johanna och Maja via kompisar, inte odelat positiva saker. Det är tjafs, fester, sprit, droger och tillfälliga KKs. Skvallret brukar ha vingar på småorter. Har han inte hört det själv så har han en flickvän som säkert hört och fört vidare till honom. Det är inte svårt att se framför sig att han kan ha både konfronterat Maja med detta och pratat med sina föräldrar om vad som sägs på stan. Då har han garanterat fått onda ögat av Maja och Johanna.
Citera
2023-10-18, 14:37
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Nej, men jag börjar snart tro att du har det. Din argumentation verkar vara att inte alla som är medvetna om hela Sveriges Rikes Lag är utvecklingsstörda.

Jag å min sida tvivlar inte ett dugg på att det kan vara så att Maja inte hade en aning om att det var ett brott att flytta en död kropp. Hon kanske inte hade insett det ens när hon berättade om vad som hade hänt den där natten.

Det kan jag lova dig att förhörsledarna upplyste Maja om..😂😂😂
Citera
2023-10-18, 14:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hur menar du att det är en avhumanisering att göra skillnad på sina familjemedlemmar och andra människor? Är inte familjemedlemmar människor?
Fullt begripligt att du ställer dig frågande till den vantolkning som Sybel gjort då du nämnde hennes bror.
För att visa att hon har koll på vad det innebär.
Det går i tema "normalisering" som har döpts till "avhumanisering" av sybel:
Citat:
Sakta men säkert har hat och hämnd normaliserats på bekostnad av etik och moral. Och det är J som indoktrinerat M med sitt hat och sitt hämndbegär och avhumaniserat sina "offer". Avhumaniseringen framkommer på ett skrämmande sätt då M gör skillnad på mord på familjemedlemmar och andra människor, som Zurfaren påvisat.
Faktum är det ses att Maja opponerar sig mot mord. Hon har den kapaciteten. Hon begriper vad mord innebär.

Vad man också ser är att hon gör skillnad på vem som ska mördas.

Det är mindre noga med Tove, My, Js ex och fd väninnan.
Där slår hon aldrig bakut på samma sätt.

Jag nämnde nyss att misommarsexet borde brinna inne enligt J.
Men inte Majas KK. Han borde "bara" få bilen uppbränd.
Möjligt har Maja satt ner foten och vill behålla sitt KK likt sin bror?
Senast redigerad av develi 2023-10-18 kl. 14:45.
Citera
2023-10-18, 14:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det kan jag lova dig att förhörsledarna upplyste Maja om..😂😂😂

Ja, jag kollade upp saken, och det har hon blivit informerad om i början av november. Så då vet vi att Maja visste om att hon erkände brott när hon berättade om vad som hände den där natten.
Senast redigerad av flashmaner 2023-10-18 kl. 14:54.
Citera
2023-10-18, 14:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, jag kollade upp saken, och det har hon blivit informerad om. Så då vet vi att Maja visste om att hon erkände brott när hon berättade om vad som hände den där natten.

Aktbil 153 s 1110

"Det förklaras för Maja vad begreppet gravfridsbrott innebär."

Edit: Tvåa på pucken, du hann ändra.
Citera
2023-10-18, 14:55
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ja, jag kollade upp saken, och det har hon blivit informerad om. Så då vet vi att Maja visste om att hon erkände brott när hon berättade om vad som hände den där natten.

Men nu hittades Tove pga Johannas mobil, INTE för att Maja berättade vart dom dumpat och bränt Toves lik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in