2023-10-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Blev nyfiken på denne Jan Erik Wirén och han går ju ej att finna. Anledningen är att han är död:

Wirén, Jan-Erik Dag
Född: 1949-08-05
Avliden: 2002-04-04
Gravsatt: 2002-05-03

GAMLA KYRKOGÅRDEN AVD 1
Kvarter: 55
Gravplats: 0219
Hemort: Helga Trefaldighet
Gravplatsnummer: 0155 0219

Vart hittade du de där?
Kan man finna gamla domar på någon som är avliden?
Citera
2023-10-18, 10:10
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvaller123
Vart hittade du de där?
https://www.svenskagravar.se/

Absolut kan man få fram gamla domar, men det är lite besvärligt då man får ta reda var och när personen dömdes någonstans.
Citera
2023-10-20, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvaller123
Vart hittade du de där?

Börja med att ta reda på var personen bodde och/eller var skriven, och kolla vilken tingsrätt som gäller på den/de platserna. Det är väl smidigast.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Född i Uppsala 1949-08-05, tidvis skriven på Hamregården. Finns varken på Ratsit eller Mrkoll. Han tog för övrigt aldrig prästexamen.

https://tidningar.kb.se/?q=%22Jan-Erik%20Wir%C3%A9n%22

I en av träffarna i länken (Expressen 1993-09-24) framgår det att Wirén hade en "biltelefon" och att han fick en skyhög räkning från ett telefonsexföretag. Han förklarade sig med att han hade lånat ut telefonen.

""Så räkningen på 157 900 kronor hamnade hos ägaren och prästläraren Jan-Erik Wirén.

Prästläraren Jan-Erik Wirén lånade ut sin biltelefon. Sedan kom chocken går av en av företagets förinspelade sexlinjer. Dessutom slipper Jan-Erik Wirén att ... tyst? - Jag lovar ingenting, svarade Jan-Erik Wirén. Mitt främsta mål med

privat, vilket Jan-Erik Wirén fick reda på""
Citera
2023-10-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Börja med att ta reda på var personen bodde och/eller var skriven, och kolla vilken tingsrätt som gäller på den/de platserna. Det är väl smidigast.

I en av träffarna i länken (Expressen 1993-09-24) framgår det att Wirén hade en "biltelefon" och att han fick en skyhög räkning från ett telefonsexföretag. Han förklarade sig med att han hade lånat ut telefonen.

""Så räkningen på 157 900 kronor hamnade hos ägaren och prästläraren Jan-Erik Wirén.

Prästläraren Jan-Erik Wirén lånade ut sin biltelefon. Sedan kom chocken går av en av företagets förinspelade sexlinjer. Dessutom slipper Jan-Erik Wirén att ... tyst? - Jag lovar ingenting, svarade Jan-Erik Wirén. Mitt främsta mål med

privat, vilket Jan-Erik Wirén fick reda på""

Ser ut att finnas någon substans i att han va en snuskig gubbe alltså.
Undra hur snuskig?
Citera
2023-12-18, 14:55
Medlem
Jag hade nog förväntat mig mer information i denna tråd vi det här laget, vilket indikerar att Hamregården ej döljer någon stor pedoskandal.
Citera
2024-01-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LamGlenbert
Jag hade nog förväntat mig mer information i denna tråd vi det här laget, vilket indikerar att Hamregården ej döljer någon stor pedoskandal.

Jag hade också förväntat mig mer i tråden vid det här laget och det är för att jag vet att du har rätt.
Skandaler finns och det är nog bara en tidsfråga innan tråden exploderar.

Vill vara så anonym som jag bara kan och gjorde detta konto bara för att kunna delta i tråden.
Men vågar ändå inte dela med mig av vad jag vet. Inte än i alla fall.
Citera
2024-02-15, 08:20
Medlem
Var på konfirmationsläger 1968, 12 år gammal. Hampan, Olle Hambraeus, tog mig till kapellet i Hornberga. Sade han måste lyssna till många men nu behövde han bikta sig. Berättade att han i sin barndom plötsligt tyckte hans storebrors kompisar var intressanta. De var i förpuberteten. När han själv var i förpuberteten var han nyfiken på jämnåriga. Sen fortsatte hans intresse för pojkar i förpuberteten. Han biktade sig för mig för jag hade passerat förpuberteten och var därför ointressant som objekt. På Hamregården hade han alltid sin adjutant med sig. Alltid en söt pojke i förpuberteten. Jag hoppas allt stannade med fantasier i hans huvud.
Oavsett tycker jag det var ett jävla sätt att bikta sig för mig.
Citera
2024-02-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LamGlenbert

Sett till trådens kontext framkallar följande bild ett visst obehag:

https://bjhf.kulturhotell.se/items/show/1793
Citera
2024-10-14, 15:39
Medlem
Jag hängde mycket på hamre gården i början på 80 talet. Hände mycket skit där fylla droger.sexövergrepp på pojkarna som bodde där
Kommer ihåg en kille som rymmde stal en bil och körde åt helvete och dog
Citera
2024-11-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsabo
Jag hängde mycket på hamre gården i början på 80 talet. Hände mycket skit där fylla droger.sexövergrepp på pojkarna som bodde där
Kommer ihåg en kille som rymmde stal en bil och körde åt helvete och dog

Vill du berätta mer?
Blev du själv utsatt?
Citera
2026-05-10, 09:56
Medlem
Jag bodde inte där men jag umgicks med dom som bodde där
Citera
2026-05-10, 10:38
Medlem
Jag var aldrig där men känner folk som var där, minns jag rätt åkte de dit på sportlov m.m.

Gällande Jan-Erik så avled han av hjärtproblem och var vid tiden före sin död mycket sjuklig och manodepressiv. Han ligger begravd i familjegraven. Vid sökningar kan jag se hans namn kopplat till Barnens ö som hade kolloversamhet.

Bifogar hans dödsannons och lite annat

https://imgur.com/a/kxN2xMv

Någon som kan se var i Uppsala han bodde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in