Citat:
Ursprungligen postat av
Tonyo
Om det juridiskt är möjligt att döma till livstid i detta fall är det klart att han ska få det. Och aldrig få tidsbestämt. Permission och besök borde inte heller tillåtas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kycklingtass
Det är inte juridiskt möjligt att döma till livstid. Det teoretiskt längsta möjliga fängelsestraff en 16-åring kan dömas till är 14 år. Lagrum: 29:7 BrB.
Enligt ungdomsrabatt-praxis borde fängelsestraffet hamna på strax över 7 år (vilket i sig innebär att sluten ungdomsvård är utesluten på grunder jag inte orkar förklara).
Något säger mig dock att detta blir ett fall där praxis bryts.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tonyo
Alternativt att man kan ge han till rättspsyk. Därifrån kommer han aldrig bli utskriven isåfall.
De tog väl bort ungdomsrabatten för sådana här brott för en tid sedan? I samband med att de tog fram "använda minderårig för brott" straffet togs fram? Kan minnas fel dock.
Annars är det som sagt rättspsyk och köra en mygelvända där för att runda systemet. Jag tycker att det vore lämpligt, samtidigt som det vore fel- Man är ute på djupt vatten om så sker (även om det tidigare säkert hänt någon gång i historien).
Uteslutande är ju dock att killen får king Kong status efter 4 år på sis. Det kommer helt enkelt inte vara aktuellt här.