Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-10-17, 17:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Detta är lite konstigt, mamman är gift, men det tycks saknas en pappa i detta fall nästan hela tiden sedan ankomst till Sverige enligt dokumentationen. Det ligger en hund begraven någonstans. Faktum är att det är riktigt konstigt. I Sverige är det nästa omöjligt att bli nekad uppehållstillstånd om man har en familj här.

Vad som kan förekomma frekvent är att de ankommit till olika länder i Europa. I så fall är det regler om uppehållsrätt som gäller. Efter viss tid i europeiskt land med att du visar att du försörjt dig etc, familjebidrag kan man ha men inte vara beroende av exvis bostadsbidrag. Kan du få ett långtids UT som gäller ungefär som medborgarskap. Men man har alltså inte rätt ens som medborgare i annat EU land att bosätta sig i vilket land man vill. Man ska ha arbete, pension, egna medel som räcker till uppehälle längre än ett år eller att man har en garant i landet man flyttar till som har tillräcklig inkomst att försörja en. Är frugan eller mannen i ett annat land och har bidrag för nödvändigt uppehälle så godkänns de inte som garant. Men jobb är starkaste grunden, det är fri rörlighet för arbetskraft.

Vet inte om det är de omständigheterna i fallet, han kanske bott här och valt att åka härifrån men ganska många sitter i situationen jag beskrivit ovan. De kan också ha sökt UT i Sverige fast fått avslag för att de exempelvis har UT i Italien eller Spanien eller borde söka UT där
Citera
2023-10-17, 19:00
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
En 16 årig man / Grabb begärs häktad för 3 mord , mordförsök i två fall och grovt vapenbrott i Västberga och Tullinge förra veckan. Källa SR nyheter.
Han lär dock bli frikänd.
Citera
2023-10-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
På sidan 3 i länken finns att läsa: 2021-10-21.

Den intressanta frågan att juridiskt fälla föräldrarna för bristande föräldraansvar (minimum 2 år i straffskalan)bör tas i beaktande av handfallna politiker för där finns en möjlighet yrka ansvar av föräldern som inte tar det.

Ytterligare en ungdom/ung man från MENA eller Somalia. Varför är dessa överrepresenterade i brottsstatistiken?
Citera
2023-10-17, 19:27
Moderator
Meijis avatar
I den länkade domen från Förvaltningsrätten (2021-10-21) står det, att "familjen har varit i Sverige cirka fyra år".

Så efter ca sex år i Sverige begick denne känslostyrde och särskoleklassade yngling tre mord. Helt bisarrt att sådant här skräp importeras. I sådana här fall är det f.ö. synd att Sverige inte har dödsstraff.
Citera
2023-10-17, 19:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flardfri
Ytterligare en ungdom/ung man från MENA eller Somalia. Varför är dessa överrepresenterade i brottsstatistiken?

De är lågintelligenta och känslostyrda (i större utsträckning än ungdomar/unga män från t.ex. Finland). Det här fallet är ett case in point. Det t.o.m. står i domen från Förvaltningsrätten, att H@mse är känslostyrd och särskoleklassad.
Senast redigerad av Meiji 2023-10-17 kl. 19:32.
Citera
2023-10-17, 19:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Ah tack, missade det. Skulle kunna förklaras av att pappan har en andra familj (som ej är i Sverige). Månggifte förekommande ...

Ja, han har väl dumpat den här familjen i Sverige för att slippa försörjningsbördan och ha råd med ytterligare en familj.
Citera
2023-10-17, 23:28
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Just det här fallet är intressant och kanske skulle det här fallet kunna bli ett prejudikatsfall.
DEt är fruktansvärt att en ung människa ska vara 30-40 år i fängelse och Sveriges idé om rehabilitering tillhör historien.

Det positiva är att unga människor inte kommer att luras in i grov kriminalitet under mottot " brösta en fyra för att bli en 100-gubbe"
Om det juridiskt är möjligt att döma till livstid i detta fall är det klart att han ska få det. Och aldrig få tidsbestämt. Permission och besök borde inte heller tillåtas.
Citera
2023-10-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Ja, jag är fortfarande i huvudstaden. Exempelvis S och V här i Stockholm kallar sin lokal för just partikansliet.

Bristande förståelse av ordet "kansli" (eller "snippa" för den delen) gör att dina argument lever upp till nidbilden jag har av nämndemän.

Som folkets representanter i rättsväsendet så önskar man lite mer lyhördhet av "hur snacket går i stugorna"

Som ordspråket: "Justice must not only be done, but must also be seen to be done”

Så tillbaka till ämnet så tror jag att en 16-åring som mördat tre personer och förekommer hos polisen i totalt 28 ärenden
men i sin tur döms att "brösta en fyra" ( hört uttrycket? ) av ett gäng avdankade äldre politiker som upphöjts av sina politiska partier till nämndemän befrämjar inte bilden av att rättvisa skipas.

Ok, delar S och V partilokal i Stockholm också menar du? Flyttade därifrån för ett tag sedan. Märkte aldrig att V höll till på Sveavägen under mina tjugofem år i området. Som jag redan förklarat finns nästan 290 kommuner till i Sverige. Vissa partier hyr källarlokal i flerfamiljshus, andra har sina styrelsemöten hemma hos någon. Bor den personen vars lägenhet används till politiska möten någon/några gånger i månaden i ett partikansli enligt dig?

Det kanske kan glädja dig att jag avstod från att bli omvald 2019 för att släppa fram en yngre person. (Sedan vet jag inte riktigt hur det fungerat, hen har sedan det valet skaffat två barn tätt. Med största sannolikhet tagit ut en hel del föräldraledighet.)
Citera
2023-10-17, 23:36
Medlem
Har vi namn och bild drägget!?
Citera
2023-10-17, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21Nyheterna
Till vilken dysfunktionell genpool i världen kan man spåra hans DNA?
Somalier?
Citera
2023-10-17, 23:43
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Om det juridiskt är möjligt att döma till livstid i detta fall är det klart att han ska få det. Och aldrig få tidsbestämt. Permission och besök borde inte heller tillåtas.
Det är inte juridiskt möjligt att döma till livstid. Det teoretiskt längsta möjliga fängelsestraff en 16-åring kan dömas till är 14 år. Lagrum: 29:7 BrB.

Enligt ungdomsrabatt-praxis borde fängelsestraffet hamna på strax över 7 år (vilket i sig innebär att sluten ungdomsvård är utesluten på grunder jag inte orkar förklara).
Något säger mig dock att detta blir ett fall där praxis bryts.
Citera
2023-10-17, 23:45
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Det är inte juridiskt möjligt att döma till livstid. Det teoretiskt längsta möjliga fängelsestraff en 16-åring kan dömas till är 14 år. Lagrum: 29:7 BrB.

Enligt ungdomsrabatt-praxis borde fängelsestraffet hamna på strax över 7 år (vilket i sig innebär att sluten ungdomsvård är utesluten på grunder jag inte orkar förklara).
Något säger mig dock att detta blir ett fall där praxis bryts.
Alternativt att man kan ge han till rättspsyk. Därifrån kommer han aldrig bli utskriven isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in