2023-10-18, 00:17
Medlem
BREAKING!!! Ukraina har överraskande gått över Dniepr på ännu ett ställe i ockuperade Kherson och attackerar i 3 riktningar, enligt "NOEL REPORTS", som stödjer sig på ryska uppgifter från "Rybar". Man skall ha nått den lilla byn Poima och längre norrut är man i utkanten av byn Pichanivka.

(Det vore bra om man kunde slå upp tillfälliga pontonbroar för att föra över tyngre utrustning, parantesen är mina tankar. Jag anser att Ukraina måste slå i Kherson för att sprida Rysslands problem).

Naturligtvis kommer Ryssland att angripa pontonbroar dagtid.
Citera
2023-10-18, 01:26
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Förhoppningsvis kan det få tyskarna att släppa på Taurus fobin, låt helvetet regna över ryssjävlarna. Det finns bara en väg, gå hem!
Jag bojkottar allt tyskt så länge Tyskland vägrar skicka Taurus.
Tycker att väst borde förklara krig mot Tyskland om de inte skickar Taurus inom 2 veckor.
Citera
2023-10-18, 01:28
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
BREAKING!!! Ukraina har överraskande gått över Dniepr på ännu ett ställe i ockuperade Kherson och attackerar i 3 riktningar, enligt "NOEL REPORTS", som stödjer sig på ryska uppgifter från "Rybar". Man skall ha nått den lilla byn Poima och längre norrut är man i utkanten av byn Pichanivka.

(Det vore bra om man kunde slå upp tillfälliga pontonbroar för att föra över tyngre utrustning, parantesen är mina tankar. Jag anser att Ukraina måste slå i Kherson för att sprida Rysslands problem).

Jag undrar om de kan köra pråm till första böjen på flodarmen Konka. Därifrån går det att komma upp på vägnätet.
Citera
2023-10-18, 04:18
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ukraina har släppt en film med ATACMS attacken. Tre robotar ser man avfyras.

Vi kan ju lugnt säga att det är en kraftig signal till Putin, att han bör fundera på viken metod han sak använda i sin bunker, Cyanidpiller, pistol eller en kombo?

https://t.me/noel_reports/4261
Vackert!👏👏

Hoppas på fler såna klipp snart….
Citera
2023-10-18, 04:20
Medlem
zergrushs avatar
Det är nu 601 dagar sedan Putin startade sin så kallade "5 day special military operation".
https://www.newsweek.com/russian-state-tv-guest-denies-past-claims-taking-kyiv-three-days-1795732
Citat:
Ursprungligen postat av Ryzk statsmedia
"Russia defeated Ukraine in the first two or three days." *video*
Och då UAF startade sin Charkiv-motoffensiv i september 2022 så innebär det att Ryzzland avancerat under 189 av krigets första dagar och sedan dess retirerat, förlorat mark och varit på flykt under resterande 412 dagar sen den misslyckade invasionen av Ukraina inleddes.
"RUZZIA S-STRONK!!1!", lol.
Citera
2023-10-18, 06:34
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Jag antar att det handlar om denna

https://twitter.com/NOELreports/status/1714391029086921137
Citat:
Rybar claims that Ukrainian Forces have launched an attack in the occupied part of the Kherson region.

➡️There is a breakthrough towards Pishchanivka. The AFU is attacking along the railway bridge near Prydniprovs'ke.
➡️AFU has reportedly taken control of Poima after which they started entering Pishchanivka on the northern outskirts
➡️Ukrainian units are also preparing to breaktrough between Kozachi Laheri and Krynky a bit more north

Thus far no evidence is provided. Waiting for confirmation.

Med det sagt, jag vet inte men efter att ha tittat på vad som brinner i området på FIRMS så skulle jag tro att Rybar återigen har "hittat" en imaginär invasion som efter några dagar framgångsrikt har bekämpats.
Citera
2023-10-18, 06:35
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
så USA skänker bort 27 år gamla vapen och på köpet får de en jävla massa reklam och sugna kunder.
I slutändan kan de vinna mer pengar, än de förlorar på detta.
Lite cyniskt men så är det, samma sak för många av Sveriges leveranser.

Ekonomiskt bra att skänka sånt som blivit gammalt dessutom. Slipper betala dyr destruering.
Citera
2023-10-18, 06:55
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Ja, det är dom, men deras deltagande är totalt villkorat. Vilka påbörjar en förhandling där ena parten på förhand har bestämt vad som gäller, ryssar naturligtvis, om dom får bestämma.

Haha, men va? Du har ju fått det här helt om bakfoten. Det är ju Ryssland faktiskt som velat förhandla redan innan invasionen och som inte har några villkor för att sätta sig vid förhandlingsbordet. Ukraina däremot sätter sig inte och förhandlar förrän Ryssland bytt ut Putin, fullständigt dragit sig ur Ukraina (även Krim) och lämnat ut de personer som Ukraina tycker begått krigsbrott. För mig låter det som fullständigt orimligt att ryssarna i dagsläget skulle kunna/vilja gå med på de villkoren.
Citera
2023-10-18, 07:19
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men realiteten på slagfältet just nu är att ryssen trycks tillbaka, om än sakta. Alltså är det läge för ryssen att nu ta initiativ till förhandlingar där man utgår från hur mycket territorium ryssarna ska dra sig tillbaka från. Ukraina lär kräva 100%, ryssarna kanske kan börja med att erbjuda 50% och så får vi se var det slutar?

Det är mycket mer komplext än så. Tror de små vinningar Ukraina gjort kostat dem väldigt mycket i såväl personer och materiel. Lägg där till att Ukraina inte själva styr över hur mycket mer man investerar i kriget på samma sätt som Ryssland gör. Tror därför att tiden talar för Ryssland och det vet båda sidor. Västs vapen till Ukraina ger inte tillräcklig fördel på slagfältet. Tror Ryssland också vet att tålamodet tryter hos den Ukrainska befolkningen mer än hos den ryska. I slutändan vet ju också båda parter att i de omstridda områdena så vill man antingen höra till Ryssland eller vara självständiga. Alla fattar att ett totalt tillbakadragande från Ryssland sida bara leder till fortsatt inbördeskrig i Ukraina. Så Ukrainas kort i detta är skitsvaga. Enda anledningen till att vi överhuvudtaget har krig i Ukraina är att USA köpt Zelinsky till att driva ett proxykrig med sin egen befolkning mot Ryssland. Detta vet fler och fler också.
Citera
2023-10-18, 07:21
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Sluta nu sprida dynga, för helvete!

Putin har varit tydlig med var han står. De "annekterade" områdena är inte en del av de förhandlingar han vill ha till stånd.

Kanske inte i realiteten. Men han har inte blockerat en förhandling utifrån detta. Jämför med Ukrainas krav till förhandling så ser du skillnaden. Du kan bräka hur mycket du vill, du har ändå fel här.
Citera
2023-10-18, 07:26
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Vettiga människor väljer endast att förhandla med en pålitlig partner som man vet avser hålla sina löften. Det finns inget förtroende för Ryssland någonstans efter deras konstanta lögner och avtalsbrott. Du visar på en otroligt naiv hållning om du tror att man i Ukrainas sits köpslår om sitt land för en notorisk lögnare. Vad är det som säger att Ryssland om fem år inte måste beskydda "ryssar" i resten av Ukraina, eller kämpa mot satanister och bevingade bögar?

Vilka var det som valde att inte skriva på det med västs hjälp framförhandlade Minskavtalen? Vilka var det som inte uppfyllde en jävla paragraf i det med Turkiets hjälp framförhandlade spannmålsavtalet? Tror det du anklagar ryssarna för, precis så känner de mot motparten.
Citera
2023-10-18, 07:27
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Haha, men va? Du har ju fått det här helt om bakfoten. Det är ju Ryssland faktiskt som velat förhandla redan innan invasionen och som inte har några villkor för att sätta sig vid förhandlingsbordet. Ukraina däremot sätter sig inte och förhandlar förrän Ryssland bytt ut Putin, fullständigt dragit sig ur Ukraina (även Krim) och lämnat ut de personer som Ukraina tycker begått krigsbrott. För mig låter det som fullständigt orimligt att ryssarna i dagsläget skulle kunna/vilja gå med på de villkoren.

Ett suveränt och erkänt land ska givetvis inte låta ett grannland diktera villkor och sätta upp gränser för vad de får och inte får göra inom sitt suveräna territorium. Är ryzzland oroliga för minoritetens väl och ve i landet kan de ju öppna sina gränser... det finns internationella organisationer där både Ryzzland och Ukraina är medlemmar som hanterar missnöjda minoriteter.

Villkoren som Ukraina har är fullständigt rimliga, det enda som kan tänkas förhandlas är väl om ryzzland sätter upp en egen krigstribunal och dömer Putin och hans anhang och låter dem avtjäna återstoden av sina liv i en datja någonstans samt hur fort krigsskadeståndet skall betalas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in