Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-18, 04:20
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Om det stämmer att det är den nämnda Hamse som är GM finns adress till honom/familjen på ratsit…

Vad har dom för adress?
Citera
2023-10-18, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Om det juridiskt är möjligt att döma till livstid i detta fall är det klart att han ska få det. Och aldrig få tidsbestämt. Permission och besök borde inte heller tillåtas.

Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Det är inte juridiskt möjligt att döma till livstid. Det teoretiskt längsta möjliga fängelsestraff en 16-åring kan dömas till är 14 år. Lagrum: 29:7 BrB.

Enligt ungdomsrabatt-praxis borde fängelsestraffet hamna på strax över 7 år (vilket i sig innebär att sluten ungdomsvård är utesluten på grunder jag inte orkar förklara).
Något säger mig dock att detta blir ett fall där praxis bryts.

Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Alternativt att man kan ge han till rättspsyk. Därifrån kommer han aldrig bli utskriven isåfall.

De tog väl bort ungdomsrabatten för sådana här brott för en tid sedan? I samband med att de tog fram "använda minderårig för brott" straffet togs fram? Kan minnas fel dock.

Annars är det som sagt rättspsyk och köra en mygelvända där för att runda systemet. Jag tycker att det vore lämpligt, samtidigt som det vore fel- Man är ute på djupt vatten om så sker (även om det tidigare säkert hänt någon gång i historien).

Uteslutande är ju dock att killen får king Kong status efter 4 år på sis. Det kommer helt enkelt inte vara aktuellt här.
Citera
2023-10-18, 07:33
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheckMixarn
De tog väl bort ungdomsrabatten för sådana här brott för en tid sedan? I samband med att de tog fram "använda minderårig för brott" straffet togs fram? Kan minnas fel dock.

Delvis stämmer det. Ungdomsrabatten är borta vid grövre brott för de som är mellan 18 och 21 år. För de under 18 är det som tidigare.
Citera
2023-10-18, 07:44
Medlem
Finns det några egentliga belägg för att det inte är genetiskt fel på en större population blattar jämfört med ariska män?
Eller är det bara locket på för att man är orolig över att människan börjar spela den korten och det bara kommer sluta med massmord?
Citera
2023-10-18, 07:47
Medlem
Citat:
Delvis stämmer det. Ungdomsrabatten är borta vid grövre brott för de som är mellan 18 och 21 år. För de under 18 är det som tidigare.

Fattar. Men gäller det även sk. Gängkrimminalitet och grova brott?

Hur som helst, helt osannolikt att det blir sis i detta fallet
Citera
2023-10-18, 08:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
De är lågintelligenta och känslostyrda (i större utsträckning än ungdomar/unga män från t.ex. Finland). Det här fallet är ett case in point. Det t.o.m. står i domen från Förvaltningsrätten, att H@mse är känslostyrd och särskoleklassad.
Många somaliska unga män är lindrigt utvecklingsstörda, säkert runt 50%. Totalt livsfarligt att de rör sig fritt i samhället. Denne gosse är ett skolboksexempel på det.
Citera
2023-10-18, 08:06
Medlem
Brummelous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcape
Har vi namn och bild drägget!?
Hans instagram är taggad i ett inlägg på Linköpings FFs Facebooksida den 28 september i år.
Citera
2023-10-18, 08:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Rubrik justerad: "man" utbytt mot "pojke".

/Moderator
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2023-10-18 kl. 08:49.
Citera
2023-10-18, 08:35
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengts
Han borde spärras in i en ensamcell och inte få umgås med likasinnade som går lösa inne i fängelserna.
Lite sköna luddiga mediciner skulle få honom på mattan där i sin ensamhet i cellen
Citera
2023-10-18, 08:44
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Det är inte juridiskt möjligt att döma till livstid. Det teoretiskt längsta möjliga fängelsestraff en 16-åring kan dömas till är 14 år. Lagrum: 29:7 BrB.

Enligt ungdomsrabatt-praxis borde fängelsestraffet hamna på strax över 7 år (vilket i sig innebär att sluten ungdomsvård är utesluten på grunder jag inte orkar förklara).
Något säger mig dock att detta blir ett fall där praxis bryts.
Denna "praxis" är sedan länge borttagen nu..
Citera
2023-10-18, 08:54
Medlem
Inte illa för en 16åring ha 3 mord på sinnet,
Om det stämmer hoppas jag han fick otroligt bra betalt.
Gissar han kommer sälja sin historia fort till nåt bolag som vill göra film om hans liv..
Citera
2023-10-18, 09:04
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Denna "praxis" är sedan länge borttagen nu..
Nej. Endast för myndiga unga, 18-21-åringar, vilket jag redan redogjort för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in