Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Du är verkligen inte att lita på, det är ett som är säkert
Att vara "en del av bevisningen" och att vara "direkt avgörande" är två väldigt olika saker.
Majas telefons registrereing 0233 var en del av bevisningen som fick mycket uppmärksamhet och tid i hovrätten, men det var en del av bevisningen som inte var tillnärmelsevis "avgörande" för någonting. Hade den registreringen i loggen aldrig ens upptäckts hade vi haft exakt samma resultat som vi har nu.
Visst, men den bevisningen hade ingen verkan alls för att Maja släpptes. Utan de detaljerna hade vi haft samma resultat.
Vad jag än skriver ...
Det var du som påstod att mobilerna var "direkt avgörande" som bevisning. Som så många gånger förr överdriver du saker och ting å det grövsta.
Johannas mobil var direkt avgörande för fyndet av Toves kropp. Men som bevisning inför rätten har ingen av mobilerna varit direkt avgörande, tvärtom har de på sin höjd utgjort stödbevisning.
Ja du Flash…du kämpar och kämpar. Du får önska dig ett nytt tangentbord av mamma och pappa i julklapp för det du har lär vara nernött vid det här laget.
Hm, på magiskt vis så kan jag skriva mitt sista inlägg flera gånger utan att komma fram till 7500 inlägg, men nu ser detta ut att bli nr 7500 som aviserat.
Det var detta jag menade att stegserier m.m. var avgörande. Där är jag och PG eniga även om du inte är det med oss:
”Tingsrätten hade fel om när 21-åriga Tove dog i Vetlanda och det är en viktig förklaring till varför den livstidsdömda 19-åringen släpptes ur häktet i torsdags, enligt hennes försvarsadvokat Peter Gillberg.
P4 Jönköping har tidigare kunnat visa att Eksjö tingsrätt hade fel tidpunkt för det misstänkta mordet på Tove.
”Det är klart att det var viktiga pusselbitar, desto mer information vi får, desto bättre underlag får domstolen”, säger advokat Peter Gillberg.”
Källa:
https://sverigesradio.se/artikel/advokaten-centralt-bevis-foll-darfor-slapptes-19-aringen
Här är radions granskning:
https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop
Jag upprepar citatet:
””Det är klart att det var viktiga pusselbitar, desto mer information vi får, desto bättre underlag får domstolen”, säger advokat Peter Gillberg.””
Viktiga underlag för domstolen alltså. Viktiga underlag för att hon släpptes menar PG.
Jag träffade radion innan de tog kontakt med grannen om stegserierna. Det var strax efter påsk.
MH: advokat PG menar alltså att det var avgörande att det beviset föll. Alltså var det viktigt att MH:s och grannens steg fanns med i rätten. Jag övertygade polisen om det viktiga i att undersöka grannens mobil när åkl tvekade att ta den i beslag osv.
Åklagaren ville inte, men ändrade sig efter lite påverkan och fast forward så står vi där vi gör idag. Håna mig om du vill. Kalla mig kass och att jag överdriver. Men här gjorde jag vad som behövdes för att få fram en rättvis bild av vad som hade hänt.
Men man kan alltså göra mer i såna här fall än att skriva +3000 inlägg om det självklara och uppenbara. Den britsfälliga bevisningen alltså. Det fattar t o m de som vägrar erkänna det här i tråden. Annars argumenterar man mot hovrätten, inte andra skribenter.
Och man kan vara trevlig mot de som ser till så att det kommer fram omständigheter så MH släpps.
Man kan även vara neutral som jag, men sånt väljer man själv.
Att bråka runt i tråden leder inte till något bra. Att bråk leder till nåt kasst har vi ju sett tragiskt exempel på i det här fallet när det dras till sin spets. Behandla andra bättre. Det är svårt att få gehör för sin sak annars.
Jag kanske ”överdrev” (ditt ordval) när jag hade kontakt med radion och polisen sedan i våras, men jag tror andra kan se ett värde i det som kom ut av det även om du har svårt att erkänna det.
I radion förutspådde jag 02:33. iPhonen låses upp, men packar inte upp sista nycklarna i keybag pga något skymmer Face ID och iPhonens säkerhetssystem spärrar upplåsningen. Bra det kom fram till sist mitt i hovrätten där att det inte var en fulltständig upplåsning av keybagsen. Som tidigare så fattades det nåt från IT-forensiken. T o m jag fick göra lite avbönspudling när de krånglade till det. Det gjorde jag så gärna.
Åter till dig och dina argument. Du jublade över 02:33 som kom fram efter att jag bad utredningen göra ett omtag. Det skulle enligt dig bevisa att MH var för upptagen för att mörda. Du skrev flera inlägg om det. När du sedan menade att MH INTE hade med 02:33 att göra så gick du ape shit bananas nör jag påpekade att du bejublat det tidigare. Du skrev att JJ kanske lagt in sitt ansikte och andra teorier där.
Så snart man skrev något om att du ändrat dig eller att du kanske argumenterade lite tokigt så tog du det som personliga påhopp.
Jag skrev ”Snälla rara…” till dig och du gick bananas och skrev om härskarteknik.
Sen tog det väl nån dag så skrev du samma sak till en annan skribent ”Snälla rara nån”.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad Flash.
Det blir så när man har för mycket fokus på sig själv och inte sakfrågan. Du har inte bidragit till något mer än att skapa en tråkig stämning. Du hade kunnat ha rätt, men utan tjafset. Det hade sett snyggare ut liksom.
Fattar du inte vad ovanstående haft för avgörande i fallet så kan jag inte hjälpa dig. Nu har jag skrivit dig på näsan iaf.
Jag återkommer nog med en kommentar kring domen på nåt sätt här. Sköt om er.