Svenskarna tappade tron på kyrkan hundratals år tillbaka, då kyrkan använde bibeln som ett maktmedel att styra folket. Den långa vägen mot sekularismen. Jag uppfattar däremot att svensken har en längtan mot det andliga, men det kan ju vara så simpelt som att älska att vara i naturen och få ro i själen av det. Kanske åt samma håll som sufister dras. "Vara ett med naturen/Gud/etc."
För mig personligen är religion och andlighet väsenskilt. Religion
bestämmer hur du ska leva, men är du andlig så
vet du hur du ska leva.
Yttrandefriheten är inbankad i svensken över generationer, men visst, jag personligen känner inget större behov av att kränka andra människor genom att bränna en koran. Min tid är dyrbarare än så, men det har gått riktigt illa för Sverige av politiska skäl. Naiviteten av att ta in fler än man klarar av att integrera och nu står vi här med ett Mount Everest att bestiga. Det tog TID att bygga upp det land Sverige blev, men att rasera går på nolltid, som med allt annat. Suck.
Jag tänker inte döma ut människor som sköter sig, men alla som skapat detta kaos vill jag ge en käftsmäll! Politiker såväl som kriminella. Terrorister är bäst som döda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinbrud
Jag är själv "muslim" men inte värsta troende av mig.
Jag kan börja med att skriva att vi är nog rätt lika när det gäller om det mesta du skrev om.
Bränna eller inte bränna egentligen spelar mig ingen roll men varför ska man provocera fram massa bråk. Nu handlar detta om islam. Nu är det omöjligt att säga hur det hade varit om en man brände bibeln men för mig det hade inte varit okey som "muslim" fast jag inte är så troende. Låt folk tro på vad de vill och inte trigga fram onödigt hat.
Religion skapar tydligen bara massa hat och andra hemska saker.
Ja vissa kan skriva vem fan tror på sagoböcker osv men låt de tro på sina sagoböcker isåfall och inte kränka deras religioner vem det nu handlar om.